Hronika | |||
Svetski avioprevoznici beleže gubitak od 9 milijardi dolara |
ponedeljak, 08. jun 2009. | |
Svetske aviokompanije izgubiće ove godine devet milijardi dolara i biće suočene sa sporim oporavkom zbog ekonomske krize koja umanjuje potražnju za njihovim uslugama. Slabo poverenje klijenata dodatna pretnja oporavku. Prema procenama stručnjaka Međunarodne asocijacije vazduhoplovnih prevoznika (IATA), aviokompanije će tokom ove godine izgubiti čak devet milijardi dolara, što je gotovo dvostuko više od ranijih procena. Avioprevoznici će imati dodatnih teškoća sa oporavkom usled globalne ekonomske krize zbog koje se ljudi sve ređe odlučuju za putovanja i prevoz tereta avionom. IATA, koja predstavlja 230 avionskih kompanija širom sveta, povećala je svoju procenu gubitka sa 4,7 milijarde dolara datu u martu, zbog "brzo opadajućih mogućnosti zarade." Mada mnogi znaci ukazuju da je ekonomska recesija prošla najgoru fazu, predstavnici Asocijacije tvrde da su aviokompanije teško pogođene u prvom kvartalu za koji je 50 vodećih prevoznika izvestilo o gubicima većim od tri milijarde dolara. Slabo poverenje klijenata, visoki troškovi poslovanja i povećanje cena goriva, pretnja su oporavku, rečeno je na dvodnevnom sastanku IATA u Kuala Lumpuru. Očekuje se da prihod prevoznika padne za 80 milijardi dolara, to jest nezabeležnih 15 odsto u odnosu na prošlu godinu, na 448 milijardi dolara. Putnički saobraćaj će ove godine biti umanjen devet odsto, na nešto više od dve milijarde putnika, dok će pad zainteresovanosti za prevoz tereta iznositi čak 17 odsto. Tokom naredne tri godine prevoznici treba da dobiju oko 4.000 aviona naručenih u dobra vremena, pre recesije. Samo ove godine, aviokompanije će potrošiti oko 25 milijardi dolara za više od 800 novih letelica, što će im dodatno umanjiti rezerve gotovine, ocenili su stručnjaci Asocijacije avioprevoznika. Recesija je najviše ugrozila putovanja u luksuznim, premijum klasama, a putnici su se iz biznis klase "preselili" u jeftinija sedišta, zbog čeka su "Britiš ervejz" i "Kataj Pacifik", između ostalih, počeli da posluju sa gubicima. Prevoznici u Severnoj Americi mogli bi prijaviti gubitke od oko milijardu dolara za ovu godinu, upozorava IATA, koja je ranije procenjivala da bi te kompanije mogle da ostvare profit od 100 miliona dolara. Ostali regionalni prevoznici takođe će biti neprofitabilni. U azijsko-pacifičkom regionu finansijski manjak se procenjuje na 3,3 milijarde dolara, a u Evropi na 1,8 milijardi. Najveći azijski avioprevoznik po prihodu, "DŽapen erlajnz" (JAL) planira da, zbog manjeg obima prevoza, smanji kapacitete na međunarodnim linijama do 10 odsto u fiskalnoj 2010. godini. Hongkonški prevoznik "Kataj Pacifik" prinuđen je da ponovo odloži preuzimanje već poručenih aviona pošto nema signala da bi moglo doći do oporavka poslovanja. "Er Indija", koja se nalazi u državnom vlasništvu, takođe razmatra odlaganje porudžbine vredne osam milijardi dolara aviona od "Boinga" zbog nestašice novca. Komercijalni direktor evropskog proizvođača aviona "Erbasa" DŽon Lihi nije negirao da će 2009. godina biti "izuzetno teška", ali je naveo da ima i svetlijih poteza, kao što je, na primer, plan američkog "Junajted erlajnza" da poruči oko 150 novih aviona od "Erbasa" ili rivalskog "Boinga", u zavisnosti od toga ko će ponuditi bolje uslove. (RTS) |