субота, 12. октобар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > „Форбс“: Масков „роботакси“ разочарао Волстрит, због пада акција компанија „Тесла“ изгубила 60 милијарди долара
Хроника

„Форбс“: Масков „роботакси“ разочарао Волстрит, због пада акција компанија „Тесла“ изгубила 60 милијарди долара

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 12. октобар 2024.

Акције Тесле пале су данас, јер је првобитна реакција на дуго ишчекивани „роботакси дан“ била негативна. Аналитичари су углавном критиковали мањак детаља које је у четвртак увече изнео произвођач електричних возила у вези са напорима на пољу аутономне вожње.

Акције Тесле пале су скоро 8% на 220 долара до 10:30 ујутро по источном америчком времену. Тиме су изгубиле око 60 милијарди долара тржишне вредности. То је више од укупне вредности америчких конкурената Форда (43 милијарде долара) и Џенерал Моторса (54 милијарде долара).

Пад је уследио неколико сати након што је Тесла представила своје Сајберкеб таксије са аутономном вожњом, хуманоидног робота Оптимус и већи аутономни такси Робовен (робокомби) у раскошној представи у Холивуду.

То је досад најјаснија слика онога што Илон Маск замишља као будућност Тесле: вештачку интелигенцију и аутономна возила.

Аналитичари разочарани

Волстрит је углавном сматрао да догађај није испунио очекивања у погледу материјалних новина. У засебним белешкама клијентима, аналитичар Бернштајна Тони Саконаги описао је демонстрацију као „разочаравајућу и запањујуће без детаља“. Аналитичар Барклиса Дан Леви приметио да „није било ажурирања која би указивала на прилике у блиској будућности“.

Аналитичар Дојче банке Едисон Ју рекао је да је био „разочаран мањком детаља“. Извршни директор компаније Лаффер Тенглер Инвестментс, Ненси Тенглер, написала је да је догађај био „превише општи, превише нејасан“ за укус тржишта, док је аналитичар Wедбусх-а Дан Ајвс, дугогодишњи присталица Тесле, такође рекао да је требало да „Маск и Тесла посвете више времена детаљима“.

Саконаги, један од најпесимистичнијих Тесла аналитичара са циљаном ценом акција од 120 долара, приметио је да су међу недостајућим детаљима апликација за Тесла такси услугу, значајна ажурирања о регулаторним одобрењима, као и сумње да би Масково обећање о Сајберкебу до 2026. могло бити „претерано амбициозно“.

Позитивна мишљења

Међутим, на Волстриту је било и оних који су догађај сматрали охрабрујућим упркос великом паду акција. Ајвс је написао да се „снажно не слаже са тврдњом да је синоћ било разочарање“ и да је након догађаја „још оптимистичнији у вези са Теслом“. Аналитичар док је аналитичар Банк оф Америца, Џон Марфи, изјавио да је „догађај испунио очекивања“.

Акције Тесле су биле под притиском у петак због слабог напретка у области услуга превоза, док је дан био изузетно повољан за акције постојећег лидера у области превоза Убер. Акције Убера скочиле су 9% на највиши ниво икада, док су акције мањег конкурента Лyфт-а порасле за 10%.

Демонстрација роботаксија пружила је „мање конкретних детаља и временских оквира него што се плашило за Убер“, приметио је аналитичар Банк оф Америца, Џастин Пост.

Маск изгубио 10 милијарди свог богатства

Илон Маск данас је сиромашнији за 10 милијарди долара као највећи појединачни акционар компаније. Ипак, и даље остаје најбогатији човек на свету са нето вредношћу од 246 милијарди долара, према Форбесм прорачунима. Тесла остаје десета највећа америчка компанија по тржишној вредности. Цена њених акција осцилира много више него код других компанија сличне величине. Имале су пет дана у 2024. години када су забележени падови или скокови од 9% или више, у поређењу са само једним таквим даном за Ели Лиллy, девету највећу америчку компанију, и Волмарт, једанаесту.

Акције Тесле су пале за више од 10% од почетка године, с четири узастопна квартала опадања профита који утичу на вредност акција Тесле. Бивши председник Доналд Трамп је на предизборном скупу у четвртак критиковао аутономна возила, рекавши да сматра технологију „мало забрињавајућом“ и да ће „зауставити“ самовозеће аутомобиле да „раде на америчким путевима“. Ова изјава долази упркос недавној сарадњи између Маска и Трампа, јер се извршни директор Тесле појавио прошле суботе на Трамповом митингу, где га је подржао за председника.

Холивудски раскошно

У четвртак увече по америчком времену, Илон Маск, генерални директор Тесле, представио је нову флоту роботаксија под називом Сајберкебс. То су електричне возила намењена за превоз путника без возача.

Маск је ову најаву објавио на дуго очекиваном догађају одржаном на простору филмског студија Wарнер Бротхерс у Бурбанку, Калифорнија. Он је стигао у аутономном таксију, мат сивој верзији возила која подсећа на Сајбертрак. Има заобљеније ивице, без волана и папучица, и са вратима која се отварају нагоре попут лептирових крила. Маск је такође најавио већу верзију аутономног возила под називом Робовен или робокомби, која може примити до 20 особа.

„Са аутономијом, враћате своје време“, рекао је. „Ово је веома велика ствар“.

Рекао је да ће Сајбекебс бити у продаји до 2026. године и да ће коштати мање од 30.000 долара. Маске је више пута пробијао рокове за лансирање производа. (Од 2019. године је сваке године обећавао флоту роботаксија.) „Обично сам мало превише оптимистичан у вези са временским оквирима“, рекао је на догађају, додавши да ће бити доступно „пре 2027, да се тако изразим“.

Нижи трошкови

Маск је такође рекао да очекује да компанија лансира потпуно аутономну вожњу у Калифорнији и Тексасу наредне године. Проценује да ће Сајберкеб коштати само 0,20 долара по миљи (1,6 километара) за операцију, у поређењу са доларом по миљи за градски аутобус.

Приказивањем нових модела, Маск је изложио своју нову визију за Теслу, која превазилази само производњу и продају електричних возила и развој АИ и аутономног софтвера. Ова иницијатива би била добродошла, јер је продаја ЕВ возила компаније ове године опала за 2,3%. Тесла је изгубила део тржишног удела у корист других произвођача електричних аутомобила, посебно у САД.

Ова најава ставља Маска и Теслу у директну конкуренцију са Вејмом, одељењем за аутономна возила матичне компаније Гугла, Алфабет. Вејмо, пионир у аутономним возилима, већ је годинама испред, са великим ресурсима Алфабета, који је већ уложио 10 милијарди долара у пројекат током последње деценије. Њихова услуга је већ покренута у Сан Франциску, Фениксу и Лос Анђелесу. Планирана су проширења у Остин и Атланту. У међувремену, Круз, део Џенерал Моторса, поново је започео тестирање аутономне вожње овог лета након несреће у Сан Франциску прошле године, када је возило ударило и вукло пешака.

Тесла се суочава са сопственим контроверзама у вези са софтвером за вожњу. У априлу, Тесла возило које је користило надгледани систем „Фулл Селф Дривинг“, који није потпуно аутономан, ударило је и убило мотоциклисту у близини Сијетла, рекли су из полиције.

Догађај у четвртак је био преношен уживо на платформи X, коју поседује Маск, а пратило га је више од 3,3 милиона гледалаца. Почео је скоро сат касније због хитне медицинске ситуације у публици, написао је Маск на X-у.

Робот Оптимус

На догађају је Маск такође приказао ажурирану верзију хуманоидних робота компаније, под називом Оптимус, који ће коштати између 20.000 и 30.000 долара када се производња покрене у већим размерама, али није дао временски оквир за њихово пуштање у продају.

Рекао је да ће роботи Оптимус служити пиће на догађају. На крају ће моћи да чувају децу, косе траву или купују намирнице, тврдио је. „Мислим да ће ово бити највећи производ икада било које врсте“, рекао је Маск.

На крају своје презентације, Маск је упутио публику ка павиљону, где је група робота Оптимус плесала.

(Форбс)

 
Пристигли коментари (0)
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер