Хроника | |||
„Форбс“: Канада уводи стопроцентну царину на увоз кинеских електричних возила, укључујући и возила која производи Тесла |
понедељак, 02. септембар 2024. | |
Канада је најавила стопостотне царине на електрична возила кинеске производње. То укључује и возила која производи Тесла. Дионице америчког произвођача аутомобила након те су објаве изгубиле на вриједности три посто. Канадска влада најавила је увођење 100-постотног пореза на кинеске електричне аутомобиле и 25 посто пореза на челик и алуминијум, ускладивши се са западним савезницима како би заштитила домаће произвођаче. На такав потез одлучиле су се и Сједињене Америчке Државе, најближи трговинску партнер Канаде. Бајденова администрација у мају је увела царине од 100 посто на електрична возила кинеске производње. С друге стране Атлантика, Европска унија планира увести знатно ниже намете на увоз из Кине, посебно на возила Тесла. Одлука о увођењу ригорозног пореза донесена је након тродневног састанка иза затворених врата на којем су ичествовали амерички савјетник за националну безбједност Џејк Саливен (Јаке Сулливан), канадски премијер Џастин Трудо (Јустин Трудеау) и министри у Халифаxу, Нова Шкотска, пише Еуронеwс. “Кинези су одлучили да себи дају неправедну предност на глобалном тржишту, угрожавајући сигурност наших критичних индустрија и истискујући канадске аутомобилске и металске раднике”, рекаои је Трудо. Притом је нагласио да ће Отава наставити да сарађује са САД-ом и његовим савезницима како би осигурала да потрошачи широм свијета не буду неправедно кажњени праксом земаља попут Кине. Нове царине за електрична возила, које укључују накнаде на одређена хибридна лична возила, камионе, аутобусе и доставна возила, ступиће на снагу 1. октобра. Биће то додатни намет уз постојећи порез од 6,1 посто на увоз из Кине. Додатни намети на челик и алуминијум почеће се примјењивати 15. октобра. Замјеница премијера Кристиа Фриленд (Цхрyстиа Фрееланд) најавила је да ће Канада покренути 30-дневне консултације како би истражила потенцијалне царине за друге секторе, укључујући батерије, соларне производе, чипове и критичне минерале. Теслини модели произведени у Кини нијесу изузетак Намет од 100 посто односиће се и на кинеске Тесле. Та је вијест у понедјељак срушила вриједност дионица највећег свјетског произвођача електричних возила за три посто. Иако компанија није открила конкретне бројеве, према идентификацијским кодовима возила за претпоставити је да се Модел 3 компактна лимузина и Модел Y цроссовер модели испоручују из Кине у Канаду. Канадска влада изјавила је да произвођачи аутомобила неће бити погођени ако преселе производњу из Кине у друге земље. Заправо, кинески произвођачи електричних возила тек требају освојити значајан тржишни удио у Канади, а примарна електрична возила су Тесле кинеске производње. Подаци канадске статистике показују да је вриједност кинеских електричних возила увезених из Кине у Канаду прошле године порасла на 2,2 милијарде канадских долара (1,97 милијарди еура), у односу на 100 милиона канадских долара (90 милиона еура) колико је износила 2022. године. Према подацима из највеће канадске луке Ванкувера, увоз из Кине порастао је прошле године 460 посто. То је у корелацији с тим што је Тесла у Канади почео продавати електрична возила произведена у Шангају. Међутим, главна брига канадске владе су други кинески произвођачи електричних возила, попут БYД-а, који планира ући на тржиште већ 2025. године. И Европска комисија недавно је ажурирала своје нове намете за Кину, смањивши додатну царину на Тесла ЕВ произведена у Кини на 9 посто, што је велика разлика у односу на претходно планираних 20,8 посто. ЕУ је закључила да је Тесла добио мање субвенција од кинеске владе. Примарно је профитирао од набавке батерија испод тржишне вриједности, повољног коришћења земљишта и смањења пореза на доходак за извознике у Кини. Кина канадске мјере назвала протекционизмом У реакцији на најаве канадског премијера, кинеска амбасада у Канади издала је саопштење оптужујући Канаду за непоштовање правила Свјетске трговинске организације (WТО), описујући потез као “типичан чин протекционизма и политике”, који “штети потрошачима, компанијама и напорима према зеленој енергетској транзицији и суочавању с глобалним климатским промјенама.” У изјави се такође тврди да је брзи развој кинеске ЕВ индустрије и других сектора резултат иновација, свеобухватног система производње и ланца снабдијевања и конкурентних производа, а не ослањања на субвенције. Амбасада је упозорила да ће “Кина предузети све потребне мјере како би заштитила легитимна права и интересе кинеских предузећа”. Према новинској агенцији Xинхуа, Кина ће питање царина размотрити с америчким званичницима током њиховог састанка с кинеским министром вањских послова Ванг Јием (Wанг Yи) ове седмице. (Форбс) |