Истина и помирење на ex-YU просторима | |||
Истина о плану Z-4 |
среда, 30. новембар 2011. | |
План Z-4 не представља неспоразум између председника Републике Српске Крајине Милана Мартића и америчког амбасадора у Загребу Питера Галбрајта, у Книну почетком 1995, како то тумаче медији, па и многи историчари, политиколози, правници и други истраживачи сепаратистичких ратова у Југославији. План Z-4 је само детаљ опсежног и злочиначког подухвата ради прогона српског православног становништва из исконских српских земаља, претежно смештених у историјској Војној Крајини (Војној граници, српској аутономној области у Аустроугарској од 16. до пред крај 19. столећа). На тој је земљи (a и у Босни и Херцеговини) усташка Хрватска, у Другом светском рату, обавила замашно биолошко истребљење српског, ромског и јеврејског становништва. Потпуно уморство ових трију народа било је предвиђено уставним и законским одредбама хрватске државе 1941. године. Законом им је одузета и целокупна покретна и непокретна имовина, као што ће хрватско законодавство третирати и сву српску имовину од 1990. године до данас. Додуше, овог пута је интервенисала међународна заједница, па се хрватско законодавство прилагођавало спољним притисцима, али је задржало толико недоречених и компликованих одредби да је већини прогнаних Срба немогуће ући у посед своје имовине, вратити држављанство, уштеђевину, примати пензију, инвалиднину и слично. Кад је реч о овом малом обзиру међународне заједнице према српској имовини, морамо одати признање њеним мировним посредницима јер су упозорили да је Хрватска, једностраном одлуком у Сабору, укинула државотворност (конститутивност) српском народу, који је, као носилац антифашистичке борбе у Другом светском рату, своје етничке и историјске територије добровољно унео у федералну југословенску јединицу Хрватску, уз наглашену уставну регулативу о потпуној равноправности хрватске и српске етничке заједнице. Хрватска власт је 1992. морала да узме у обзир ово упозорење међународне заједнице. Обећала је да ће Србима вратити равноправност укинуту 1991. године. Као и у свим другим приликама, Хрватска је ово обећање изиграла. Уместо да се Срби уставно опет одреде као државотворни (конститутивни) народ, хрватски парламент их је одредио као „националну заједницу”. За живо чудо, међународна заједница је прихватила и ово једва разумљиво решење, мада је претходно захтевала да се српски статус у Хрватској регулише онако како је то било и у Уставу СФР Југославије. Тако су Хрватској остале одрешене руке за даље манипулације с наводним враћањем претходних српских права. У тим манипулацијама значајну улогу одиграла је хрватска понуда широких аутономних права за Србе, која је била истоветна од 1992. до 1995, али је до 1995. била без званичног назива, а од 1995. године ће добити име – План Z-4. Тај план о аутономним правима Срба у Хрватској је, изненада, био најављен као новост и мировни посредници су сакрили чињеницу да је реч о плану који је нуђен, узастопно 1992. и 1993. године – све док није потписан Ердутски споразум 15/16. јула 1993. године. Значи, он 1995. није био никаква новост, осим ако се под новошћу не подразумева то што је у Книн тај план донео амерички амбасадор у Загребу Питер Галбрајт. Године 1992. године у Книн су га донели и копредседници Међународне мировне конференције о Југославији Сајрус Венс и лорд Дејвид Овен, са службеницима Унпрофора. План Z-4 је најнепријатније сведочанство о умешаности УН, других међународних организација, западноевропских великих земаља, укључујући Руску Федерацију и Сједињене Америчке Државе, у разбијање СФР Југославије и одобравање агресије Хрватске на Републику Српску Крајину. Нажалост, већина медија у Југославији (и они Милошевићевог режима и опозиционих странака) кривотворила је све околности око овог плана и оптуживала руководство Републике Српске Крајине за некооперативност. Медији су јавности поручивали да би се прихватањем Плана избегла хрватска агресија и етничко чишћење Крајине од Срба. Јавност је, оваквим информисањем, била обманута. Међутим, Хрвати су нудили Србима (и 1992. и 1995) решавање српских личних и националних права у два среза, а Срби су пошли са становишта да се о тим правима мора водити рачуна на целој територији Републике Српске Крајине, или у „Зонама под заштитом Уједињених нација”, како је Крајина била означавана у документима Уједињених нација. Иако су мировни посредници били на целој територији Крајине и иако су сами означили њене границе према Хрватској, они су и фебруара 1993. у Њујорку крајинској делегацији понудили да се расправља о српској аутономији у два среза! Затим су хрватској делегацији дозволили да то исто предложи на састанцима у априлу и јуну 1993. у Женеви. Делегација Крајине није желела да разговара о плану. Предлог је био више него неозбиљан зато што је његов садржај више личио на ругање, него на правни темељ за враћање одузетих права једном од два државотворна народа. Да се та државотворност није подразумевала, говори чињеница да су Хрвати српску самоуправу предвидели само у два среза, што је чинило једва трећину Републике Српске Крајине. А да је неозбиљност била потпуно заступљена у Плану Z-4, показује понуда да се у та два среза успоставе: српски парламент, председник државе, влада, српски језик у школама, царина, војска, полиција, новац, застава, грб и, поред тога, учешће српских представника у законодавним и извршним телима Републике Хрватске. Дословно, све ово односи се само на „котар Глину и котар Книн”. Сви остали делови Крајине, по том плану, били би укључени у Републику Хрватску а да Срби остану без права на било какву аутономију у њима – мада су ти делови чинили две трећине Крајине. А што се тиче територијалног простирања тадашњих (и данашњих) хрватских котара (срезова), није било јасно шта би обухватали котари Книн и Глина. Хрватска је умножила број општина: у поређењу с хрватском административном поделом из времена Југославије, број општина био је више него троструко већи. Тако су неке месне заједнице проглашене општинама, па је Србима нуђена „држава у држави” у 11 општина. Значи, општина није била пространа и с много насеља као у Југославији, а ових 11 нуђених Планом, налазило се око градова Книна и Глине. Преко делова Лике и Кордуна, који не би улазили у два поменута котара, према обећањима хрватске стране, пружао би се коридор између српских политичких центара – Глине и Книна! Велика одговорност на усамљеном Милану Мартићу Један поштени британски дипломата обавестио нас је о предстојећем доласку америчког амбасадора Питера Галбрајта у Книн рекавши да ће Галбрајт понудити план о српској аутономији у Хрватској, план веома неповољан за Србе. Саветовао нас је да га прихватимо као основу за преговоре, јер ће му светски медији посветити велику пажњу, па ћемо моћи да изнесемо своје ставове и чињенице о свеукупним српско-хрватским односима. Овај поштени британски дипломата био је начисто с тим ко какву улогу игра у разбијању Југославије и храбрио нас је да ћемо, расправљајући о Плану Z-4, успети да докажемо да су међународна заједница и Хрватска неискрене кад обећавају (посебно Планом Z-4) Србима пуна права у Хрватској. Председник Крајине Милан Мартић био је упознат с овим ставом британског дипломате, а знао је и садржај документа који смо чекали, али су га тих дана забрињавале друге околности. Крајина се нашла у веома тешкој ситуацији. Хрватска је тражила да мировне снаге УН окончају своју мисију, истичући да оне Хрватској више нису потребне. На овакав захтев реаговале су Уједињене нације и копредседници Мировне конференције о бившој Југославији, покушавајући да задовоље хрватске захтеве, али да то не изгледа капитулантски по Уједињене нације. Пронашле су решење – одобровољиле су Хрватску гаранцијом да се Крајина више неће називати „Зоном под заштитом Уједињених нација” и да ће мировну операцију у Југославији преименовати у мировну операцију у Хрватској. Оно што је било још чудније, одлучено је да се у тој „новој мировној операцији” војници УН не спомињу. Пре него што је донесена оваква одлука у Савету безбедности, копредседници Мировне конференције о бившој Југославији требало да је прибаве формалан пристанак трију потписница Венсовог плана – Југославије, Хрватске и Крајине. Наравно, Хрватска је пристала. Југославија је давала знаке да се неће енергичније противити промени команданата мировних снага УН у Југославији. Једино се овоме супротставила Крајина. Торвалд Столтенберг се састао с крајинском делегацијом коју је предводио председник Милан Мартић у Београду. Он је предложио да се мировна мисија преименује у „Организацију Уједињених нација за успостављање поверења”. Скраћено, латиницом, била би означена као UNCRO. Овакав облик је наметао закључак да је то скраћеница од израза: Уједињене нације у Хрватској – The United Nations in Croatia. Мартић је Столтенбергу пренео став да Крајина није сагласна с променом мандата мировних снага УН и да оне и даље треба да, у свом називу, садрже појам „заштитне снаге”. Столтенберг није коментарисао Мартићев став додајући само то да ће коначну одлуку донети Савет безбедности. Треба признати чињеницу да је тада (1995) СР Југославија у УН имала празну столицу и да је њена дипломатска активност била ограничена, па у Савету безбедности вероватно сама не би могла спречити измену суштине Венсовог плана, чија је потписница била, али је чињеница и то да се није билатерално ангажовала међу већином чланица УН. Могла је затражити њихову помоћ и нема сумње да би било држава које би покушале, у телима УН, да сачувају првобитни мандат мировних снага УН у Југославији. Мартић је у оваквој ситуацији остао усамљен, а схватао је да ће, при промени мандата снага УН у Крајини, уследити хрватска оружана агресија. Истовремено, све је мање било наде да ће оружане снаге Југославије учествовати у одбрани Крајине. Мартић је покушао да искористи долазак америчког амбасадора Питера Галбрајта у Книн да би му скренуо пажњу на то да је неприхватљиво да мировне снаге мењају карактер дефинисан Венсовим планом или Резолуцијом Савета безбедности 743 (1992). Једино што му је остало на располагању за очување суштине Венсовог плана било је условљавање – и он га је изнео у сусрету с Питером Галбрајтом. Оно је гласило – Крајина ће преговарати о Плану Z-4, уколико, тих дана, Савет безбедности продужи боравак мировних снага уз непромењен мандат. Мада је овакав став једне државе потпуно разумљив, амерички амбасадор за њега није имао разумевања. Он се увредио и запретио руководству Крајине. А могло се очекивати да преговори хрватске и српске стране не могу нормално тећи а да се не зна шта ће се мењати, а шта не у Венсовом плану. Зашто План Z-4 није спомињан од јуна 1993. до почетка 1995? Навео сам да је План Z-4 понуђен, последњи пут, у јуну 1993. године у Женеви. Хрватску делегацију тада је предводио Славко Дегориција. На тим преговорима, аргументи делегације Крајине су били уверљиви. Делегација је била бројна, а предводили су је председник Крајине Горан Хаџић и председник скупштине Миле Паспаљ. Атмосфера на женевским преговорима је учинила утисак на мировне посреднике и они су решавању српско-хрватских односа пришли, бар привремено, много озбиљније. Копредседницима су се следећег месеца (јул 1993) придружили заменици министара иностраних послова САД и Русије: Чарлс Редман и Виталиј Чуркин. Они су одлучили да одвојено преговарају с две делегације – с крајинском у Ердуту и хрватском у Загребу. Разговор са делегацијом Крајине је одржан 15. јула 1993. Замисао копредседника Мировне конференције и двојице државника, САД и Русије, била је да се потпише један оквирни уговор који би довео до војне, полицијске, привредне, саобраћајне, трговачке, културне, просветне, спортске и друге сарадње. По речима Ричарда Редмана, било би то постепено стапање Републике Хрватске и Републике Српске Крајине у једну државу с две области. Вероватно је то требало да буде решење какво ће се у Дејтону наћи за Босну и Херцеговину. Американац је тада рекао да ће замишљени споразум бити обавезан за Хрватску и, ако би њезин председник покушао да избегне његово спровођење у живот, онда ће га на то Русија приморати – јер је она, рекао је, за тако нешто задужена. Виталиј Чуркин је додао да у случају хрватског вероломства, неће оклевати и да ће одмах допутовати у Загреб и Книн. Уз овакве гаранције, делегација Крајине је имала само један услов – тражила је од Редмана и Чуркина да споразум потпише, у Загребу, члан Владе Републике Хрватске, а не неко из полицијских структура, како су то Хрвати практиковали до тада. Редман и Чуркин су прихватили овај став крајишке делегације. Тако је Ердутски споразум, 15. јула 1993, потписао министар иностраних послова Крајине Слободан Јарчевић, а у Загребу, 16. јула 1993, министар трговине Хрватске Ивица Мудринић. О Ердутском споразуму реферисао је пред Саветом безбедности генерални секретар Бутрос Бутрос Гали, нагласивши да ће споразум довести до мира између српске и хрватске етничке заједнице. И кад је требало да почну преговори стручних делегација о свеукупној сарадњи Крајине и Хрватске, хрватски председник Фрањо Туђман је обелоданио да је Ердутски споразум ништаван – стављен ван снаге. Влада Крајине је писала Чуркину, али он није одговорио. У Москву је отпутовао министар иностраних послова Крајине да Чуркина подсети на гаранцију Руске Федерације да ће Ердутски споразум Хрватска морати да спроводи. Међутим, кад је крајинска делегација стигла у Москву, у руском МИП-у су је обавестили да је Чуркин службено у Бриселу. Крајишнике је примио шеф његовог кабинета, потоњи руски министар за иностране послове Игор Иванов. Иванов није желео да разговара о руским гаранцијама везаним за Ердутски споразум! Само је Крајишницима очитао лекцију да морају научити да живе у миру с Хрватима и Муслиманима и упућивао их на складан живот толиких нација и верских заједница у Русији (тад још није било терористичких дејстава у Чеченији). После овог вероломства Хрватске и благонаклоног става међународне заједнице према овом хрватском чину, Норвешка је Крајишницима и Хрватима понудила тајне преговоре, у новембру 1993. Понуда је прихваћена. Крајинску делегацију предводио је Горан Хаџић, а хрватску Хрвоје Шаринић. Био је на помолу споразум сличан Ердутском. Два дана текст је усаглашаван и прихваћен од обе делегације. Заказан је прекид тајности и за наредно јутро су позвани новинари – да присуствују потписивању. Али, ту ноћ је Туђман послао писани налог Шаринићу да споразум не потписује и да се хрватска делегација одмах врати у Загреб. Ни овог пута међународна заједница није предузела никакве мере против Хрватске. Следећи преговори су одржани у децембру 1993. у Добановцима. У току усаглашавања текста споразума, Хрвоје Шаринић је рекао „да није добио овлаштења за разграничење у Равним котарима и да зато прекида преговоре”. После Добановаца, две делегације су се сусреле у марту 1994, у Загребу. Крајишнике је предводио министар одбране адмирал Душан Ракић, а Хрвате Хрвоје Шаринић. Заменик му је био генерал Петар Стипетић. Опет су били присутни Чарлс Редман и Виталиј Чуркин. Споразум је потписан 29. марта. Био је уравнотежен. Прихваћени су ставови о појединим питањима обеју делегација. Тако је у Споразум унесен и предлог Крајине да се и хрватско и крајинско тешко наоружање удаље од границе десет километара. Био је то Загребачки споразум. На основу њега, како-тако, владао је мир 1994. године. И на основу њега је дошло и до преговора о снабдевању водом у Лици и Далмацији, опскрби електричном енергијом, експлоатацији нафтовода преко Крајине, аутопута кроз Славонију итд. Међутим, Хрвати су били незадовољни Загребачким планом. Стално су понављали да је Крајина саставни део Републике Хрватске, што је хрватска дипломатија у Њујорку успела да унесе и у већину резолуција Савета безбедности. Тражили су да то признају и Срби Крајишници, потписивањем неког споразума такве садржине. Предлог о српској аутономији у Хрватској је стигао у Книн из Лондона у јуну 1994. године. Тражено је да се у Британији, тајно, састану делегације Крајине и Хрватске и да преговарају о српској аутономији (укључивању Крајине у Републику Хрватску) на основу предлога једне британске хуманитарне организације. Мартић је прихватио предлог и одредио мене да отпутујем у Лондон. То све учињено је под покровитељством министарства за иностране послове Велике Британије и уз информисање Доњег дома британског парламента. Хрвати су дали свој пристанак, али пред мој долазак у Лондон, јавили су да неће послати преговарача. Британци су сматрали да допутујем, јер Хрвати могу да се предомисле и да допутују. Отпутовао сам и чекао Хрвате пет дана. Они нису дошли. Тако је остао да се примењује Загребачки споразум из марта 1994. Он никад није стављен ван снаге, нити је проглашен неефикасним, застарелим итд. Но, и поред тога, изненада, Савет безбедности одлучује да Хрватима и Србима понуди „нови план” – толико пута одбацивани План Z-4, о којем сам већ све рекао. Могу само да поновим реченицу с почетка овог реферата: План Z-4 је само детаљ опсежног и злочиначког подухвата – ради прогона српског народа из исконских српских земаља. Остајем дужан да изнесем и разлог овако оштре осуде међународне заједнице. Та чињеница постоји. Имали смо је у архиви кабинета председника Републике Српске Крајине и садржавала је следеће: средином јуна 1995. године, један амерички новинар у Њујорку обавештен је о тајном састанку Савета безбедности. Реферисао је немачки амбасадор и предложио да се одобри хрватско војно запоседање Крајине, уз обавезу да се према српским цивилима поступа на најхуманији начин. Немачки амбасадор је гарантовао да се овој хрватској војној операцији неће супроставити војска СР Југославије и Републике Српске. Сви чланови Савета безбедности су одобрили ову хрватску операцију – названу „Олуја”, кад је прогнано 80 одсто српског становништва. Овај честити амерички новинар је о одлуци Савета безбедности обавестио дописницу РТВ Београда у Њујорку госпођу Терезу Гулд. Тереза Гулд је то, сутрадан, доставила Книну. Сигурно је да су копредседници Међународне конференције о бившој Југославији лорд Дејвид Овен и Торвалд Столтенберг знали за овакву одлуку Савета безбедности. И сигурно је да су желели да са себе скину одговорност за предстојећи хрватски прогон српског становништва из Крајине. Зато су позвали њену делегацију у Женеву и затражили састанак у Београду с председником Владе Миланом Бабићем. И у Женеви и у Београду су, опет, Крајишницима понудили да преговарају с Хрватима о Плану Z-4. Можемо претпоставити да су били уверени да ће Крајишници, и овог пута, као више пута од 1992, ту понуду одбити. Тиме би копредседници Овен и Столтенберг били ослобођени сваке кривице за предстојеће злочине према Србима у Крајини. Могли би мирно рећи – ето, да су нас Срби послушали и преговарали о Плану Z-4, не би се десила оваква трагедија. Међутим, десило се нешто друго. Делегација Крајине у Женеви је прихватила предлог копредседника да разговара о Плану Z-4, а своју сагласност у том смислу дао је и Милан Бабић у Београду. И на једном и на другом месту, мировни посредници су обећали да у том тренутку Хрватска неће војно напасти Крајину, а то се десило само дан-два после овог обећања – 4. августа 1995. године. Кад су Хрвати прогнали српски народ из Крајине, престала је с радом Међународна конференција о бившој Југославији за Републику Српску Крајину, а наставила је послове само око регулисања односа трију ентитета у Босни и Херцеговини. Изасланик генералног секретара УН за Крајину Јасуши Акаши нестао је, после „Олује”, са светске политичке сцене. (Текст Слободана Јарчевића, некадашњег министра иностраних послова РСК, објављен је у зборнику „Република Српска Крајина – Десет година посл(иј)е”, Београд 2005) |