четвртак, 21. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Економска политика > Како је Електропривреда Србије покушала да превари ММФ и Светску банку и поништила ефекте претходног реструктурирања
Економска политика

Како је Електропривреда Србије покушала да превари ММФ и Светску банку и поништила ефекте претходног реструктурирања

PDF Штампа Ел. пошта
Ђорђе Стојковић   
уторак, 05. фебруар 2019.

 Електропривреда Србије-ЕПС, енергетска компанија у државном власништву Републике Србије прибавила је средства од ИБРД (Међународна банка за обнову и развој, део групе Светске банке) да финансира пројекат Реструктурирање ЕПС, у укупном износу 200 милиона УСД. Главни услов да би овај кредит био одобрен био је да ЕПС промени своју хијерархију менаџмента и спроведе структурне промене.

ЕПС је прибавио још један кредит од 200 милиона ЕУР од ЕБРД (Европска банка за обнову и развој, приватна банка) за Пројецт но. 47318, пројецт наме: ЕПС Реструцтуринг. Овај пројекат надгледа Светска банка. Главни услов да би и овај кредит био одбрен био је исти као И за претходни код ИБРД- да ЕПС промени хијерархију менаџмента и спроведе структуралне промене да би унапредио корпоративно управљање.

https://bit.ly/2t9cuuh

Извештај Међународног монетарног фонда за Републику Србију ИМФ Цоунтрy репорт но. 17/397, на страни 56 јасно наводи да Влада Републике Србије ради заједно са Светском банком и ЕБРД на унапређењу корпоративне управе и ретруктурирању ЕПС.

Реорганизација ЕПС, која се догодила на папиру 30.6.2015. године никада није примењена у стварности. Ово је тврдња коју ћу доказати у овом тексту, подупирујући је са документима из мог дисциплинског поступка, који доказују да су само правно променили имена предузећа у оквиру ЕПС и називе функција менаџера, остављајући им исти ниво овлашћења који су имали пре реорганзације, упркос томе што је Правилник о систематизацији и унутрашњој организацији ЕПС диференцирао 3 нивоа менаџмента у Огранцима ЕПС: производња, корпоративни послови и финансије. У стварности они су дали неке врсте написмених налога у којима финансијски директор и директор корпоративних послова преносе своја овлашћења на директора производње и тако враћају реорганизацију на раније стање. Овде имам документа која подржавају ове тврдње. У тексту ћу објаснити њихов значај за изнете тврдње. Имајте на уму да дисциплински поступак има исти третман као судски поступак, те су документа из њега отворена за јавност и приликом објављивања поменутих, ја не кршим пословну тајну, зато што је јавност укључена у дисциплински поступак, као у судски.

Моји главни аргументи су следећи:

Електропривреда Србије је реорганизована само на папиру, али у стварности менаџери су задржали исте организацијске нивое и овлашћења која су имали пре 30.6.2015. године, који су наслеђени из комунистичке ере;

Бивша друштва са ограниченом одговорношћу у оквиру ЕПС, а сада Огранци ЕПС задржали су своју самосталност у управљању огранком, чак и пошто је компанија централизована и сва Општа акта би требало да се доносе са нивоа ЕПС, а не Огранка;

Огранци су садржали своје старе Правилнике, који се тичу управљања компаније из времена пре реорганизације, иако ЕПС има унифициран Правилник за сваки аспецт менаџмента. Једноставно су Огранци одбили да поштују општи ауторитет и правни суверенитет мајке компаније ЕПС;

Све смањивање менаџмента током реорганизације, где је ЕПС наводно смањио број менаџера по Огранцима се извршило тако што би променили називе њихових функција, али су им остављали исти ниво овлашћења у оквиру Огранка, што је било у супротности са Правилником о систематизацији и унутрашњој организацији ЕПС.

Најпре ћу описати стање пре реорганизације у ЕПС и Рударском басену Колубара д.о.о.

Пре 30.6.2015. године ЕПС је био само кровна компанија за 14 правних субјеката, организованих као друштва са ограниченом одговорношћу. Свако од ових друштава је имало сопствене Правилнике за: менаџмент, систематизацију и све друге аспекте пословања. Сва та општа акта су била делимично хармонизована са кровном компанијом ЕПС, зато што су то били посебни правни ентитети са слободом у пословном одлучивању. Имали су унифициран Пословни план ЕПС, али се ниједан ентитет није стриктно држао тога. Свако друштво са ограниченом одговорношћу је имало сопствену Скупштину предузећа (нешто као управни одбор). Директори ових д.о.о. су одговарали Скупштини својих д.о.о. а не менаџменту ЕПС.

Рударски басен Колубара је био д.о.о. основан од ЕПС. Имао је своју Скупштину друштва и свој топ менаџмент, сопствену огранизацију са огранцима: 1) Површински копови (сви површински копови, основна делатност), 2) Прерада (прерада угља и сепарација), 3) Пројект биро.

Сваки Огранак у оквиру РБ Колубара је имао свој менаџмент, који се састојао од директора огранка и његових помоћника за различите аспекте пословања: економске послове, правне послове, техничке послове. Помоћнике су раније звали директорима, али је то превисе подсећало на менаџмент, па су им зато дали титуле помоћници за послове у раним 2000-им. Њихове плате су биле као топ менаџера а њихови нивои одлучивања су били директорски. Сваки од помоћника је имао свог помоћника којег су звали руководилац сектора, са истом платом или мањом за 0,1% од помоћника. Генерални дирецтор ЕПС, Александар Обрадовић јавно је обзнанио 2014. Године да у ЕПС има 600 директора и навео своју јасну намеру да смањи број менаџера. Рекао је да је то и обавио, али у стварности сви који су били помоћници за послове постали су главни стручни сарадници, а њихови помоћници звани руководиоци сектора постали су водећи стручни сарадници и тако им је остављен исти ниво директорских овлашћења и исте плате.

Реорганизација ЕПС је требала да обезбеди више централизован менаџмент целог предузећа. Тако су 30. Јуна 2015. Године сва друштва са ограниченом одговорношћу у оквиру ЕПС постала Огранци, а сви бивши огранци у оквиру д.о.о. су постали Организационе целине, са номинално мањим овлашћењима у управљању.

Рударски басен Колубара је постао Огранак ЕПС и уместо Скупштине привредног друштва и целог топ менаџмента предузећа, добили су борд директора, који се састоја од 3 директора: производње, корпоративних послова и финансија. Ти директори одговарају својим парњацима на нивоу ЕПС. Директори бивших огранака у оквиру Колубаре, требало је да изгубе своје бордове директора који су се састојали од главних стручних сарадника и водећих стручних сарадника и они су само требали да постану саветници директорима Организационих Целина, који само дају смернице и савете директорима, без икакве менаџерске управе над запосленима у администрацији.

Запослени у администрацији би требало да одговарају директно тројици директора Огранка Колубара и њиховим сарадницима, никако директорима Огранизационих целина и њиховим саветницима. Тако је директор Организационе целине Површински копови требао да изгуби контролу над административним радницима, као и његови стручни сарадници, али се у реалности то није десило. У стварности сва три директора Огранка Колубара су дали пуномоћје-одлуку о преносу овлашћења директору Организационе целине Површински копови и вратили реорганизацију на пређашње стање и поништили све ефекте реорганизације. Неколико месеци после реорганизације ЕПС, 19. децембра 2015. Године, топ менаџмент ЕПС је дао анексиране Уговоре о раду. Главним стручним сарадницима и водећим стручним сарадницима, у којима се наводи:”имате обавезу да обезбедите правилно функционисање и кординацију финансијске службе Површински копови Барошевац, набавно-складишне службе Површински копови Барошевац и планско-аналитичке службе Површински копови Барошевац”. Овим чином су вратили уназад реорганизацију и њене ефекте. Даље су 20. Јануара 2016. Године дали писмене налоге, главним стручним сарадницима и водећим стручним сарадницима да потписују књиге надница за запослене у финансијској служби Површински копови Барошевац, набавно-складишној служби Површински копови Барошевац и планско-аналитичкој служби Површински копови Барошевац и тим чином коначно поништили сва овлашћења која су била успостављена новом реорганизацијом ЕПС. После ових анексираних Уговора и писаних Налога, било је пословање као и раније за целу РБ Колубару. ЕПС је званично повукао и укинуо реорганизацију и преварио ММФ у вези ефеката реорганизације.

ДОКАЗИ:

ДОЦ 1.1- Званичан позив за саслушање у погледу кршења “радне обавезе”

ДОЦ 1.2.- Пријава директору РБ Колубара за кршење “радне обавезе” коју је поднео главни стручни сарадник за Површинске копове, који нема овлашћења над административним запосленима по Правилнику о систематизацији и унутрашњој организацији, али му је дат анексиран Уговор о раду и Налог да крши Систематизацију

ДОЦ 1.3.- Слика књиге надница, где је у колони са мојим именом и мојим надницама, дирецтор Површинских копова заокружио дан и потписао своје име “М.Мишковић” и додао титулу “директор” испод тога, иако он није мој претпостављени нити је било којем административном запосленом по Правилнику о систематизацији и унутрашњој организацији, који је усвојен на основу Одлуке о реорганизацији ЕПС од стране Владе Републике Србије и тако представљен Међународном монетарном фонду

ДОЦ 2.1 – ДОЦ 2.4. – Мој допис руководиоцу сектора за правне, кадровске и опште послове РБ Колубара, где наводим да је горенаведени позив за саслушање незаконит из разлога кршења Правилника о систематизацији и унутрашњој организацији који је усвојен на основу Одлуке о реорганизацији ЕПС од стране Владе Републике Србије и тако представљен Међународном монетарном фонду. Такође наводим проблематична питања надлежности и сукобе интереса.

ДОЦ 3.1. – ДОЦ 3.2. Одговор мени од руководиоца сектора за правне, кадровске и опште послове РБ Колубара, где она каже да ово није дисциплински поступак већ поступак за кршење радне обавезе и да било ко може да покрене такав поступак. Она још наводи да поступак за повреду радне обавезе није регулисан Општим актом предузећа, нити Законом о раду Републике Србије, тако да могу да воде поступак без било којег правног акта;

 

ДОЦ 4.1. – ДОЦ 4.2. – Мој други допис руководиоцу сектора за правне, кадровске и опште послове РБ Колубара, где ја наводим да за кршење радне обаевезе мора да постоји последица, а они не наводе која је то последица у овој ствари, која је била изазвана мојом наводном акцијом. Такође, ја питам да ми пошаље сва правна акта, интерне правилнике и сва друга документа која регулишу питање кршења радне обавезе или да у недостатку истих обустави овај поступак;

 

ДОЦ 5.1. – ДОЦ 5.2. – Мој трећи допис руководиоцу сектора за правне, кадровске и опште послове РБ Колубара, где је обавештавам да ми је мој синдикат АСНС Колубара обезбедио Одлуку о радној дисциплине, издату од директора ЕПС, бр.2995/1-15. Од 29. Јуна 2015. Године, која је једини Општи акт у целом ЕПС, који регулише дисциплине на раду, у коме пише да се кашњење на посао сматра кршењем радне дисциплине, а не кршењем радне обавезе, што јасно пише у члану 4. Параграпх 13, поменуте Одлуке. Ова одлука јасно каже да само први претпостављени може да покрене поступак против запосленог, а не било ко;

ДОЦ 5.3. – Одлука о радној дисциплине, издата од директора ЕПС, бр.2995/1-15. Од 29. Јуна 2015. Године, која је једини Општи акт у целом ЕПС, који регулише дисциплине на раду

ДОЦ 6.1. – ДОЦ 6.5.- Моја изјава у погледу кршења радне дисциплине, коју сам дао написмено у складу са Одлуком о радној дисциплине, издатом од директора ЕПС, бр.2995/1-15. Од 29. Јуна 2015. Године, која је једини Општи акт у целом ЕПС, који регулише дисциплине на раду. Печат у десном углу потврђује да је моја Изјава примљена у Огранку РБ Колубара 30.марта.2017. године;

ДОЦ 7.1. – ДОЦ 7.2. – Упозорење о разлозима за раскид Уговора о раду, потписано од стране директора корпоративних послова РБ Колубара, где наводи као разлог кршење радне обавезе и не појављивање на саслушање, иако сам дао писану изјаву у складу са привилима ПЕС, али оне занемарује правила ЕПС и Одлуку о радној дисциплине, издату од директора ЕПС, бр.2995/1-15. Од 29. Јуна 2015. Године и не признаје правни суверенитет ЕПС над РБ Колубаром, још користи Правилник о радној обавези бившег ликвидираног предузећа ПД РБ Колубара д.о.о. ;

ДОЦ 8.1 – 8.4. – Моје Изјашњење поводом Упозорења о разлозима за раскид Уговора о раду, где опет побијам правна акта на којима је Упозорење засновано и покушавам да убедим директора корпоративних послова РБ колубара да почне да поштује општа акта која је донео ЕПС, а не застарела акта бившег ликвидираног предузећа ПД РБ Колубара д.о.о зато јер то предузеће више не постоји и сва његова општа акта се сматрају неважећим.

ДОЦ 9.1. – ДОЦ. 9.2. –Мишљење Синдиката АСНС Колубара, у погледу Упозорење о разлозима за раскид Уговора о раду, које подржава моје тврдње да би дирецтор корпоративних послова РБ колубара требало да поштује општа акта донета од стране ЕПС и правни суверенитет ЕПС над РБ Колубаром и да не користи акта из комунистичког периода у вези са рандом обавезом, која се користе само у случају рата. Синдикат АСНС наводи да ја немам уведену радну обавезу, пошто се држава не налази у рату, да ви таква обавеза била уведена;

ДОЦ 10.1 – Позив за саслушање у вези исте ствари кршења радне обавезе, изадат од стране руководиоца одељења за питања радне обавезе РБ Колубара, иако сам послао своју Изјаву написмено, иако сам кажњен скидањем 2 сата са надница, иако сам добио Упозорење о разлозима за раскид Уговора о раду као крајњу казну, они настављају да воде дисциплински поступак да би ме казнили по трећи пут за једну те исту ствар, у потпуности кршећи сва Општа акта ЕПС;

ДОЦ 10.2 –Записник о саслушању, који је сачинио руководиоц одељења за питања радне обавезе Огранка РБ Колубара, где сам отишао да ме саслушају у вези оисте ствари на коју сам се изјаснио писаним путем. Опет су игнорисали Одлуку о радној дисциплине, издату од директора ЕПС, бр.2995/1-15. Од 29. јуна 2015. године, која је једини Општи акт у целом ЕПС, који регулише дисциплине на раду и обавили дисциплински поступак и саслушање у супротности са тим актом и континуирано поштују комунистичке правилнике;

ДОЦ 11.1 – ДОЦ 11.5. – Решење о новчаном кажнавању, потписано од директора корпоративних послова Огранка РБ Колубара, где ми је манетнута казна 5% од плате. Ово је трећа казна коју сам добио за исту ствар: 1) скидање 2 сата са надница, 2) Обавештење о разлозима за отказ; 3) 5% од плате.

Овде је важно истаћи да је у ДОЦ 11.2. директор корпоративних послова Огранка РБ Колубара признао да је директор Организационе целине Површински копови Барошевац потписао књигу надница за Ђорђа Стојковића, који је запослени Центра за стручне послове, а не запослени Површинских копова, али дирецтор за корп.пос. сматра сасвим нормалним да неко ко није у истој организационој целини контролише књигу надница и верификује их, иако за то не наводи ниједан правни акт који директору Површинских копова то даје за право.

Још важније је да у овом документу директор корпоративних послова Огранка РБ Колубара признаје на странама ДОЦ 11.3 анд ДОЦ 11.4. да је 19. децембра 2015. Године, топ менаџмент ЕПС је дао анексиране Уговоре о раду. Главним стручним сарадницима и водећим стручним сарадницима, у којима се наводи:”имате обавезу да обезбедите правилно функционисање и кординацију финансијске службе Површински копови Барошевац, набавно-складишне службе Површински копови Барошевац и планско-аналитичке службе Површински копови Барошевац”. Овим чином су вратили уназад реорганизацију и њене ефекте. Даље признаје дирецтор корпоративноих послова да су 20. Јануара 2016. године дали писмене налоге, главним стручним сарадницима и водећим стручним сарадницима да потписују књиге надница за запослене у финансијској служби Површински копови Барошевац, набавно-складишној служби Површински копови Барошевац и планско-аналитичкој служби Површински копови Барошевац. Главни стручни сарадници по новој Систематизацији немају директорска овлашћења над својим некадашњиим подређеним службеницима.

Ово написмено признање је потписао и печатом ЕПС оверио директор корпоративних послова Огранка РБ Колубара да је реорганизација Електропривреде Србије поништена од стране њеног менаџмента. Реорганизација је поништена 19. децембра 2015. Године и коначно у потпуности поништена 20. Јануара 2016. Године и до овога дана ЕПС функционише на старим комунистичким основама, а не на тржишном моделу. Ова документа показују да ЕПС функционише у 2017. Години као да је 2005. година, а да се 2015. година није ни десила. Сва ова документа датирају од јануара 2017 до јула 2017. године.

ДОЦ 12 – О овом случају сам информисао топ менаџмент ЕПС- директора корпоративних послова ЈП ЕПС путем имејла, ово је тај скриншот. Никада нисам добио одговор на њега.

Резиме:

Тврде да су реорганизовали ЕПС по функционалном принципу, уместо по територијалном, али имају директора Организационе целине Површински копови, који је преузео комплетна овлашћења над финансијском и корпоративном функцијом Огранка.

Успоставили смо сyстем дизајниран на поштовању неписаних закона, док кршимо написане законе. Писани закони су специјално дизајнирани за Европску Унију и спољни свет, да им покажемо наш степен напретка и цивилизације, али кажњавамо свакога ко се дрзне да поштује писане законе.

Пут ка Европској Унији је у поштовању писаних закона Републике. У свим друштвима бунтовник је онај који не поштује писане законе. Само у Србији, бунотвник је онај који поштује писане законе! Потребно је доста храбрости човеку да би поштовао закон. И ако човек скупи храбрости да поштује закон, ми га кажњавамо и зовемо лудим.

(djordjestojkovic.wordpress.com)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер