Crkva i politika | |||
Kolo smrti na ulicama Beograda |
petak, 08. oktobar 2010. | |
(Pečat 7. 10. 2010)
Ne skriva li se iza verbalnog trijumfalizma i razmetljivosti javnog nastupa „gej paradera“ unutarnja muka, očaj i jad, klovnovski krik zbog izgubljene moralne i duhovne ravnoteže, i egzistencijalna nesigurnost? Povodom najave održavanja Povorke ponosa, odnosno gej parade, koja je konfrontirala stručnu i laičku javnost, poslenike javne reči, nevladine organizacije i političare, redakcija „Pečata“ poslala je 23. septembra 2010. godine pitanja Njegovoj svetosti patrijarhu srpskom Gospodinu Irineju, kao i većini episkopa SPC. Arhiepiskop cetinjski, mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije izašao je prvi u javnost i novinarima Pečata dao svoje viđenje ove pojave, kao i razloge zbog kojih bi najavljena manifestacija trebalo da se otkaže. Kakav je stav Pravoslavne crkve po pitanju homoseksualizma? Homoseksualizam ili „muželoštvo“ (staroslovenska riječ), biblijski nazvan „sodomija“, „sodomijski grijeh“, za Crkvu predstavlja odvajkada, pa i danas, jedan od smrtnih i smrtonosnih čovjekovih grjehova. Po Mojsijevoj knjizi Postanja (Post. 19, 1-29), taj grijeh je bio povod da Bog zatre sumporom i ognjem gradove Sodom i Gomoru, koji su postojali na mjestu gdje se danas nalazi Mrtvo more, more u kome ne mogu opstati živa bića (arheolozi tvrde da se u njemu zaista nalaze ostaci nekih drevnih gradova). Za biblijsko i crkveno samosaznanje, i uopšte svereligijsko saznanje (pored Hrišćanstva to naročito važi za Judejstvo i Islam), muželoštvo predstavlja: a) Čovjek je biće prirodno obdareno tjelesnim i duševnim silama. U njegovoj prirodi je i dvig za zajednicom, opštenjem sa drugima bez koga on ne može postići punoću svog postojanja. Sve što čovjek jeste i ima, način na koji uspostavlja zajednicu sa drugim ljudima, sa prirodom u kojoj se rađa i živi, ostvaruje svoju svrhu i smisao samo onda kad se upotrebljava na pravi i zdravi način i kad postiže zajedništvo saglasno bogodanom i bogozadanom poretku stvari. To što važi za sva psihofizičke sile i darova čovjekove, važi i za zajednicu polova, muškog i ženskog. Tajnom ljubavi dvoje postaju jedno biće. Svojstvo istinske ljubavi je da rađa i da daruje novi kvalitet života. Blagoslov ugrađen u mušku i žensku prirodu je stvaranje novog života, rađanjem i množenjem i ispunjavanjem zemlje i vladanje njome (sr. Post. 1, 28). Gaženje tog i takvog ustrojstva ljudske prirode, poništava sam smisao čovekovog postojanja i njegovog večnog prizvanja. Ljubav je data čovjeku da rađa, da preporađa. Pri tom, svako rađanje je rađanje za Vječnost, a ne za smrt i ništavilo. Svođenje ljubavi na beslovesnu pohotu: „pohotu ploti“ i „pohotu očiju“, a takvo je raspaljivanje pohote muškog na muško, i žensko na žensko, predstavlja obesmišljenje velike i sverodne tajne ljubavi muža prema ženi i žene prema mužu. „Drvo koje ploda ne rađa, siječe se i u oganj baca“. Da li može biti jalova ljubav – istinska ljubav? A takva je upravo muželožnička, gej-lezbijska, koja neće i ne može naslijediti Carstva Božijeg, upravo zato što je besplodna i jalova (sr. 1 Kor. 6, 9). b) Ljubav koja jeste sam Bog, i koja je data čovjeku da njome poznaje Boga i ostvaruje punoću svoga nebozemnog postojanja, postaje zloupotrebom, i zbog egzistencijalnog pomračenja uma i srca, izvor sodomskog mraka i sljepila. Homoseksualizam na taj način, u shvatanju i iskustvu Crkve postaje izvor nasilja nad zdravim i moralnim poretkom stvari. Mali je broj onih koji su rođeni sa hormonalnim poremećajem (hermafroditi i sl.). To što se, međutim, u naše vrijeme broj ljudi sa polnim devijacijama (muželožnika i lezbijki) svakodnevno uvećava, pokazatelj je da su u pitanju drugi faktori koji doprinose nastranosti i polnoj devijantnosti. Iza toga se uvijek skrivala i skriva kriza morala i kriza dubljeg smisla života. To pokazuju sve prošle civilizacije, pa i ova naša savremena. Uvijek je pojava takvih fenomena bila znak najave propasti jedne civilizacije. Takva mračna i oslijepela ljudska pokolenja, Bog je saglasno vidovitom Apostolu naroda Pavlu „predavao u sramne strasti“ (uporedi Rim. 1, 26). v) Uostalom, organizovanje tzv. „parada ponosa“, i to prvi put u istoriji isključivo na prostorima na vrhuncu nailazeće evro-američke civilizacije, ne predstavlja li predznak njene propasti? Zanimljivo bi bilo otkriti psihološki i antropološki šta se skriva iza samog naziva „Parada ponosa“. Ne skriva li se, u stvari, iza tog verbalnog trijumfalizma i razmetljivosti javnog nastupa, „gej paradera“ unutarnja muka, očaj i jad paradera, klovnovski krik zbog izgubljene moralne i duhovne ravnoteže, i egzistencijalna nesigurnost? Zdrava i istinska ljubav nikada nije imala niti ima potrebu za takvom spoljašnjom razmetljivošću, nametljivošću i efektima. Potsvesno osjećanje da ovakav jalovi eros vodi u smrt i ništavilo, da mu je priroda samoubilačka i isčašena, ne nagoni li gej paradere u bekstvo od sebe, sa ruba provalije nad kojom igraju tanac smrti? Ovdje ljubav predstavlja narkozu, najopasniju vrstu droge. Ne treba nikad izgubiti iz vida vječnu simboliku Sodome i Gomore: ovi gradovi i ljudi u njima su uništeni, sagorijevši u sumporu i ognju, upravo zato što su pretvorili prirodno upotrebljavanje muškog i ženskog u nastrano i neprirodno (sr. Rim. 1, 26). Njihov svršetak je – Mrtvo more. Imaju li ljudi i žene ovakvog oprijedeljenja pravo na to? Nesumljivo da imaju. No, davno je rečeno: „sve mi je dozvoljeno, ali nije sve na korist“. Sloboda je neotuđivo pravo čovjekovo. Ali isto tako je neotuđivo pravo Crkve Božije da opomene i potsjeti one koje vidi da su na rubu provalije: da lažni, nezdravi način čovjekovog življenja, postojanja i ponašanja, jeste slobodan ali da on ne gradi nego razgrađuje i konačno uništava čovjeka i ljudsko dostojanstvo, kao i da podsjeti na sledeće: gej parade kako se izvode u Evropi i svijetu, predstavljaju nasilje nad ogromnom većinom ljudi i žena drugačijeg opredeljenja, propagiranje svoje ideologije i načina življenja na nedopustiv način. One odišu duhom zavodljivog totalitarizma, manipulisanja naročito sa djecom i mladima. |