utorak, 27. april 2021. | |
Sveti arhijerejski sinod Srpske pravoslavne crkve ocenio je kao neprihvatljiv Predlog zakona o istopolnim zajednicama, ističući da je većina odredaba u suprotnosti sa vekovnim učenjem Crkve, predlažući da se imovinska, pravna i druga pitanja partnera u ovim zajednicama rešavaju kroz druge zakone. U intervjuu za „Politiku”, koji objavljujemo u tri nastavka, jedan od članova Sinoda, vladika bački Irinej, govorio je o tome šta SPC smatra problematičnim u predlogu zakona, ali i o brojnim drugim temama: pregovorima o statusu „Makedonske pravoslavne crkve”, mogućnosti da bude sazvan novi svepravoslavni sastanak i položaju vaseljenskog patrijarha, medijskom usijanju pred izborni sabor na kojem je izabran novi poglavar SPC, položaju Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta i zamerkama da crkva narušava autonomiju univerziteta uvođenjem saglasnosti Crkve kao neophodne za predavače u Zakon o visokom obrazovanju. Govoreći o Predlogu zakona o istopolnim zajednicama, episkop bački Irinej kaže da se Sinod povodom ovog pitanja oglasio saopštenjem za javnost koje je odmereno, ali jasno i nedvosmisleno.
– Prethodno je vladi upućen odgovarajući predlog. Nismo želeli da podižemo temperaturu u javnosti zbog ovoga. Crkva je poslednja koja želi da, po bilo kom osnovu, deli narod, inače vešto uskraćen za mogućnost da se dobro upozna sa predlogom i da se o njemu izjasni. Naravno da ne želimo da bilo ko bude diskriminisan u ostvarivanju svojih prava zbog svojih uverenja, ličnih sklonosti i tome slično. Nikoga ne odbacujemo niti proskribujemo zbog ličnih sklonosti ili problema bilo koje vrste.
Naprotiv, spremni smo da pružimo duhovnu pomoć i potporu svakome. Nismo, međutim, spremni da pozdravimo, i to, kako neki očekuju, sa oduševljenjem, propagiranje i reklamiranje greha kao poželjnog. Naše služenje Bogu i ljudima predstavlja kult života, a ne kult smrti. Uvereni smo da zakon o istopolnim zajednicama, u ponuđenom obliku, ne treba da dođe pred Narodnu skupštinu niti da bude izglasan – kategoričan je vladika Irinej. Ima li razloga za bojazan koju je u razgovoru s novinarima izneo arhijerej Ruske pravoslavne crkve, mitropolit volokolamski Ilarion, da bi u sadašnjoj Evropi Biblija mogla da bude zabranjena kao „diskriminatorna” jer uči o tome da je Bog stvorio muškarca i ženu, da su polovi određeni rođenjem, što je suprotno stavovima koje promoviše rodna ideologija? Mnogi dobronamerni – a neupućeni – ljudi bi pomislili da je ugledni ruski arhijerej samo upotrebio snažnu hiperbolu da iz svog ugla opiše situaciju. Ali, u Kulturnom dodatku „Politike” pročitah jednostavnu rečenicu: „Sve što možete da zamislite već se dogodilo, da bi zaprepašćen bio i DŽonatan Svift”. Iskaz američke satiričarke se odnosi na stanje duha u današnjoj Americi, ali se može primeniti i na Evropu, gde su progoni Biblije i zbog Biblije skoro tradicija, stara gotovo koliko i ona sama. Proganjani su hrišćani u prvim vekovima života Crkve Hristove. Stradali su potom oni koji poštuju samo prvi, stariji deo Biblije, Jevreji, isprva ubijani ili proterivani, a docnije gušeni u gasnim komorama. Mnogi su zbog svog tumačenja Biblije nestajali u pogromima i progonima („Vartolomejska noć”, inkvizicija, evropski verski ratovi...). Istovremeno, na Bliskom istoku i na Balkanu surovo su mučeni i ubijani hrišćani od pripadnikâ tadašnje verzije islama, iako i njih, kao i Jevreje, Koran poznaje i poštuje kao „ljude Knjige”, što će reći kao ljude Biblije. Najzad, u novije vreme su milioni ljudi istrebljivani u Aušvicu, Jasenovcu i mnogim, premnogim drugim logorima smrti, u Kolimi i na mnogim drugim „ostrvima” Arhipelaga Gulag. Većina njih su stradali, između ostalog (ili pre svega drugog), zato što su sledili Bibliju, njeno učenje i njenu etiku, a samim tim i Crkvu, u kojoj i radi koje je Biblija bogonadahnuto napisana, sačuvana i tumačena.
Trenutno se u Evropi ne vrše fizičke egzekucije, ali duhovne – da. Za hrišćane, ali i za sve iskreno verujuće ljude, Jevreje i muslimane, pa i za pripadnike drugih velikih svetskih religija, takozvana rodna ideologija je potpuno neprihvatljiva. Sa stanovišta biblijskog učenja ideja da se dečačićima u vrtiću nudi da obuku haljinice umesto pantalonica kako bi sami mogli da odluče kog su pola, dok ih kod kuće čekaju „dvojica tata” ili „dve mame”, monstruozna je, čak demonska. Tragično je da se u poslednje vreme i kod nas štampaju knjige za školski, pa i predškolski uzrast kojima našu decu indoktriniraju u ovom duhu. Da li je preterano reći da je to duhovno ubistvo? Povrh svega, bez realnog uvida naroda i bez plebiscitarne provere njegovog raspoloženja i htenja nameću se i podmeću zakonski projekti koji, korak po korak, treba da dovedu do opštedruštvenog prihvatanja stava da je homoseksualnost samo stvar ličnog izbora, gde nema mesta ni za Tvorca ni za ljudsku prirodu, a vremenom i da dovede do usvajanja dece u takozvanim istopolnim zajednicama, zamišljenim kao alternativa braku i porodici. Čak se ponovo uvodi verbalni delikt. Ide se do namere da se sveštenicima zakonom zabrani da izvan hramova propovedaju učenje Crkve o svetosti braka. Demokratija, nema šta! Znači, i u Srbiji bez ikakve sumnje postoje krugovi koji bi da implicitno zabrane biblijsko učenje. (Politika) |