Хроника

Иван Нинић: Зашто се јавља приватна фирма као посредник у трговини оружјем? Зашто то није могло бити одрађено преко СДПР-а?

Штампа
уторак, 19. јул 2022.

Војни аналитичар Владе Радуловић и адвокат Иван Нинић, говорећи о украјинском авиону са 11,5 тона наоружања и војне опреме из Србије који се срушио у суботу увече код града Кавале на северу Грчке, сумњичави су да ће и ова афера, као и неке раније из наше одбрамбене индустрије, бити разоткривена.

Оружје је превозила украјинска фирма Меридијан, продавац је била српска фирма Валир, а купац Министарство одбране Бангладеша, према информацијама које је дан после пада изнео министар одбране Србије Небојша Стефановић. Нинић пита "зашто се јавља приватна фирма као посредник, да ли је то могло да буде урађено преко СДПР (државне фирме за трговину оружјем), да ли постоји нека разлика у цени, да ли је оштећена наша наменска индустрија, која је и раније то била са фирмама Слободана Тешића, на шта је указао и узбуњивач из Крушика Александар Обрадовић".

"Да се авион није срушио, о овоме ништа не бисмо знали"

"То захтева једну озбиљну друштвену дебату. Како је могуће да се појављује фирма која је регистрована са 100 динара оснивачког капитала, па онда у првој години пословања имала 13 милиона евра промета, у другој 55 милиона евра промета, за коју нико није чуо. Имамо СДПР који је исто то могао да учини, које су то биле баријере за СДПР", наводи Нинић.

О феномену приватних трговаца и посредника у трговини оружјем било је доста речи у време афере "Крушик". Помињана су имена неких фирми и људи (Б. Стефановић, Сл. Тешић итд). Али чини се да ником није одговарало да уђе у срж проблема - а то је сам коцепт "приватлука" у овој сфери.

 Указује да упркос врло јасним регулативама и обавезама за Србију које проистичу из чињенице да је она чланица Међународне организације за цивилно ваздухопловство, набавке овог типа, односно трговина оружјем, одвијају се са одређеним степеном тајности.

"Да се овај авион није срушио, ми не бисмо ништа о овоме знали… Никад не бисмо чули за Валир", истиче Нинић и додаје да ми немамо многе информације, попут тога од које фабрике наше наменске индустрије је Валир купио оружје, по којим ценама, колико се уградио, има ли разлика у цени. Оцењује да ће Стефановић морати да да одређене информације грчким истражним органима.

А упитан да прокоментарише спекулације да се српски трговац оружјем Слободан Тешић крије иза фирме Валир, о чему је писао и међународни портал Армс воч, Нинић указује да је он скоро 10 година био под санкцијама УН, под санкцијама је САД, неко је ко је са својих 10 сарадника на црним листама и његова структура је тиме девастирана.

"Он номинално не може бити ни власник нити у оснивачкој структури ниједне компаније која се бави трговином оружјем на Балкану… Тешић сигурно неће бити у тој причи именом и презименом… али, препознајем да његова хоботница стоји иза Валира", наводи Нинић.

Додаје да је "први директор и власник Валира неко ко је био законски заступник у компанији повезаној са Тешиће, преко страног држављанина који је добио држављанство Србије 2016, који је такође био под међународним истрагама за прање новца и подмићивање и њему се ставља на терет да је новцем Тешића подмићивао одређене владе и појединце у замену за повољније уговоре“.

„То ко ће номинално бити уписан као власник и директор видимо да је скроз безначајно. Тешић сигурно неће бити у тој причи именом и презименом, али неће ни тек тако своје контакте препустити у заборав. Уосталом Тешић је потпуно рехабилитован у Србији од 2013. године, доласком СНС на власт Тешић је скинут са листе санкција УН, Иван Мркић, амбасадор и министар, у томе му је помогао, дао му је дипломатски пасош за изузетне заслуге јер је наводно промовисао српске производе у иностранству… Тешићева ћерка Данијела је била на листи СНС као кандидат за посланика и била је запослена у кабинету Томислава Николића. Финансирао је фондацију Драгице Николић и купио она два трактора које је Вучић поделио пољопривредницима на Косову. Све то видим као стављање Тешића у функцију српског света који се сад промовише", истиче Нинић.

Радуловић: Треба обавестити све земље о терету, али можете и да прећутите

Влааде Радуловић, упитан да прокоментарише најаву Грчке да ће упутити демарш Србији и Украјини јер није благовремено обавештена о врсти терета који је авион превозио, каже да када се ради овакав карго превоз, "требало би да обавеситте све земље чији ваздушни простор користите, али можете и да прећутите, то раде многи".

"Када говоримо о трговини оружјем она није толико црна како је људи представљају, али не може да буде ни толико бела како замишљају. Када се планирају руте, најчешће се узимају компаније којима је то примарна делатност, тј. превоз оружја. Онда се обавештавају све земље чији ће се ваздушни простор користити. Треба да се обавесте, али да ли је то пракса – послови су такви да су врло често у домену тајности, врло често од стране онога ко купује, не воли да се зна јавно ко је шта куповао, колико, које калибре", појашњава Радуловић.

Нинић додаје да постоји недоумица да ли су заиста постојали пропусти формално правне природе и, ако постоје, ко их је начинио.

„Ми то не знамо, Грчка је најавила демарш и Украјини и Србији, али не кажу из ког ралога ће то учинити. Само истрага може да утврди да ли је дошло до пропуста за које би објективно одговарала наша држава“, наводи он.

Четири могућности због којих се авион срушио

Радуловић каже да постоје четири могућности због којих се авион срушио: може да буде технички квар због неадекватног ремонта, истека ресурса, због животног века летелице, грешка пилота, лоши временски услови, па онда погрешан потез пилота или отказ неког дела авиона и могућност диверзије или саботаже.

Врло сам сумњичав по питању истраге о паду авиона

"Међутим, врло сам сумњичав по питању истраге о паду авиона, будући да је летелица потпуно уништена, све што је могло да послужи као доказ мислим да је просто изгубљено. Црна кутија је пронађена, али видећемо да ли постоји још неки уређај који може да пружи информације, црна кутија може да обезбеди један део информација. Параметри лета који су били током самог лета ће, надам се, моћи да се учитају, па ће моћи да се види како су се ствари одвијале. Тај авион је тако устројен да може да слети и у случају да му откажу два мотора", наводи Радуловић.

А упитани ко ће морати да исплати одштету, обојица подсећају да је транспорт био осигуран и да је то био и један од услова, и да то питање не би требало да буде спорно.

„Остаје да видимо како ће тачно бити сачињена протестна нота Грчке упућена нама и шта ће све грчки тужилац да покрене“, каже Радуловић и понавља да „постоје процедуре, али постоји и ова друга страна“.

"Заборављамо на то да је осморо људи погинуло"

Нинић додаје да је уништено 11,5 тона експлозива који је осигуран, "али заборављамо да је осморо људи погинуло, и ако постоји људска грешка, онда за то мора неко да одговара. Два километра около је насељено место, тај авион је могао да се сруши у граду, на плажи, па да буде много више мртвих".

"Посебно ме брине како се формира продајна цена произвођача, јер смо видели да нам државни ревизор каже да када је Застава пословала са фирмама Слободана Тешића остала је 3,5 милиона кратка у тим пословима 2019, и да је исте године имала губитке 40 милиона евра, да су њене пореске обавезе 150 милиона евра а за то нико није одговоран. То су теме", указује Нинић.

(Н1) 

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]