недеља, 24. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Шта пише у Лајчаковом нацрту статута ЗСО, који су објавили приштински медији? Удружење се назива „Заједница општина са српском већином на Косову“ и функционисаће у оквиру „општинског нивоа локалне самоуправе“
Хроника

Шта пише у Лајчаковом нацрту статута ЗСО, који су објавили приштински медији? Удружење се назива „Заједница општина са српском већином на Косову“ и функционисаће у оквиру „општинског нивоа локалне самоуправе“

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 12. новембар 2023.

Бивши шеф Косовске информативне агенције (КИА) Бурим Рамадани објавио је Нацрт статута Заједнице општина са српском већином, за који каже да не зна да ли га Косово коначно прихвата у овој верзији, преноси РТК ливе.

Предлог статута предложио је специјални изасланик Европске уније (ЕУ) за дијалог Србије и Косова Мирослав Лајчак.

Бивши шеф Косовске информативне агенције (КИА) Бурим Рамадани је, међутим, рекао да, ако је ова верзија званична, Косово би требало да добије нешто велико као надокнаду за њено спровођење, пише РТК ливе.

„Прочитао сам и поново прочитао више пута Нацрт европског статута Удружења, и енглеску верзију и верзију на албанском језику, што је незванични превод. Не знам да ли је ова верзија коначно прихваћена на Косову. Међутим, да ли ће овај документ моћи да се промени – тешко је рећи, али оно што верујем је да Косово мора да добије нешто озбиљно велико као предуслов за примену овог документа. Зато што је овај Нацрт статута веома широк и дубок”, нагласио је Рамадани, након објављивања верзије овог документа на албанском и енглеском језику.

Он је даље рекао да је овај Нацрт статута „озбиљан по овлашћењима која приписује Заједници, али пре свега веома озбиљан у могућности коју даје Србији да функционише на Косову. И то посебно у образовању и здравству, социјалној заштити, финансирању и донацијама и слично“, наводи РТК ливе.

Према Рамазану, Удружење се зове: Заједница општина са српском већином на Косову. Седиште Удружења биће у Северној Митровици, осим ако општине чланице другачије одлуче, док Нацрт статута има укупно 45 чланова и подељен је у 7 поглавља.

Ипак, према Нацрту статута који је објавио Рамадани, Удружење, основано овим статутом, пружа самоуправни оквир за заједницу косовских Срба у оквиру постојећег општинског нивоа локалне самоуправе и неће добити додатна извршна овлашћења у односу на своје чланице, наводи РТК ливе.

Према Рамазану, Удружење се зове: Заједница општина са српском већином на Косову. Седиште Удружења биће у Северној Митровици, осим ако општине чланице другачије одлуче, док Нацрт статута има укупно 45 чланова и подељен је у 7 поглавља, пише РТК ливе.

Ипак, према Нацрту статута који је објавио Рамадани, Удружење, основано овим статутом, пружа самоуправни оквир за заједницу косовских Срба у оквиру постојећег општинског нивоа локалне самоуправе и неће добити додатна извршна овлашћења у односу на своје чланице, наводи РТК ливе.

Како пише РТК ливе, оквир укључује подршку координисаном пружању услуга у специфичним областима, уз могућност финансијске подршке Србије и ефикасан канал директне комуникације за заједницу косовских Срба са Владом Косова преко Министарства администрације локалне самоуправе.

На званичном сајту Бурима Рамаданија, наводи се да је Нацрт статута дат косовском премијеру Аљбину Куртију.

„Другачија је од оне Едија Раме, још више од ФЕС-а, а много другачија од оног у Србији. Уставни суд је тај који ће донети пресуду да ли је овај Предлог статута у складу са Уставом, словом и духом, или није“, истиче се.

Како се наводи на сајту буримрамадани.цом, ово су елементи Нацрта статута у 45. тачака.

  1. Удружење се назива: Заједница општина са српском већином на Косову.

  2. Седиште ће бити у Северној Митровици, осим ако општине чланице не одлуче другачије.

  3. Нацрт статута има укупно 45 чланова и подељен је у 7 поглавља.

  4. Удружење, основано овим Статутом, обезбеђује самоуправни оквир за заједницу косовских Срба у оквиру постојећег општинског нивоа локалне самоуправе и неће стећи додатна извршна овлашћења у поређењу са општинама чланицама. Оквир укључује подршку координисаном пружању услуга у специфичним областима, уз могућност финансијске подршке Србије и ефикасан канал директне комуникације за заједницу косовских Срба са Владом Косова преко Министарства администрације локалне самоуправе.

  5. Удружење има правни субјективитет, у складу са законом на снази и правну способност неопходну према закону Косова да испуни своје циљеве, укључујући право на поседовање покретне и непокретне имовине, да има компаније у заједничком власништву које пружају локалне услуге у оквиру делокруг Удружења и закључују уговоре, укључујући и уговоре о раду, као и туже и буду тужени.

  6. Чланови Удружења не могу пренети власништво над својом непокретношћу на Удружење.

  7. Остале (несрпске) заједнице треба да буду заступљене у свим органима Асоцијације, одражавајући етничку разноликост општина чланица.

  8. Удружење ће креирати сопствене званичне симболе, који се могу састојати од заставе и грба.

  9. У складу са важећим законом, Удружење има право да, у оквиру надлежности својих чланова, сарађује са општинама и институцијама, укључујући и државне органе у Србији.

  10. Таква сарадња може имати облик пружања финансијске и техничке помоћи од стране српских институција, укључујући опрему, у спровођењу општинских овлашћења. Донације добара и опреме из Србије биће ослобођене свих пореза или дажбина, у складу са важећим законима.

  11. Сва финансијска или друга подршка коју добије Удружење биће подвргнута надзору и ревизији централних органа како је дефинисано овим Статутом и законом на снази.

  12. Удружење може успостављати односе и склапати споразуме о сарадњи са другим локалним и међународним удружењима општина, локалних власти, региона и других јединица локалне самоуправе у другим државама.

  13. Удружење ће се бавити промоцијом и заштитом права и интереса заједнице косовских Срба.

  14. Ради лакшег вршења ових овлашћења, органи Удружења имају право да дају сагласност на:

а) Правилник
б) Одлуке
ц) Декларација
д) Правилник о раду

е) Упутства

  1. Удружење ће управљати образовним и здравственим установама, које директно финансира Србија, у складу са посебним процедурама дефинисаним овим Статутом иу складу са важећим законодавством.

  2. „Косовска српска образовна мрежа“ и „Косовска српска здравствена мрежа“ биће основане као приватни пружаоци образовања и здравства под одговорношћу Удружења, наглашавајући Србију као финансијског даваоца, као и главне канцеларије ових пружалаца услуга које се тренутно налазе у Србији.

  3. Удружење ће управљати радом ових образовних и здравствених установа.

  4. Ове услуге су ослобођене царинских и свих других обавеза под условом да пружају услуге у јавном интересу иу складу са овим Статутом.

  5. На територији чланова Удружења ови даваоци могу користити јавне објекте које креира и суфинансира Србија за пружање здравствених и образовних услуга.

  6. Ове мреже такође могу бити овлашћене да пружају своје услуге на територији општина нечланица.

  7. „Просветна мрежа Косова“ издаће дупле дипломе. Дизајн дипломе (дипломе коју додељује Косово) коју додељује „Српска образовна мрежа Косова“, у складу са законом на снази, биће регулисан посебним споразумом између носиоца и надлежних органа.

  8. Оснивачка институција у Србији издаће дупликат дипломе (Српска диплома). Место издавања дупликата дипломе је град (Србија) у коме се налази седиште. Влада Косова ће дупликат дипломе третирати као важећу страну диплому. Удружење финансира иницијативе везане за образовање – укључујући стипендије, обуку наставника, грантове за истраживање, ИТ решења, академске размене, летње програме – у корист унапређења образовања међу општинама чланицама.  Удружење финансира грађевинске и инфраструктурне пројекте који се односе на пружање образовања међу општинама чланицама, као и пружа финансијску подршку за одржавање образовних и пратећих објеката (спортске хале, ИТ лабораторије, итд.

  9.  У здравственој и социјалној заштити:Удружење ће, поред и у вези са надлежностима дефинисаним чланом 14. овог Статута, вршити пуне функције и надзор (регулише, организује, координира и обавља послове) у оквиру својих општинских надлежности које се односе на локално унапређење примарног и секундарног здравља. и социјалног старања.Удружење ће финансирати и омогућавати изградњу капацитета и стручно усавршавање медицинског и социјалног особља својих чланова.
    Удружење ће финансирати грађевинске и инфраструктурне пројекте који се односе на пружање здравствене и социјалне заштите.
    Удружење ће финансирати социјално становање у општинама чланицама.
    Удружење ће финансирати или прикупљати средства за подршку социјалној заштити становника својих општина чланица.
    Удружење ће финансирати набавку специјализоване медицинске опреме по потреби општинама чланицама и „Здравственој мрежи Србије“.
    Удружење ће, кроз заједничку комисију са централним властима, олакшати исплату новчане помоћи социјалне заштите из Србије корисницима са пребивалиштем у општинама чланицама.

  10. У привредном развоју, поред других аспеката, Удружење ће заступати интересе чланова и привредних актера који се налазе унутар административних граница Удружења у односима са централним властима, као и са другим државним и привредним субјектима. у региону и шире, укључујући и оне из Србије.

  11. Што се тиче урбанистичког и руралног планирања, Удружење ће вршити пуне функције и надзор (регулише, организује, координира и обавља послове) у оквиру општинских надлежности које се односе на урбано и рурално планирање.

  12. Такође, Удружење ће пружати правне, предметне и истраживачке савете централним властима и њиховим члановима у вези са процесима експропријације унутар административних граница Удружења.
    Нацрт статута говори и о повратницима на Косово. Удружење ће усвојити мере за подршку одрживом повратку расељених лица и избеглица на Косово.Удружење ће, између осталог, преко својих чланова суфинансирати програме социјално-економске интеграције повратника. Такође, Удружење ће пружати савете и подршку општинама нечланицама у вези са њиховим политикама и мерама повратка.

  13. У заступању интереса општина чланица, Удружење ће промовисати, дистрибуирати и заступати питања од заједничког интереса за своје чланове и заступати их, укључујући и централне власти.

  14. Удружење ће моћи да оснива заједничка јавна предузећа за обављање општинских услуга у име својих чланова.

  15. Удружење ће се састојати од следећих органа:а) Скупштина
    б) председник и потпредседник
    в) Одбор
    д) Саветодавно веће
    д) Администрација
    ф) Канцеларија за жалбе

  16. Скупштина је највиши орган Удружења.

  17. Председавајућег и заменика председника бира Скупштина.

  18. Саветодавно веће се састоји од највише 30 чланова, укључујући све градоначелнике општина чланица. То је саветодавно тело.

  19. Управни одбор Удружења је орган управљања Удружењем и састоји се од 7 чланова.

  20. Председник Управног одбора је главни извршни директор Удружења.

  21. Административно особље ће се састојати од професионалних и одговорних грађана Косова, без обзира на њихово општинско пребивалиште.

  22. Поред канцеларије за жалбе, Удружење ће нудити и услугу бесплатне правне помоћи.

  23. Што се тиче буџета, буџет Удружења и његови расходи биће предмет петогодишњег надзора Европске уније, уз могућност продужења за још пет година.

  24. Удружење ће финансирати:Прилози њених чланова.
    Приходи и приходи од услуга које пружа Удружење, његова предузећа или од његове покретне или непокретне имовине.
    Трансфери од централних власти.
    Прилози, грантови, донације, као и финансијска подршка других удружења и организација, домаћих и међународних, укључујући и Србију.
    Удружење ће бити ослобођено дажбина и пореза у испуњавању својих циљева, по истој основи као и општине чланице.

  25. Генерални ревизор Косова ће вршити екстерне ревизије Удружења.

  26. Када се Удружење оснује, оснивање и почетни двогодишњи период деловања Удружења пратиће Европска унија. Ипак, могуће је да ће Европска унија наставити да прати ситуацију.

  27. Удружење има право да покрене или учествује у поступцима пред надлежним судовима, укључујући и Уставни суд.

  28. Пред Уставним судом поступак се покреће само када Удружење као правно лице може тврдити да је жртва повреде основних права и слобода зајамчених Уставом.

  29. Постојаће Арбитражна комисија, састављена од три представника: једног из централних институција, једног из Удружења и председника уз сагласност. Ако не постоји компатибилност за председавајућег, тада председника Арбитражне комисије именује Европска унија.

  30. Регионалном директору полиције у региону Северне Митровице, четири градоначелника северних општина доставиће Министарству унутрашњих послова листу кандидата за именовање.

  31. Такође, Удружење ће моћи да саветује своје чланове да оспоравају уставност закона или аката Владе уколико постоје такве тврдње.

(Н1, РТК)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер