Početna strana > Hronika > 021.rs: Vrtić „Veljko Vlahović“ u Temerinu sprovodio projekat „Genderbest - izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka“, ustanovi i zaposlenima stižu brojne uvrede i pretnje
Hronika

021.rs: Vrtić „Veljko Vlahović“ u Temerinu sprovodio projekat „Genderbest - izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka“, ustanovi i zaposlenima stižu brojne uvrede i pretnje

PDF Štampa El. pošta
petak, 23. februar 2024.

Nakon što je Saša Borojević objavio video u kom je targetirao vrtić u Temerinu zbog projekta o rodnoj ravnopravnosti, ovoj ustanovi i zaposlenima stižu brojne uvrede i pretnje, piše 021.rs. U vezi sa projektom u temerinskom vrtiću oglašavao se i Sindikat zaposlenih policije.

Kako su objavili na svojoj Fejsbuk stranici, oni su Predškolskoj ustanovi „Veljko Vlahović“ poslali zahtev za pristup informaciji sa pitanjem da li se u ovom vrtiću sprovodi „Genderbest“ projekat, iako je ova obrazovna ustanova jasno na svom sajtu istakla da se sprovodi i šta on podrazumeva.

Kako navodi portal 021.rs, u zahtevu za pristup informaciji nisu konkretno tražene informacije, kako je to propisano zakonom, već su prvo iznete tvrdnje da navedeni projekat decu uči „da devojčica može da se zaljubi u devojčicu“, „da dečak može da ostane u drugom stanju“…

Postavljena su pitanja da li su obavešteni roditelji i da li su oni dali saglasnost, „da li je projekat sproveden po nečijem naređenju i čijem“…

Kako se može videti na društvenim mrežama, u lokalnim Fejsbuk grupama, na nalogu Borojevića, pa i na zvaničnoj stranici vrtića Predškolske ustanove „Veljko Vlahović“, direktorki vrtića i vaspitačicama koje su učestvovale u programu upućivane su razne uvrede. Sve to nakon što su Borojević i sindikat krenuli da se „bave“ ovom temom.

Građani su direktorku nazivali „pe*eruša“, optuživali vrtić za širenje „bolesnih zapadnih ideja“, pisali im da će ići „doživotno u zatvor za skrnavljenje prirodne svesti nad malom decom“, a prećeno im je i „govnenom motkom preko leđa“.

Jedan komentator je čak napisao i „sve pare koje ste dobili da potrošite na lečenje raka“. U više komentara aludiralo se i na to da se zna ko su direktorka „i ostali pa znate gde da ih tražite“.

Kako je sve počelo?

Sve je ovo počelo kada je Saša Borojević na svom Fejsbuk nalogu na kom ima 33.000 pratilaca objavio video u kom navodi da je iz Temerina dobio mejl u kom roditelj kaže da se u PU „Veljko Vlahović“ u Temerinu sprovodi „Genderbest izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka“.

On je u istom snimku, bez dokaza o sadržaju projekta, rekao da se u okviru njega uče da „dečak može da ostane u drugom stanju, da devojčica može da se zaljubi u devojčicu, da svako može da ima dve mame i dvojicu tata“.

Nije stao na tome, pa je nastavio da objavljuje postove u kojima optužuje ovu predškolsku ustanovu. Takođe je podelio i video koji je PU objavila nakon višednevnog targetiranja u kom direktorka i vaspitačice poriču ove optužbe i pričaju o sadržaju projekta uz pitanja „sa kojim ciljem se sprovodi ovaj projekat i zašto roditelji nisu pitani za saglasnost“.

Kako je sam Borojević u prvom videu na ovu temu naveo, mejl sa obaveštenjem o ovom projektu dobio je od roditelja čije dete ne ide u taj vrtić i koji je samo gledao sajtove vrtića kako bi odlučio gde da upiše dete i onda je naišao na obaveštenje o ovom projektu, koje se nalazi na sajtu.

U jednoj temerinskoj grupi nekoliko roditelja je napisalo da je ova tema pomenuta na roditeljskom još prošle godine, kao i da ima detaljno na sajtu sve.

„U svakom slučaju, niko decu ne uči da muškarac može da rađa. Moje dete to niko nije učio“, napisao je jedan tata.

Na sajtu genderbest.eu navodi se da je projekat GENDERBEST dizajniran da "unapredi kompetentnost predškolskih profesionalaca i drugog pomoćnog osoblja da samoprocene svoje rodno pristrasne predrasude i diskriminatorne stavove i prakse". 

Predškolska ustanova: Zlonamerne izjave dovele do širenja panike

U videu koji je vrtić objavio, direktorka ustanove Nataša Tomišić navodi da je Borojević izneo netačne i krivotvorene informacije.

„Zlonamerne, nesavesne i nepromišljene izjave na račun vaspitanja i obrazovanja dece u PU dovele su do širenja panike među roditeljima, građanstvom i širom javnošću. Javnost je dovedena u zabludu onog trenutka kada je pod pojmom rodne ravnopravnosti podrazumevano ono što ona nije. Moram da naglasim da će za svako širenje neistina u vezi sa realizacijom projekta PU biti prinuđena da preduzme sva raspoloživa pravna sredstva“, ističe Tomišić.

U videu je naglašeno da je projekat započet u martu 2022. godine, a da je trajao do februara 2024. Ovo su neki komentatori odmah uzeli kao indikator da je projekat naglo prekinut kada je počela „hajka“, uprkos tome što je završna konferencija projekta održana još 7. novembra prošle godine, kako je i javno objavljeno na Fejsbuk stranici Predškolske ustanove.

Ono što su vaspitačice, koje su uz direktorku ustanove govorile u videu, istakle je da kroz projekat nisu sprovođene nikakve neobične aktivnosti, već da je deci samo data mogućnost da „samostalno biraju pribor, materijale, igračke i aktivnosti u skladu sa svojim sposobnostima i interesovanjima, isključivši predrasude i stereotipe“.

Vaspitačica Vesna Pejaković rekla je da su kroz ovaj projekat decu upoznavali sa „pravilnim načinom upotrebe digitalnih uređaja u obrazovne svrhe i samim tim ponovo pružali jednake mogućnosti svoj deci“.

Njena koleginica Edita Sakač navela je da je tokom sprovođenja projekta ova ustanova izradila priručnik za praćenje i procenu rodne ravnopravnosti predškolskim ustanovama.

„Tokom izrade priručnika uvažena su i mišljenja roditelja koji su učestvovali u istraživanju“, istakla je Sakač.

Zahvaljujući projektu, vrtić je opremljen i novim igračkama i didaktičkim sredstvima, kao i rekvizitima za sportske aktivnosti.

Vrtić u Temerinu je uvek bio i biće sigurno, bezbedno i bezbrižno mesto za vaspitanje i obrazovanje sve dece.

Posted by Predškolska ustanova "Veljko Vlahović" Temerin on Tuesday, February 20, 2024

Šta je „Genderbest“ projekat?

Informacijama o projektu „Genderbest“ za koji Borojević tvrdi da je tajan, moguće je pristupiti odmah sa početne strane Predškolske ustanove „Veljko Vlahović“. Na ovoj strani vidljivi su i ciljevi projekta, kao i donatori i saradnici.

„Glavni cilj je da se podrži predškolsko obrazovanje, vaspitači, rukovodioci predškolskih ustanova i drugi pružaoci obuke da poboljšaju rodnu ravnopravnost i ravnopravnost digitalnog pristupa u predškolskom vaspitanju i obrazovanju, u skladu sa Okvirnim preporukama kvaliteta EU“, piše u opisu ciljeva projekta.

Projekat je, kako je napisano, predviđao alat za samoprocenu ličnih rodnih predrasuda koji utiču na praksu vaspitača, kreiranje zbirke primera najbolje prakse u postizanju rodne ravnopravnosti i priručnika za praćenje i evaluaciju rodne ravnopravnosti.

U evaluaciji koja je dostupna na zvaničnom sajtu projekta „Genderbest“ vidi se da se pitanja odnose na jednakost dečaka i devojčica, u smislu korišćenja rodno senzitivnog jezika, „muških“ i „ženskih“ poslova, različitih očekivanja od dečaka i devojčica, u pogledu karijere i ponašanja, i slično.

Primeri stereotipa koji se navode u priručniku su da su dečaci „jaki, avanturisti, agresivni, dominantni i hrabri“, dok su devojčice „osetljive, brižne, nežne, slabe, neodlučne i tihe“.

„Rodno ravnopravan pristup podrazumeva pomaganje deci da se osećaju dobro bez obzira na to koju boju vole ili koja igračka im je zanimljiva. Takođe podrazumeva učenje dece da obavljaju svoje obaveze u kući u skladu sa svojim godinama, a bez obzira na pol… Sprečavanje rodnih stereotipa od malih nogu znači sprečavanje negativnih posledica nejednakosti i diskriminacije, jer može da podrži razvoj dece bez ograničavanja njihovog izbora karijere zasnovanog na polu“, piše u priručniku.

Neke aktivnosti koje su preporučene sa tim ciljem je da se ne organizuju prostori koji odvajaju devojčice i dečake zasnovano na tome ko bira koje igračke, da se prikažu posteri i fotografije odraslih na netipičnim poslovima, kao što su muškarci i žene vatrogasci, političari, policajci, vaspitači…

U priručniku su navedene neke aktivnosti koje su sa ovim ciljem sprovodili vrtići u Italiji, Slovačkoj i Srbiji. U Temerinu je, na primer, povodom Osmog marta rađena vežba na kojoj se pričalo o svetski poznatim ženama, kako bi se razvila svest o tome da žene mogu da se bave pilotiranjem, naukom, boksom, astronomijom, i slično. Napravljena je izložba fotografija sa kratkim opisima.

U okviru istog projekta u drugom vrtiću deca su išla u piceriju i zajedno su, uz pomoć osoblja, i dečaci i devojčice pripremali, posluživali i jeli hranu.

Vrtić u Temerinu: Genderbest – izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka

Preispitivanje rodnih stereotipa od ranih godina jedan je od ključnih ciljeva Strategije rodne ravnopravnosti EU 2020–2025. i prvi cilj SDG UN 2030.

Sajt Evropske komisije o Erazmus + programu: LGBTIQ afirmativni pristup mentalnom zdravlju mladih

Predškolska ustanova „Veljko Vlahović” Temerin, od prošle godine, učestvuje kao partner u projektu u okviru Erazmus + programa. Projekat nosi naziv „Izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka”

Predškolska ustanova „Veljko Vlahović” Temerin, od prošle godine, učestvuje kao partner u projektu u okviru Erazmus + programa. Projekat nosi naziv „Izgradnja rodne ravnopravnosti od samog početka”. Projekat je međunarodnog karaktera i realizuje se u tri države: Srbiji, Italiji i Slovačkoj i kofinansira ga Evropska unija.

Preispitivanje rodnih stereotipa od ranih godina jedan je od ključnih ciljeva Strategije rodne ravnopravnosti EU 2020–2025 i prvi cilj SDG UN-a 2030 (Cilj 5). Uključivanje perspektive rodne ravnopravnosti u ključne aktivnosti, procese i politike vidi se kao najefikasniji način za postizanje postavljenih ciljeva EU i UN. Okvirne preporuke EU za kvalitet predškolskog vaspitanja i obrazovanja (PVO) pružaju sveobuhvatne smernice za sve oblasti PVO kojima se treba baviti da bi se postigao opšti kvalitet PVO. Partneri smatraju da je omogućavanje pružaocima PVO-a da prate i procenjuju kako je rodna ravnopravnost uključena u svaku od oblasti najbolji način za unapređenje rodne ravnopravnosti u ranim godinama.

Ciljevi

Glavni cilj je da se podrži predškolsko vaspitanje i obrazovanje, vaspitači, rukovodioci predškolskih ustanova i drugi pružaoci obuke da poboljšaju rodnu i rodnu ravnopravnost digitalnog pristupa u PVO okruženjima u svim aspektima koji obezbeđuju inkluzivni kvalitet PVO u skladu sa Okvirnim preporukama kvaliteta EU, istovremeno ih osnažujući da prate i (samo)evaluiraju implementaciju u PVO. Specifični ciljevi su:

  1. Poboljšati kompetencije profesionalaca u PVO-u i drugog pomoćnog osoblja da samoprocene svoje rodno pristrasne predrasude i diskriminatorne stavove i prakse;

  2. Razviti alate i vodiče za politike i prakse kojima se smanjuju rodni i rodno povezani jazovi u upotrebi digitalnih sredstava u PVO u 5 oblasti kvaliteta prema EU Okvirnim preporukama za kvalitet;

  3. Stvoriti i ojačati zajednicu za učenje vaspitača, roditelja, civilnog društva i drugih zainteresovanih strana koji mogu efikasno da prate, (samo)procenjuju rodnu i rodno povezanu digitalnu upotrebu i planiraju mere za njeno smanjenje.

Aktivnosti

Projekat predviđa izradu 3 vrste alata:

  • Alat za (samo)procenu rodnih ličnih predrasuda, stereotipa i (ne)svesnih pristrasnosti koji utiču na praksu vaspitača i drugog osoblja PVO-a u njihovoj interakciji sa malom decom

  • Zbirku primera najbolje prakse u postizanju rodne ravnopravnosti i pristupa i korišćenja digitalnih alata u PVO-u

  • Priručnik za praćenje i evaluaciju rodne ravnopravnosti u PVO-u

Pored toga, partneri će obučiti 20 budućih trenera za PVO vaspitače i druge profesionalce da koriste ove alate, koji će, zauzvrat, deliti informacije i podržavati najmanje 15 vaspitača i drugih profesionalaca iz najmanje 5 predškolskih ustanova u svakoj zemlji projekta. Razvijeni alati će biti testirani u najmanje 5 predškolskih ustanova po zemlji projekta, a naučene lekcije će biti uključene u konačnu verziju alata.

Rezultati

Aktivnosti će dovesti do:

  • Unapređenih veština profesionalaca u PVO u prevazilaženju nedostataka kod korišćenja rodnih i rodno-srodnih digitalnih alata u svim oblastima koje određuju inkluzivni kvalitet PVO-a u skladu sa preporukama Okvira kvaliteta EU u najmanje 5 predškolskih ustanova/institucija po zemlji partnera (Srbija, Slovačka i Italija)

  • Povećane kompetencije i samopouzdanje vaspitača, profesionalaca u PVO, stručnih timova za podršku i tima saradnika za podršku u pilot ustanovama/ustanovama PVO-a za praćenje i procenu promene stavova dece o društvenim i porodičnim ulogama dečaka i devojčica, muških i ženskih članova porodice.

  • Predškolski stručnjaci u pilot ustanovama/ustanovama za PVO imaju alate i samopouzdanje da (samo)procene rodne stereotipe u sebi i sa roditeljima i porodicama male dece (uključujući one sa zdravstvenim problemima i različitim sposobnostima, iz siromašnih, ruralnih i romskih sredina koji imaju različite stavove prema ulogama dečaka i devojčica i muških i ženskih članova porodice).

Partneri

(021.rs, vrtictemerin.com)