петак, 27. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Авиејшн вик: Амерички ловци Ф-22 Раптор на само 350 километара од Ирана
Хроника

Авиејшн вик: Амерички ловци Ф-22 Раптор на само 350 километара од Ирана

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 29. април 2012.

АМЕРИЧКИ часопис «Авијешен вик» објавио је информацију да су САД у авио базу Ал Дафра у Уједињеним Арапским Емиратима пребациле већи број ловаца Ф-22 Раптор.

Ово је, наравно, одмах почело да се доводи у везу са могућим нападом америчко-израелским нападом на Иран који је од те базе удаљен само 350 километара.

Ово, према писању истог часописа, није први пут да се овај тип Г-22 нађе у бази Ал Дафра пошто су у њој боравили и пре три године.

САД таје разлог пребацивања, а и број авиона који су пребачени у УАЕ. Портпраол америчке ратне авијације, Џон Дориан, само је америчким медијима штуро рекао да је пребацивање `део ранијих планираних активности`.

Медији су се још више заинтересовали за `случај Ал Дафра` пошто је пројект вредан 80 милијарди долара уложених у Рапторе пропао, зато што је већина ових авиона - због проблема са доводом кисеоника у горионике - пала, а неколико пилота је и погинуло.

Мада су оперативни пуних седам година, Раптори нису учествовали ни у једној интервенцији, па ни у Либији где су светски стручњаци очекивали њихову ангажованост, пошто је Либија за западну индустрију наоружања била постала `огледни полигон`.

Произвођач Ф-22, компанија Локид Мартин, тврди да су авиони Ф-22 спремни за акцију против мета које се налазе у добро брањеним подручјима, попут Ирана или Северне Кореје.

Lockheed Martin/Boing F-22 Raptor упркос својим бројним манама спада међу најсавременије ловачке авионе 21. века у саставу Америчког ратног ваздухопловства.

Идеја авиона са ознаком ATF, којег су касније назвали F-22, реализована је 1981. године прошлог века, када су војно-политички и геостратегијски положај у свету били много другачији.

То је био период сталних тензија између САД и Совјетског Савеза и невероватне трке у наоружању. У тадашњем СССР-у појавили су се ловачки авиони МиГ-29 и Су-27, тактички бомбардер Ту-22М и фронтовски јуришник Су-24, а противаздушна одбрана СССР почела је да уводи савремено противавионско оружје.

У исто време су Американци почели да уводе у употребу свој вишенаменски борбени авион Ф-15, који је требало да буде спреман да пружит отпор палети совјетских борбених авиона. Убрзо су се, међутим, појавили захтеви за модернизацију борбене авијације у будућности. Зато је и покренут пројекат ATF напредног ловачког борбеног авиона, који ће почетком 21. века заменити ловце Ф-15.

Новом ловцу одмах је постављен низ захтева које мора да испуни: веома мали радарски, визуелни, топлотни и акустични одраз; могућност супер крстарења (мора да премаши брзину звука без укључења додатних комора за сагоревање); одличне маневарске особине (као при подзвучним, тако и надзвучним брзинама), велики долет и употреба широке палете најсавременијег оружја.

У конкурентску борбу за пројекат ATF укључиле су се две екипе: Lockheed Martin/Boing са пројектом F-22  и Northop/McDonell Douglas са пројектом F-23. Обе екипе су 1985. добиле позамашна средства да изграде по два прототипа тј. технолошка демонстратора YF-22 и YF-23.

Прва упоредна испитивања обе летелице обављена су 1990. године, а већ 1991. донета је одлука о победнику за нови ловац УСАФ. То је био F-22  фирме Lockheed Martin/Boing, чији први портотип YF-22 је полетео 7. септембра 1997. године.

Окончање хладног рата и губитак идеолошког противника довели су до тешкоћа са војним буџетом, као и промену потенцијалних ризика по безбедност САД. Многи критичари, очарани новонасталом ситуацијом, сматрали су да је F-22   непотребан, као и да постојећи ловац Ф-15 може успешно да обаља све планиране задатке, те да нема потребе трошити новац на нешто ново. Одлучено је да се новац преусмери у модернизацију `петнаестица`.

Пентагон је почетну наруџбну од 648 авиона редуковао на 227, а 2006. година та бројка је самњена на само 181 летелицу. УСАФ је упрокс овим смањењима сматрао да им је за оперативну употребу потребан  381 авион, како би била одржана премоћ у авијацији над свим противницима.

Прекретница је за нови ловац настала нападом Ал Каиде на Њујорк 2001. године и уласком САД у рат против тероризма. У Пентагону се изненада пронашао новац за пројекте високе технологије тако да је изненада будућност F-22 била много извеснија.

Завршна тестирања су била напречац завршена и први примерци F-22 нашли су се у оперативној употреби од 2003 године, а прве летелице добио је 325. ловачки пук у бази Тиндал на Флориди у коме је била спроведена обука летачког и техничког особља. Један број авиона завршио је у бази Нелис за истраживање и обуку у тактици борбене употребе ових ловачких авиона.

САД су од 2007. године са Рапторима пренаоружале три ексдрона са по 24 авиона 1. ловачког пука стационираног у бази Ленгли у  Вирџинији.

(Факти) 

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер