Hronika | |||
Sve veći broj muslimanki u Srbiji nosi hidžab |
sreda, 05. januar 2011. | |
NOVI PAZAR - Sve veći broj muslimanki u Srbiji, posebno mlađih od 18 godina, odlučuje se da nosi hidžab, odeću koja u islamu predstavlja štit čednosti. Hidžab podrazumeva širu, komotnu dugu odeću i maramu koja pokriva kosu i uši, dok lice ostaje otkriveno. Na nedavnoj tribini čija je tema bila „Oblačenje žena u islamu“, koju je organizovao Fakultet za islamske studije u Novom Pazaru, sedam devojaka i jedna žena su se javno opredelile za nošenje hidžaba. - Hidžab ne treba mešati sa burkom. To je muslimanska odeća u kojoj je dominantna marama koja pokriva kosu i uši, a lice ostaje otkriveno. To je deo uobičajene tradicionalne nošnje muslimanki. Posle Drugog svetskog rata donet je zakon o zabrani nošenja zara i feredže, vela koji je skoro potpuno prekrivao lice, i crnog ogrtača. Bile su predviđene i stroge kazne za njegovo kršenje. Taj zakon nikad nije stavljen van snage, ali je vremenom izgubio svrhu i ne odnosi se na hidžab. Ženu potpuno prekrivenog lica ćete veoma retko videti u Srbiji - kaže Dragan Novaković, pomoćnik ministra vera. Novaković kaže da islam zabranjuje i nošenje odeće koja ističe liniju tela, ali se ovog pravila mlade muslimanke i ne pridržavaju toliko, ni one koje pohađaju medresu, versku školu. Nema prepreka ni da žene u hidžabu prave lična dokumenta, jer, kako saznajemo u MUP-u, dozvoljeno je slikanje u marami koja ne pokriva lice. - Muškarac i žena imaju jednaka prava i obaveze u islamu. Štit čednosti hidžab, kao što je obavezan ženi, obavezan je i muškarcu. Treba pokrivati i glavu i telo. Ne otkrivati ga svakome. U tome je balans društvenog ponašanja. Bog ne traži da žene pokriju lice. Kad se treba pomoliti u džamiji, ili pred Kabom, pred hramom nad hramovima, ona mora skinuti veo. Međutim, sloboda je ljudska da se žena negde razgoliti, a da se neka druga žena, na drugom prostoru, gde su vrednosti još uvek bliske mojsijevskim, isusovskim i muhamedovskim pokrije, pri čemu joj to neće smetati da bude aktivna i društveno korisna, pa samim tim ispunjena u celosti - kaže muftija Muhamed Jusufspahić, zamenik srbijanskog reis-ul-uleme. Po mišljenju Aide Ćorović, borca za ljudska prava i predsednice NVO „Urban“ iz Novog Pazara, nošenje hidžaba više je stvar mode, ali i presije sredine i porodice. Najveći broj mladih žena ispod 18 godina nosi hidžab, a većina njih nije ni svesna njegovog značenja. - Pravo svake muslimanke je da sama odluči da li će da nosi hidžab ili ne. I ako je to lična odluka, onda je to u redu. Nošenje hidžaba, međutim, podrazumeva i poštovanje veoma rigidnih pravila ponašanja. Neka od njih su nošenje veoma duge i komotne odeće, nemogućnost da se otkrije telo na plaži, pokrivanje kose i još mnogo zabrana. I sva ta pravila postoje u dobu kada su žene osvojile mnoge slobode i prava - upozorava Ćorović. Poruka koju šalju devojke u hidžabu je „mi smo sada poštene žene, uzmite nas za žene“ veoma je loša, kaže Ćorović, to je deo retrogradne tradicije. S druge strane, muftija Jusufspahić kaže da nije presudno koliko ima žena u hidžabu. U najvećoj meri, osoba koja želi da se pokrije se sama obavesti o svojim obavezama i o tome šta hidžab podrazumeva. Srpsko društvo jeste slobodno društvo koje nama muslimanima pruža mogućnost da i na ovaj način pripadamo svome islamu - kaže Jusufspahić. Francuzi zabranili veo koji pokriva lice Francuski parlament je prošle godine izglasao zabranu nošenja vela koji prekriva lice na javnim mestima. Zabrana stupa na snagu ovog proleća. Nikola Sarkozi, francuski predsednik, istakao je da država ne želi da žene u Francuskoj „budu zatočene iza komada tkanine“. Osama bin Laden, lider terorističke organizacija Al kaida, zapretio je da će u Avganistanu ta organizacija ubijati francuske državljane kako bi se osvetio za taj zakon. Odluku francuskog parlamenta kritikovala je i organizacija „Amnesti internešenel“. „Potpuna zabrana pokrivanja lica krši prava slobode izražavanja i verske slobode onih žena koje nose burku ili nikab, čime izražavaju svoje identitet ili verovanja“, izjavio je DŽon Dalhuisen, „Amnestijev“ stručnjak za diskriminaciju. Zabranu nošenja vela koji prekriva lice usvojili su i parlamenti Belgije i Španije. Grupa italijanskih poslanika takođe je podnela predlog parlamentu da zabrani nošenje burki. S druge strane, Evropska komisija saopštila je da ne namerava da propisom ograniči nošenje islamske odeće za žene burke na javnom mestu, jer je ta odluka „na vladama svake od članica EU“. Protiv zabrane nošenja vela izjasnio se i britanski premijer Dejvid Kameron, kao i Katolička crkva u Francuskoj. Hidžab ne sputava Nošenje hidžaba ne sputava ženu ni danas, kao što nije sputavao ni Blaženu Mariju. Ljudske slobode nisu, ili bar ne treba da budu selektivne. Hidžab je svojom svevremenošću savremen i danas. Islam propoveda čednost, i propisuje sve ono čime čednost može da se zaštiti. Hidžab je način odevanja, kojim se postiže zaštita Bogu ugodne čednosti. To je ono što je bolje, a u veri nema prisile - kaže Muhamed Jusufspahić. |