Savremeni svet | |||
Barak Obama – globalna politička barbika od čokolade |
četvrtak, 02. oktobar 2008. | |
Prikaz knjige: Barak Obama, Smelost nade, Interkomerc, Beograd, 2008 Izgleda da je u SAD postalo nepisano pravilo da svaki “perspektivni političar”, čak znatno pre nego što obezbedi partijsku predsedničku nominaciju, izda “ušminkanu” autobiografsku knjigu u kojoj opisuje svoju životnu priču, iznosi osnove političke ideje i platforme delovanja, pri tome neizostavno ističući svoju “besprekornu brigu i ljubav prema zemlji i njenim glavnim institucijama”. Zahvaljujući beogradskom izdavaču Interkomercu, u prilici smo da se u to uverimo čitajući prevod knjige “Smelost nade” Baraka Obame, aktuelnog demokratskog predsedničkog kandidata. “Smelost nade” (sa podnaslovom “O američkom snu i kako ga ponovo ostvariti”) zapravo predstavlja drugi tom Obaminih memoara koji slede “Snove moga Oca” napisane 1995. a reizdate 2004. godine. Prva knjiga, koja je pokušala da kapitalizuje rastuću Obaminu popularnost i izbaci ga u globalnu orbitu, donela mu je kod laskavaca reputaciju navodnog “najboljeg književnika među američkim političarima” dok je sa druge, kritičnije strane, ocenjena kao samohvalisanje ambicioznog političara koji je u njoj želeo da se predstavi kao mešavina novog Linkolna i Martina Lutera Kinga. Oprezniji da ne ponovi greške otvorenog samoreklamiranja iz prve autobiografije, Obama se u “Smelosti nade” okrenuo veštijem političkom marketingu sa namerom da se, u skladu sa imidžom donosioca promena koji mu grade globalni mediji (o čemu govore njegove parole poput “Da, mi možemo” i “U promene mi verujemo” (parafraza na “In God We Trust” sa dolarske novčanice)), a kroz mešavinu lične životne priče i predsedničkih vizija o budućnosti zemlje, kao takav predstavi čitaocima. Ciljanje publike knjige je precizno – to su upravo oni, bilo u SAD bilo u svetu, koji su nezadovoljni Bušovom neokonzervativnom Amerikom i njenim ozbiljno narušenim imidžom, a kojima je idealizovana slika Amerike na srcu iz najrazličitijih razloga. Njima, koji žive “između strepnje i nade” da su promene koje će izmeniti neveselo stanje moguće, knjiga pruža upravo ono što žele da pročitaju. A kakve to promene nudi Barak Obama? Ako stavimo na stranu patetični naslov knjige (ne asocira li nas “Smelost nade” na “Noć i dan”, “Juče ili sutra”, “I srce je na levoj strani”, famozne naslove iz opusa drugarice Mire Marković), šta je to što stvarno možemo pronaći u Obaminoj autobiografiji? Malo toga istinskog i zanimljivog. Vešto preplićući angedote iz života američkog senatora, lične i porodične priče sa političkim stavovima liberalno-japijevske Amerike, naizgled “mudro” i “samokritično” upakovane misli autora sa tek pokojom “idejom” o tome “šta da se radi” koja ne odlazi dalje od opštih i već izlizanih mesta, “Smelost nade” vrvi od političke demagogije. Naslovi poglavlja knjige takođe su pretenciozni i demagoški – “Vrednosti”, “Ustav”, “Politika”, “Prilika”, “Vera”, “Rasa”, “Svet van naših granica”, “Porodica”, a u njima ima malo toga što daje osnova za stvarnu smelost i stvarnu nadu. Tu ćemo moći da pročitamo Obamine pohvale na račun prijateljstva između senatora Stivensa i Inojea, kojim se ukazuje na mogućnosti prevazilaženja partijskih polarizacija koje oštro dele Ameriku u novom milenijumu; blagu kritiku “svoje strane” u vidu uočavanja Klintonovog propusta da u vreme ekonomskog buma prevaziđe zastoj uzrokovan ideološkim podelama; poštovanje iskazano republikanskom senatoru Birdu koji svakodnevno nosi primerak ustava u džepu sakoa. Saznaćemo o Obaminim pozicijama o odnosu liberalno shvaćene tržišne privrede i hamiltonovskog upliva vlade kroz ulaganja u infrastrukturu, sprečavanja monopola tj. razbijanja trustova kao “otklanjanja greški tržišta” i uticaja na stvaranje društvenog ugovora između biznisa i radnika, ili pak o hvaljenju preduzetništva preduzeća tipa Gugl. Upoznaćemo se sa njegovim stavovima o potrebama pomeranja energetske infrastrukture u pravcu samodovoljne nezavisnosti. Bićemo obavešteni o Obaminom odnosu prema imigrantima obrazloženim njegovim uspešnim zalaganjem za amandmane Zakona o reformi useljavanja iz 2006. godine; o njegovom insistiranju ka napuštanju spoljnopolitičkog unilateralizma i “većoj upotrebi diplomatije u odnosu na silu”(?!); o kritičkom zapažanju kako “SAD nemaju koherentnu politiku nacionalne bezbednosti za koju zna narod” uz dodatno, “skromno” priznanje kako ni on nema “veliku strategiju u džepu” ali se protivi izolacionizmu. Ostali delovi knjige su ionako liberalni déjà vu – afirmativna akcija, lamentiranje nad rasnim problemima u odnosu na ideju jednakosti građana pred zakonom, pro choice viđenje problema abortusa, načelno zalaganje za socijalnu reformu, spoljnopolitičko prožimanje realizma i idealizma, dakle sve stavovi od kojih ni jedan ne ide puno od frazeologije u pravcu konkretnijih predloga. Stil kojim je “Smelost nade” pisan prilagođen je njenoj osnovnoj nameni, i Obami se mora odati priznanje veštog baratanja rečenicama. Smenjivanjem kratkih i dugih rečenica, sa ponavljanjima i naglašavanjima koji nedvosmisleno ukazuju na njegova razvijena oratorska umeća, ostavlja se utisak emotivnosti. Patetično iznete stavove često slede celishodni, vešti opisi, čak i refleksije u kojima su ponegde pristutni i egzaktni podaci kojima se ojačava argumentacija u prilog iznetim viđenjima, što sve dodatno doprinosi dinamici knjige. No, problem je što iza ove vešte stilske i strukturne fasade zjapi poprilična sadržinska praznina, upravo ona na koje ukazuju Obamini kritičari tvrdeći da je on politička ličnost bez suštinskih svojstva, čovek bez “ukusa i mirisa” za koga se u stvari ne zna šta zastupa i šta namerava, lepo i znalački upakovan i dizajniran, ali zapravo površan i besadržajan. “Smelost nade”, ma koliko težila da ostavi suprotan utisak, zapravo ga samo potvrđuje. Njen problem nije toliko činjenica da je knjiga demagoško-frazeološka, jer, naravno, niko i ne očekuje da bilo koji ozbiljan političar iznosi temeljno razrađene, konkretne predloge o tome što zaista smera da uradi. Naprotiv, postmoderna politička arena suštinske nedostatke, neodređenosti i provizornosti uobličene u “pozitivne” generalne stavove čak favorizuje kao prednost koja daje veći manevarski prostor i istovremeno otklanja “opasnost” od pridržavanja ispunjenja bilo kakvih obaveza. Problem je, više od onoga što donosi ova autobiografija, u onome što Obama nije u svojoj knjizi napisao, tj. ono što je prećutao. A prećutao je beskrajno mnogo toga. Čitajući “Smelost nade” nećemo biti u prilici da saznamo kako je Obama, tokom prve tri godine života u Čikagu, kao “organizator zajednice” služio kao veza gradskih političkih struktura, tj. gradonačelnika Vašingtona, sa crkvenim organizacijama u Sautsajdu (Southside), radeći za Dejlijevu “ekipu” koja je do tada u kontinuitetu vladala u Čikagom gotovo 40 godina. U knjizi nećemo naći gotovo ništa o tome da je Obama bio zaposlen u elitnim pravnim firmama jasnog političkog profila, poput firme Sidli Austin, čijim krugovima pripadala i njegova sadašnja supruga Mišel, da je preko njih dobio stipendije dve moćne liberalne fondacije, i da je odatle prvo “proguran” na studije na Harvardskom univerzitetu (i na mesto urednika Harvardske pravne revije), a potom i na mesto predavača na čikaškom Pravnom fakultetu. Neće nam biti poznato da je “uz malu pomoć njegovih prijatelja” bio munjevito promovisan u losanđeloskom Tajmsu, bostonskom Globu, čikaškom Tribunu, Asošijeted Presu, Veniti Feru, i da je još tada projektovan imidž buduće obama-manije kojoj danas prisustvujemo. Biće nam potpuna nepoznanica kako je tvorac kovanice “smelost nade”, velečasni Rajt, propovednik Trojične Ujedinjene Hristove Crkve, kojoj je dugo pripadao i Obama, zapravo njegov politički saveznik na lokalu, inače poznat po ispadima crnog rasizma (toliko drastičnim da ga se tokom nadmetanja s Hilari Obama morao javno odreći). Ako ne znamo da sa toliko hvaljenom suprugom i porodicom poodavno živi u elitnom delu grada, Hajd Parku, nastanjenom tehnomenadžerskom i političkom elitom potpuno odvojenom i otuđenom od “običnih ljudi” a naročito od brojne crnačke populacije Čikaga, nećemo znati da crnci ljude poput Obame, i to ne zbog “mešanog” rasnog porekla, već pre zbog svog otuđenja i socijalno-psihološke pripadnosti globalizovanim elitama, nazivaju sa prezirom “čokoladnim”. Ako nam, dakle, ništa od toga nije poznato, “Smelost nade” nas može uljuljkati u predstavu o Obami kao čoveku koji će doneti promene u politički, socijalno i rasno duboko podeljenoj Americi. Prihvativši marketinški dizajniranu biografiju i priču o vrtoglavom usponu jednog obrazovanog crnog političara, zapravo nećemo videti ono što Obama zapravo jeste – globalna politička barbika sazdana od mešavine ambicija i generalizacija političke korektnosti, izvikano tolerantan a zapravo u granice probitačnosti sveden produkt političkih elita koje su ga lansirale, “Boris od čokolade” koji služi kao mamac nezadovoljnima, osiromašenim i rasno frustriranim slojevima društva, čija je namena ta da, već po čuvenom principu grofa od Lampeduze, “sve bude promenjeno kako bi sve ostalo isto”, ako već ne bude gore. A sve izgleda da hoće. Imajući sve to u vidu, naročito uzimajući u obzir kretanja u američkoj politici nakon sloma špekulativnog kapitala na samom početku jesenje predsedničke kampanje i globalnu ekonomsku krizu koja se tek zahuktava, “Smelost nade” treba pročitati ne da bi se u njoj pronašla nada, već pre svega da bi se odagnale iluzije da je su Buš i njegova administracija nešto najgore što se moglo desiti savremenoj Americi. Lišenom svih iluzija, pažljivom čitaocu “Smelosti nade” i posmatraču tekuće predsedničke kampanje ne bi smela da promakne spoznaja koja se, “čitajući između redova” neminovno nameće – ona da će, bilo da pobedi Obama, bilo njegov republikanski rival Mek Kejn, sledeći američki predsednik biti zasigurno najgori u dosadašnjoj istoriji SAD, što iz objektivnih, što iz subjektivnih razloga. |