Početna strana > Debate > Crkva i politika > Odgovor vladici Atanasiju
Crkva i politika

Odgovor vladici Atanasiju

PDF Štampa El. pošta
Kosara Gavrilović   
nedelja, 25. jul 2010.

Prošlo je devet meseci otkako se moje predavanje pojavilo na sajtu „Glasa srpskog naroda” (www.srpskilist.net), i devet meseci otkako čekam da se vladika Atanasije oglasi i odgovori na moje tvrdnje o njegovom nekanonskom i antikanonskom stavu i ponašanju, te da moje ocene, ako nisam u pravu, opovrgne.

Lično poznajem dva arhijereja Srpske pravoslavne crkve koje je Stejt department jednostavno ucenio tvrdeći da su ratni zločinci i da američka vlada ima neoborive dokaze o tome, zbog čega bi njih dvojica u svakom trenutku mogli da se nađu u Hagu. Ali Stejt department smatra da će za Ameriku biti korisnije i da će joj više odgovarati da episkopi ostanu na svojim mestima i sarađuju s njom. Vladike su se uplašile, ostale na svojim mestima i počele pokorno da sarađuju. (...)

Ne znam da li Stejt department stvarno ima neoborive dokaze protiv vladike Atanasija i mitropolita Amfilohija. Ne znam i nije ni važno. Važno je to što su oni krivi u nečem drugom. Ne zato što su se uplašili i poneli kukavički. Strah nije greh. Sv. Apostol Petar uplašio se grube sile, ali ga to nije onesposobilo da čuje petla i zarida u pokajanju. A Amfilohije i Atanasije uplašili su se i podali se strahu, te od tada dva od tri najrevnosnija zaštitnika pravoslavlja, pravoslavne istine i pravoslavnog srpskog naroda postadoše najveći zagovornici zapadne Evrope, Amerike, njihovih vrednosti, potreba i planova za novi svetski poredak. Što je još gore, nisu samo sagrešili, već im je bilo potrebno da izgrade celo novo shvatanje crkve, dogmi i same naše vere kako bi svoj greh opravdali.

I tako se u Srbiji pojavila nova jeres. Istini za ljubav, ta jeres i nije nova, kako se na prvi pogled čini. Pojavila se u Grčkoj pre desetak godina, a možda i ranije.

Ovo što pišem rekla sam na predavanju u Sabornoj crkvi sv. Jovana Krstitelja u Vašingtonu. Tada sam kazala i ovo: kada mu je jedan od njegovih nejednomišljenika rekao „To šta radiš, brate, nije po kanonima”, vladika Atanasije je odgovorio: „U novoj stvarnosti – kanone mačku o rep.”

Prošlo je devet meseci otkako se moje predavanje pojavilo na sajtu „Glasa srpskog naroda” (www.srpskilist.net), i devet meseci otkako čekam da se vladika Atanasije oglasi i odgovori na moje tvrdnje o njegovom nekanonskom i antikanonskom stavu i ponašanju, te da moje ocene, ako nisam u pravu, opovrgne. Pre nekoliko dana, na zvaničnom sajtu SPC pojavio se tekst vladike Atanasija pod naslovom „Kosara i DŽulija – Laža i paralaža”. U tom tekstu nema odgovora na moje tvrdnje, niti ih je vladika u tom tekstu porekao. On u tekstu „Kosara i DŽulija“ poriče samo to da je ikad bio ratni zločinac, što i ja poričem i uvek sam poricala, naročito na sastanku na kome su predstavnici Amnesti internešenala (Amnesty International) optužili vladiku Atanasija za ratni zločin etničkog čišćenja. Vladika Atanasije tvrdi da se taj sastanak nikad nije održao. Pitam se da li bi i Amnesti internešenal to porekao ako bismo mu se obratili za razjašnjenje?

Vladika Atanasije mene optužuje ne samo da ga nazivam ratnim zločincem, što nije tačno, već da to radim bez imalo stida: „Ako je neki muslimanski 'avaz' ili hrvatski 'glas' tada negde napisao da je 'Atanasije ratni zločinac', pri prvom susretu s takvim novinarom ili klevetnikom (sa mostarskim muftijom, na primer), na njihovom licu bilo je ipak ljudskoga stida zbog laži i klevete. Nažalost, kod gospođe Gavrilović nema stida za notorne laži i klevete, i to na račun dvojice srpskih vladika.”

Nigde, ni u jednom mom spisu i, što je glavno, ni u jednom citatu mojih reči koje vladika Atanasije sam prevodi (mada ne uvek ispravno) ne stoji da ja mislim, ili tvrdim, ili osećam, ili sumnjam da je on ikad bio ili mogao biti ratni zločinac. Naprotiv.

Zašto me vladika Atanasije ne optužuje za ono za šta ga ja stvarno krivim? Može li da opovrgne da je rekao sledeće: „U novoj stvarnosti – kanone mačku o rep?” I da negira da to nije samo rekao, već i na delu potvrdio? Može li da nam kaže šta je ta „nova stvarnost”? Odakle potiče pojam „nove stvarnosti“? Može li vladika da porekne da se u Srbiji danas sve češće služi „nova liturgija“, da se u mnogim crkvama skidaju ikonostasi, dok se nove crkve grade bez ikonostasa, te da su za to on i njegovo učenje u velikoj meri odgovorni. To je bila glavna tema mog predavanja u ruskoj katedrali sv. Jovana Krstitelja, koju vladika Atanasije i ne pominje u svom tekstu. Njegov odgovor na te optužbe jeste ćutanje. Pitamo se zašto.