субота, 19. октобар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > 021.рс: Вртић „Вељко Влаховић“ у Темерину спроводио пројекат „Гендербест - изградња родне равноправности од самог почетка“, установи и запосленима стижу бројне увреде и претње
Хроника

021.рс: Вртић „Вељко Влаховић“ у Темерину спроводио пројекат „Гендербест - изградња родне равноправности од самог почетка“, установи и запосленима стижу бројне увреде и претње

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 23. фебруар 2024.

Након што је Саша Боројевић објавио видео у ком је таргетирао вртић у Темерину због пројекта о родној равноправности, овој установи и запосленима стижу бројне увреде и претње, пише 021.рс. У вези са пројектом у темеринском вртићу оглашавао се и Синдикат запослених полиције.

Како су објавили на својој Фејсбук страници, они су Предшколској установи „Вељко Влаховић“ послали захтев за приступ информацији са питањем да ли се у овом вртићу спроводи „Гендербест“ пројекат, иако је ова образовна установа јасно на свом сајту истакла да се спроводи и шта он подразумева.

Како наводи портал 021.рс, у захтеву за приступ информацији нису конкретно тражене информације, како је то прописано законом, већ су прво изнете тврдње да наведени пројекат децу учи „да девојчица може да се заљуби у девојчицу“, „да дечак може да остане у другом стању“…

Постављена су питања да ли су обавештени родитељи и да ли су они дали сагласност, „да ли је пројекат спроведен по нечијем наређењу и чијем“…

Како се може видети на друштвеним мрежама, у локалним Фејсбук групама, на налогу Боројевића, па и на званичној страници вртића Предшколске установе „Вељко Влаховић“, директорки вртића и васпитачицама које су учествовале у програму упућиване су разне увреде. Све то након што су Боројевић и синдикат кренули да се „баве“ овом темом.

Грађани су директорку називали „пе*еруша“, оптуживали вртић за ширење „болесних западних идеја“, писали им да ће ићи „доживотно у затвор за скрнављење природне свести над малом децом“, а прећено им је и „говненом мотком преко леђа“.

Један коментатор је чак написао и „све паре које сте добили да потрошите на лечење рака“. У више коментара алудирало се и на то да се зна ко су директорка „и остали па знате где да их тражите“.

Како је све почело?

Све је ово почело када је Саша Боројевић на свом Фејсбук налогу на ком има 33.000 пратилаца објавио видео у ком наводи да је из Темерина добио мејл у ком родитељ каже да се у ПУ „Вељко Влаховић“ у Темерину спроводи „Гендербест изградња родне равноправности од самог почетка“.

Он је у истом снимку, без доказа о садржају пројекта, рекао да се у оквиру њега уче да „дечак може да остане у другом стању, да девојчица може да се заљуби у девојчицу, да свако може да има две маме и двојицу тата“.

Није стао на томе, па је наставио да објављује постове у којима оптужује ову предшколску установу. Такође је поделио и видео који је ПУ објавила након вишедневног таргетирања у ком директорка и васпитачице поричу ове оптужбе и причају о садржају пројекта уз питања „са којим циљем се спроводи овај пројекат и зашто родитељи нису питани за сагласност“.

Како је сам Боројевић у првом видеу на ову тему навео, мејл са обавештењем о овом пројекту добио је од родитеља чије дете не иде у тај вртић и који је само гледао сајтове вртића како би одлучио где да упише дете и онда је наишао на обавештење о овом пројекту, које се налази на сајту.

У једној темеринској групи неколико родитеља је написало да је ова тема поменута на родитељском још прошле године, као и да има детаљно на сајту све.

„У сваком случају, нико децу не учи да мушкарац може да рађа. Моје дете то нико није учио“, написао је један тата.

На сајту genderbest.eu наводи се да је пројекат ГЕНДЕРБЕСТ дизајниран да "унапреди компетентност предшколских професионалаца и другог помоћног особља да самопроцене своје родно пристрасне предрасуде и дискриминаторне ставове и праксе". 

Предшколска установа: Злонамерне изјаве довеле до ширења панике

У видеу који је вртић објавио, директорка установе Наташа Томишић наводи да је Боројевић изнео нетачне и кривотворене информације.

„Злонамерне, несавесне и непромишљене изјаве на рачун васпитања и образовања деце у ПУ довеле су до ширења панике међу родитељима, грађанством и широм јавношћу. Јавност је доведена у заблуду оног тренутка када је под појмом родне равноправности подразумевано оно што она није. Морам да нагласим да ће за свако ширење неистина у вези са реализацијом пројекта ПУ бити принуђена да предузме сва расположива правна средства“, истиче Томишић.

У видеу је наглашено да је пројекат започет у марту 2022. године, а да је трајао до фебруара 2024. Ово су неки коментатори одмах узели као индикатор да је пројекат нагло прекинут када је почела „хајка“, упркос томе што је завршна конференција пројекта одржана још 7. новембра прошле године, како је и јавно објављено на Фејсбук страници Предшколске установе.

Оно што су васпитачице, које су уз директорку установе говориле у видеу, истакле је да кроз пројекат нису спровођене никакве необичне активности, већ да је деци само дата могућност да „самостално бирају прибор, материјале, играчке и активности у складу са својим способностима и интересовањима, искључивши предрасуде и стереотипе“.

Васпитачица Весна Пејаковић рекла је да су кроз овај пројекат децу упознавали са „правилним начином употребе дигиталних уређаја у образовне сврхе и самим тим поново пружали једнаке могућности свој деци“.

Њена колегиница Едита Сакач навела је да је током спровођења пројекта ова установа израдила приручник за праћење и процену родне равноправности предшколским установама.

„Током израде приручника уважена су и мишљења родитеља који су учествовали у истраживању“, истакла је Сакач.

Захваљујући пројекту, вртић је опремљен и новим играчкама и дидактичким средствима, као и реквизитима за спортске активности.

Вртић у Темерину је увек био и биће сигурно, безбедно и безбрижно место за васпитање и образовање све деце.

Posted by Predškolska ustanova "Veljko Vlahović" Temerin on Tuesday, February 20, 2024

Шта је „Гендербест“ пројекат?

Информацијама о пројекту „Гендербест“ за који Боројевић тврди да је тајан, могуће је приступити одмах са почетне стране Предшколске установе „Вељко Влаховић“. На овој страни видљиви су и циљеви пројекта, као и донатори и сарадници.

„Главни циљ је да се подржи предшколско образовање, васпитачи, руководиоци предшколских установа и други пружаоци обуке да побољшају родну равноправност и равноправност дигиталног приступа у предшколском васпитању и образовању, у складу са Оквирним препорукама квалитета ЕУ“, пише у опису циљева пројекта.

Пројекат је, како је написано, предвиђао алат за самопроцену личних родних предрасуда који утичу на праксу васпитача, креирање збирке примера најбоље праксе у постизању родне равноправности и приручника за праћење и евалуацију родне равноправности.

У евалуацији која је доступна на званичном сајту пројекта „Гендербест“ види се да се питања односе на једнакост дечака и девојчица, у смислу коришћења родно сензитивног језика, „мушких“ и „женских“ послова, различитих очекивања од дечака и девојчица, у погледу каријере и понашања, и слично.

Примери стереотипа који се наводе у приручнику су да су дечаци „јаки, авантуристи, агресивни, доминантни и храбри“, док су девојчице „осетљиве, брижне, нежне, слабе, неодлучне и тихе“.

„Родно равноправан приступ подразумева помагање деци да се осећају добро без обзира на то коју боју воле или која играчка им је занимљива. Такође подразумева учење деце да обављају своје обавезе у кући у складу са својим годинама, а без обзира на пол… Спречавање родних стереотипа од малих ногу значи спречавање негативних последица неједнакости и дискриминације, јер може да подржи развој деце без ограничавања њиховог избора каријере заснованог на полу“, пише у приручнику.

Неке активности које су препоручене са тим циљем је да се не организују простори који одвајају девојчице и дечаке засновано на томе ко бира које играчке, да се прикажу постери и фотографије одраслих на нетипичним пословима, као што су мушкарци и жене ватрогасци, политичари, полицајци, васпитачи…

У приручнику су наведене неке активности које су са овим циљем спроводили вртићи у Италији, Словачкој и Србији. У Темерину је, на пример, поводом Осмог марта рађена вежба на којој се причало о светски познатим женама, како би се развила свест о томе да жене могу да се баве пилотирањем, науком, боксом, астрономијом, и слично. Направљена је изложба фотографија са кратким описима.

У оквиру истог пројекта у другом вртићу деца су ишла у пицерију и заједно су, уз помоћ особља, и дечаци и девојчице припремали, послуживали и јели храну.

Вртић у Темерину: Genderbest – изградња родне равноправности од самог почетка

Преиспитивање родних стереотипа од раних година један је од кључних циљева Стратегије родне равноправности ЕУ 2020–2025. и први циљ СДГ УН 2030.

Сајт Европске комисије о Еразмус + програму: LGBTIQ афирмативни приступ менталном здрављу младих

Предшколска установа „Вељко Влаховић” Темерин, од прошле године, учествује као партнер у пројекту у оквиру Еразмус + програма. Пројекат носи назив „Изградња родне равноправности од самог почетка”

Предшколска установа „Вељко Влаховић” Темерин, од прошле године, учествује као партнер у пројекту у оквиру Еразмус + програма. Пројекат носи назив „Изградња родне равноправности од самог почетка”. Пројекат је међународног карактера и реализује се у три државе: Србији, Италији и Словачкој и кофинансира га Европска унија.

Преиспитивање родних стереотипа од раних година један је од кључних циљева Стратегије родне равноправности ЕУ 2020–2025 и први циљ СДГ УН-а 2030 (Циљ 5). Укључивање перспективе родне равноправности у кључне активности, процесе и политике види се као најефикаснији начин за постизање постављених циљева ЕУ и УН. Оквирне препоруке ЕУ за квалитет предшколског васпитања и образовања (ПВО) пружају свеобухватне смернице за све области ПВО којима се треба бавити да би се постигао општи квалитет ПВО. Партнери сматрају да је омогућавање пружаоцима ПВО-а да прате и процењују како је родна равноправност укључена у сваку од области најбољи начин за унапређење родне равноправности у раним годинама.

Циљеви

Главни циљ је да се подржи предшколско васпитање и образовање, васпитачи, руководиоци предшколских установа и други пружаоци обуке да побољшају родну и родну равноправност дигиталног приступа у ПВО окружењима у свим аспектима који обезбеђују инклузивни квалитет ПВО у складу са Оквирним препорукама квалитета ЕУ, истовремено их оснажујући да прате и (само)евалуирају имплементацију у ПВО. Специфични циљеви су:

  1. Побољшати компетенције професионалаца у ПВО-у и другог помоћног особља да самопроцене своје родно пристрасне предрасуде и дискриминаторне ставове и праксе;

  2. Развити алате и водиче за политике и праксе којима се смањују родни и родно повезани јазови у употреби дигиталних средстава у ПВО у 5 области квалитета према ЕУ Оквирним препорукама за квалитет;

  3. Створити и ојачати заједницу за учење васпитача, родитеља, цивилног друштва и других заинтересованих страна који могу ефикасно да прате, (само)процењују родну и родно повезану дигиталну употребу и планирају мере за њено смањење.

Активности

Пројекат предвиђа израду 3 врсте алата:

  • Алат за (само)процену родних личних предрасуда, стереотипа и (не)свесних пристрасности који утичу на праксу васпитача и другог особља ПВО-а у њиховој интеракцији са малом децом

  • Збирку примера најбоље праксе у постизању родне равноправности и приступа и коришћења дигиталних алата у ПВО-у

  • Приручник за праћење и евалуацију родне равноправности у ПВО-у

Поред тога, партнери ће обучити 20 будућих тренера за ПВО васпитаче и друге професионалце да користе ове алате, који ће, заузврат, делити информације и подржавати најмање 15 васпитача и других професионалаца из најмање 5 предшколских установа у свакој земљи пројекта. Развијени алати ће бити тестирани у најмање 5 предшколских установа по земљи пројекта, а научене лекције ће бити укључене у коначну верзију алата.

Резултати

Активности ће довести до:

  • Унапређених вештина професионалаца у ПВО у превазилажењу недостатака код коришћења родних и родно-сродних дигиталних алата у свим областима које одређују инклузивни квалитет ПВО-а у складу са препорукама Оквира квалитета ЕУ у најмање 5 предшколских установа/институција по земљи партнера (Србија, Словачка и Италија)

  • Повећане компетенције и самопоуздање васпитача, професионалаца у ПВО, стручних тимова за подршку и тима сарадника за подршку у пилот установама/установама ПВО-а за праћење и процену промене ставова деце о друштвеним и породичним улогама дечака и девојчица, мушких и женских чланова породице.

  • Предшколски стручњаци у пилот установама/установама за ПВО имају алате и самопоуздање да (само)процене родне стереотипе у себи и са родитељима и породицама мале деце (укључујући оне са здравственим проблемима и различитим способностима, из сиромашних, руралних и ромских средина који имају различите ставове према улогама дечака и девојчица и мушких и женских чланова породице).

Партнери

(021.рс, vrtictemerin.com)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер