Početna strana > Hronika > Đorđe Vukadinović: Priča o Jasenovcu - kao i priča o Aušvicu - ne može se ispričati bez tragičnih i stravičnih detalja
Hronika

Đorđe Vukadinović: Priča o Jasenovcu - kao i priča o Aušvicu - ne može se ispričati bez tragičnih i stravičnih detalja

PDF Štampa El. pošta
subota, 06. februar 2021.

 Američki magazin Varajeti objavio je kritiku filma „Dara iz Jasenovca“, Predraga Gage Antonijevića, pod naslovom „Film o holokaustu sa upitnim namerama“, gde se između ostalog kaže da je srpski kandidat za Oskara „tanko prerušena propaganda, koja cinično koristi holokaust da progura nativističku agendu“.

Tim povodom, razgovarali smo sa Đorđem Vukadinovićem, političkim analitičarem i urednikom Nove srpske političke misli, koji je među prvima reagovao na američku kritiku filma. Vukadinovića smo pitali koliko se tema Jasenovca generalno koristi u dnevnopolitičke svrhe i međunacionalna prepucavanja, a koliko zarad utvrđivanja istorijske istine i pijeteta prema žrtvama, te da li film Antonijevića služi jednoj ili drugoj svrsi.

- Naravno da se osetljiva tema Jasenovca stavlja u dnevnopolitički kontekst. To koriste svi, pogotovo ovde na Balkanu, gde kod ko može. Da sa više ili manje uspeha ili veze predstavi svoje žrtve kao jedinstvene. Ipak, moram reći važnu stvar, Jasenovac je tema koja ne bi smela da bude predmet dnevnopolitičkog prepucavanja ili lokalno-regionalnog nadgornjavanja - smatra Vukadinović.

On ističe da je reakcija dela hrvatske i bošnjačke javnosti dosta neprimerena i da je sramota što jasenovačka tragedija nema bar nekoliko filmskih realizacija, nekoliko velikih filmskih produkcija. Mišljenja je da se onda ne bi dizala tolika drama i prašina oko ove jedne.

- Takvih filmskih priča nije bilo dovoljno u Srbiji, a kamoli dalje. Verovatno da neki hoće da tu nešto poentiraju sa različitih strana, ali to ne bi smelo da se radi sa jedno tako važnom temom, što ne bi smelo ni sa temom Holokausta, Aušvica i slično. Poznajući Gagu Antonijevića, ne verujem da bi pristao da pravi neki politički pamflet. Da je priča tragična, sigurno jeste, i ne vidim kako se može ispričati bez stravičnih detalja - kaže Vukadinović.

Vukadinović misli da je potpuno jasno da američka kritika ima političke intencije da se film sahrani, barem u američkoj filmskoj javnosti, te da je autor čovek koji je aktivan, prisutan na ovom prostoru, u Zagrebu i Sarajevu i da se boji da i to ima određene veze.

Upitan koliko film može dodatno podići tenzije u odnosima Beograda i Zagreba, urednik NSPM ne veruje da će film nešto preterano dodatno podići nove.

- Biće više medijskih reakcija i prepucavanja. S tim što Zagreb neće moći direktno da napadne film, ali će sa zadovoljstvom nalaziti, pa i sponzorisati ovakve kritičke komentare na račun filma - izajvljuje Vukadinović.

On u kontekstu optužbi za nasilja, podseća i na čuveni film Lordana Zafranovića "Okupacija u 26 slika".

- A što se primedbi za nasilje tiče, starije generacije se sećaju filma Lordana Zafranovića "Okupacija u 26 slika", gde su prikazane najstrašnije scene, tako da ne znam da li je neko tužio Zafranovića da je napravio srpsku propagandu. On je samo slikovito predstavio morbidnost zločina. Priča o Jasenovu, kao i priča o Aušvicu, ne može se ispričati bez strašnih scena - zaključuje Vukadinović.

Videti još:

 Američki magazin „Varajeti“ o filmu „Dara iz Jasenovca“ - srpskom kandidatu za Oskara: Srpsko-nacionalistička upotreba Jasenovca kao sveukupnog vapaja za srpskim žrtvama kroz vekove pretvara film u propagandu

(direktno.rs)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner