Početna strana > Hronika > Istinomer: Ponovo su izbori, a metro opet „samo što nije”
Hronika

Istinomer: Ponovo su izbori, a metro opet „samo što nije”

PDF Štampa El. pošta
utorak, 28. novembar 2023.

 Radove na izgradnji metroa uskoro ćete moći da vidite na svakom koraku, izjavio je u avgustu ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je nedavno istakao da se planirani poslovi na ovom projektu obavljaju "pre roka". Međutim, prema ranijim najavama ministra finansija Siniše Malog, u ovo vreme trebalo bi da izgradnja prve linije metroa bude "u punom jeku" i da počinje izgradnja druge, piše Istinomer.

Mali je to izjavio pred prošlogodišnje beogradske i parlamentarne izbore, a pred ove nove donedavni gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ističe da će „konkretne stvari“ na izgradnji metroa „biti vidljive“ u drugoj polovini 2024.

Ipak, tokom ove kampanje vlast nije, bar za sada, metro istakla kao jedan od svojih ključnih predizbornih aduta, što je bio slučaj na gotovo svim beogradskim izborima proteklih godina. I prethodne vlasti imale su ovaj projekat na svom predizbornom meniju, a po dolasku naprednjaka izgradnja metroa obećavana je iz godine u godinu, navodi Istinomer.

Počinjemo 2016.

U novembru 2014. tadašnji premijeri Srbije i Francuske Aleksandar Vučić i Manuel Vals, kao i gradonačelnik Beograda Siniša Mali, potpisali su Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu.

sns.org.rs, 7. 11. 2014. godine:

„Vučić je na konferenciji za novinare najavio da će radovi na beogradskom metrou početi 2016. godine, a premijeru Valsu još jednom zahvalio na podršci Srbiji na njenom putu evrointegracija. ‘Imali smo podršku Francuske i onda kada se ona javno nije ni videla. Srbija to ume da ceni i da poštuje“, rekao je premijer.’

Prethodno, tokom posete Londonu u oktobru 2014, gradonačelnik Mali je, predstavljajući potencijale infrastrukturnog razvoja Beograda, početak izgradnje prve linije beogradskog metroa najavio za 2016. godinu.

Večernje novosti, 30. 10. 2014. godine

„Gradnja prve linije metroa počeće 2016, dok će nova železnička i autobuska stanica u Beogradu biti gotove godinu dana kasnije“.

A kada je stigla 2016. gradonačelnik Mali izneo je novi rok za početak radova – kraj 2018. U međuvremenu, u septembru 2015. precizirao je da će do kraja te 2015. i početkom 2016. „biti izrađen smart-plan koji će definisati stvarne potrebe i izgled buduće tri prve linije metroa“.

Tanjug, 27. 9. 2016. godine

„Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018. godine, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa.“

Već u aprilu 2017. novi rok. Ovog puta Mali je, za vreme zvanične posete Kini, potpisujući Sporazum o razumevanju o saradnji i razmeni između Beograda i Šangaja, početak izgradnje metroa najavio za 2019. godinu.

Beoinfo, 27. 4. 2017. godine

„Mi želimo da gradimo nove mostove, nove tunele, da razvijamo metro i u roku od dve godine ćemo krenuti sa njegovom izgradnjom. Možemo mnogo da naučimo od njih, a ono što je posebno važno je da Beograd bude rame uz rame sa ostalim metropolama sveta i zato je ovaj sporazum važan“, rekao je Siniša Mali.

U februaru naredne 2018, u predizbornoj kampanji za beogradske izbore, tada još aktuelni gradonačelnik Beograda ističe da će gradnja metroa početi – u drugoj polovini 2020.

TV Happy, 8. 2. 2018. godine

‘Dakle, u drugoj polovini 2020. godine mi ćemo krenuti da gradimo metro i ostvarićemo na taj način višedecenijski san građana Beograda da Beograd ne bude jedini grad u Evropi koji ima više od milion stanovnika, a da bude bez metroa. (… ) A mi kažemo sledeće, 2020, i ono što je predsednik Vučić rek’o, možemo da zakasnimo mesec-dva dana, ali mi ćemo taj metro uraditi.”

On je tada, govoreći o predviđenim linijama metroa, istakao da se metro nigde u svetu ne gradi u gusto naseljenim delovima grada, već tamo gde postoji potencijal za razvoj, što je Istinomer ocenio sa „kratke noge“.

TV Happy, 8. 2. 2018. godine

‘Nigde u svetu se metro ne gradi tamo gde su gusto naseljeni delovi grada, već tamo gde postoji mogućnost razvoja i izgradnje stambeno-poslovnih prostora. U Makiškom polju postoji 640 hektara koji se ‘otvaraju’ za razvoj grada, što je šest puta veća površina od Beograda na vodi. Metro je pokretački projekat koji razvija delove grada koji do tog trenutka nisu bili razvijeni, a koncipiran je tako da pokriva najopterećeniji saobraćajni pravac u gradu. Svi koji dolaze iz pravca Banovog brda, Čukarice, sa Ibarske magistrale, prolaze pored Sajma, pored Beograda na vodi i centra grada, sve do Pančevačkog mosta i Mirijeva. Potom krećemo sa izgradnjom druge linije, od Ustaničke preko Savskog mosta do Zemuna, istakao je Mali.’

Na predstavljanju liste „Aleksandar Vučić – zato što volimo Beograd“ već su pokazivali karte za budući metro, a Mali je obećavao da će Beograd već do 2022. imati prvu liniju metroa. „To je naša obaveza i obećanje SNS – 2020. godine krećemo u izgradnju metroa, dve godine nakon toga Beograd dobija prvu liniju, a zatim krećemo i sa drugom linijom i Beograd postaje moderna napredna prestonica, kao ostale svetske i evropske metropole“, izjavio je Mali.

Tanjug, 22. 2. 2018. godine

“Beograd će dobiti metro i krenućemo u izgradnju metroa 2020. godine. Do kraja 2022. prva linija metroa biće završena.“

Start krajem 2020.

Nakon što je u junu 2018. Beograd dobio novog gradonačelnika Zorana Radojičića, mesto zamenika zauzeo je dotadašnji gradski menadžer Goran Vesić koji je naglašavao da je “najvažniji prioritet početak gradnje metroa”, potvrđujući da će se to desiti do kraja 2020.

Blic, 10. 6. 2018. godine

“Najvažniji prioritet je početak gradnje metroa. Kako smo obećali, do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije. Izgradnja počinje do kraja 2020. godine i veoma smo posvećeni da završimo ogroman posao koji je pred nama kako bi bageri počeli da rade. Metro podrazumeva dve linije i četiri integrisane linije BG voza. Prva liniija dužine 22 kilometra biće od Makiškog polja do Ade Huje. Na Makiškom polju ima prostora da se izgradi depo za vagone i lokomotive. Najopterećenija gradska saobraćajnica je Bulevar Živojina Mišića, a stanica metroa na Makiškom polju kupiće sve putnike sa Čukarice, iz Sremčice, Obrenovca, Barajeva i Lazarevca, koji će metroom dolaziti do grada. Tako ćemo rasteretiti ovaj potez jer neće biti autobusa.”

Da je taj rok realan Vesić je isticao i tokom polemike u Skupštini Beograda, sa šefom odborničke grupe Saveza za Srbiju Draganom Đilasom, nekadašnjim gradonačelnikom Beograda.

Beta, 26. 6. 2018. godine

‘Metro će se raditi u fazama. Biće urađeno sve što je neophodno da bi metro počeli 2020. godine’, istakao je Vesić i dodao da se procenjuje da će prva linija metroa koštati milijaradu i 300 miliona evra, a da će obe linije koštati više od četiri milijarde evra. On je kazao da je danas bio na sastanku s predsednikom države Aleksandrom Vučićem sa francuskim kompanijama koje rade studije izvodljivosti za metro. ‘Mi ćemo za razliku od Đilasa i njegovih praznih obećanja početi da gradimo metro, kako smo obećali. Uspećemo da ostvarimo san’, kazao je Vesić i dodao da će biti rešene saobraćajne gužve u Beogradu gradnjom metroa.”

I krajem 2019. Vesić nije odustajao od obećanog roka.

Beoinfo, 6. 12. 2019. godine

“I naravno, naš najvažniji projekat je metro, čija izgradnja treba da počne do kraja sledeće godine. To je onaj metro koji je bivši gradonačelnik Beograda obećavao svake godine od 2008. do 2012. i nikada nije ništa uradio. Kada metro bude završen (za prve dve linije će trebati do sedam godina), oko 25 odsto sadašnjeg saobraćaja spustiće se ispod zemlje i naravno biće manjih gužvi. Beogradu je metro potreban, jer naš grad nezvanično ima već više od dva miliona stanovnika, istakao je Vesić.”

Ali, kada je došao kraj 2020. godine, zamenik gradonačelnika izneo je novi rok – kraj 2021. U odgovoru na pitanje „Večernjih novosti“ koliko je realno da će se, kako obećava, Beograđani voziti metroom 2028, bio je rezolutan:

Večernje novosti, 13. 12. 2020. godine

“Garantujem to. Država je obezbedila 4,4 milijarde za ovaj projekat, imamo političku volju, završili smo sve što je neophodno, Francuzi projektuju metro u etapama, usvaja se Zakon o metrou i počinjemo izgradnju do kraja sledeće godine.”

I nekadašnji gradonačelnik Beograda, a potom ministar finansija Siniša Mali govorio je da bi izgradnja metroa „mogla da počne“ krajem 2021. Mali je o tom projektu u septembru 2020. razgovarao sa predstavnicima kompanija „Pauer Čajna“ i „Alstom“, kao i sa ambasadorima Kine i Francuske i, kako je istaknuto, dogovoreno je da se do kraja te godine „usvoje odgovarajući pravni akti, koji će regulisati odnos učesnika u projektu, i biti osnova za sve dalje aktivnosti koje će se sprovoditi“.

Beta, 29. 9. 2020. godine

“Prema rečima ministra finansija Siniše Malog, ukoliko sve strane budu potpuno predano radile na projektu, radovi na na Makiškom polju bi mogli da počnu već krajem sledeće godine’, navodi se u saopštenju Ministarstva finansija.’

Na samom početku 2021. Vlada Srbije, Grad Beograd, kineska kompanija „Pauer Čajna“ i francuske kompanije „Alstom“ i „Ežis rejl“ potpisale su Memorandum o razumevanju za projekat ‘Beogradski metro’. Mali je tom prilikom ponovio da će izgradnja prve linije početi krajem te godine.

srbija.gov.rs, 22. 1. 2021. godine

‘Mali je naveo podatak da preliminarna analiza pokazuje da će izgradnja obe linije metroa u Beogradu koštati približno 4,4 milijarde evra, pri čemu to nije konačna cena, već će ona zavisiti od rada na glavnom projektu za drugu liniju metroa, koji još nije urađen. Ministar je najavio da će radovi na izgradnji prve linije metroa od Železnika do Mirijeva, dužine 21,3 kilometra i sa 21 stanicom, biti završeni 2028. godine, a u međuvremenu će se raditi i na drugoj liniji metroa. On je ukazao na to da je izgradnja metroa veliki proces i ozbiljan građevinski i inženjerski projekat, pri čemu se samo na izgradnji mašine za kopanje tunela ispod Beograda radi 16 meseci. On je istakao da je dokument koji je danas potpisan prvi memorandum koji sveobuhvatno definiše prava i obaveze svih strana uključenih u realizaciju pomenutog projekta.’

Druga linija 2023.

Narednog meseca Mali je već najavljivao i početak izgradnje druge linije. Radovi na toj etapi, kako je istakao, trebalo bi da počnu 2023. Na sednici Radne grupe za realizaciju projekta „Izgradnja beogradskog metroa“, kojoj je predsedavao Mali, rečeno je da je predviđeno da prva linija bude puštena u rad 2028, a druga 2030. godine.

A zamenik gradonačelnika Goran Vesić navodio je da su trase prve dve linije metroa poznate, dok se uporedo radi na rešenjima i konceptualnom dizajnu treće linije, koja bi trebalo da poveže Novi Beograd i Banjicu.

Beoinfo, 25. 2. 2021. godine

‘Prva linija, podsetio je, počinje da se radi u novembru ove godine, a da se njen završetak očekuje do 2028. godine. ‘Druga linija će početi da se radi 2023. godine i biće završena do 2030. godine. U periodu između 2027. i 2030. godine očekujemo početak izgradnje i treće linije beogradskog metroa.Treća linija će imati 21 stanicu: Surčinska ulica, Blok 61, Gandijeva, IMT, Blok 42, Arena, Ušće, Pristanište, Trg republike, Narodna skupština, Manjež, Višegradska, Prokop, Autokomanda, Vitanovačka, TC Stadion, naselja Braća Jerković i Stepa Stepanović, Trošarina, Banjica i trolejbuska okretnica na Paunovom bregu’, najavio je zamenik gradonačelnika.’

U aprilu 2021. Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici, a planirano je da se sa realizacijom projekta, čija ukupna vrednost, kako je saopšteno, sada iznosi šest milijardi evra, počne do kraja 2021. U maju je Skupština Srbije usvojila Zakon o metrou i gradskoj železnici.

Slobodna Evropa, 28. 4. 2021. godine

‘Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici, koji se odnosi na izgradnju beogradskog metroa kao jednog od najkompleksnijih infrastrukturnih projekata, koji će biti osnov javnog prevoza u glavnom gradu, saopštila je Vlada Srbije. Navedeno je da će se ovim zakonskim predlogom omogućiti brža i jednostavnija realizacija projekta, od procesa pribavljanja zemljišta do izdavanja neophodnih dozvola i ubrzavanja procedure javnih nabavki neophodnih za njegovu realizaciju. Takođe su uređeni i regulatorni, tehnički i drugi uslovi za bezbedno, pouzdano i uredno odvijanje saobraćaja, a planirano je da se sa realizacijom projekta, čija je ukupna vrednost šest milijardi evra, započne do kraja ove godine, saopšteno je.’

U julu te godine zamenik gradonačelnika Goran Vesić izjavio je da gradnja počinje u novembru, ponavljajući da će prva linija biti završena 2028, a druga 2030. godine.

Beta, 16. 7. 2021. godine

‘On je podsetio da ‘svetlost, snaga, sloboda i sigurnost’ predstavljaju četiri dizajna vagona budućeg metroa i građani će moći da glasaju za rešenje koje im se najviše dopada posredstvom zvaničnog sajta Grada Beograda. ‘Glasanje će trajati tačno 60 dana, a 15. septembra ćemo objaviti kakav su dizajn vagona izabrali građani. Nakon toga, uradićemo ‘šourum’ na Trgu Republike gde će ljudi moći da vide kako će izgledati unutrašnjost metroa, linije, stanice, odnosno da se upoznaju sa onim što čeka Beograd od 2028. godine’, rekao je Vesić, a preneo je Beoinfo.’

Pred najavljeni start radova, predstavnici Urbanističkog zavoda Beograda odbili su, bez argumenata, kao neosnovane sve primedbe koje je Građevinski fakultet podneo na plan za izgradnju metroa. „Nakon višedecenijskog sagledavanja saobraćajnih problema u gradu, Fakultet smatra da je ne samo saobraćajno, konstruktivno, urbanistički i ekološki, već i društveno, jedino ispravno rešenje u kome će prva faza metroa spojiti centre starog i novog dela grada. Ovaj stav Fakulteta ne može se promeniti“, navedeno je, između ostalog, u primedbama Građevinskog fakulteta. Nakon odbijanja njihovih primedbi Naučno-nastavno veće Građevinskog fakulteta odlučilo je da više ne učestvuje u realizaciji i razvoju projekta Beogradskog metroa.

Zvanični početak radova

A 22. novembra 2021, gradnjom infrastrukture i nasipa budućeg depoa, zvanično su počeli radovi na izgradnji metroa. Nekoliko dana kasnije na Makiško polje stigao je predsednik Srbije, koji je najavio da će to gradilište obilaziti svake nedelje.

Alo, 30. 11. 2021. godine

‘Rekli su da ne smem da dođem ovde, gde počinje izgradnja metroa beogradskog. Rekao sam im da stižem za koji dan. I kao što vidite još jedanput sam ispunio svoje obećanje. I svake nedelje ću da obilazim radove ovde. Svake nedelje ću da obilazim radove ovde! Tek toliko da vide da rad, da naše neimare, naše građevinare, ne mogu da zaustave. Ma koliko malo voleli Srbiju, ma koliko joj želeli da se vrati u prošlost, ma koliko želeli da je pljačkaju, kao što su je pljačkali nekada. Da to pristojna Srbija više nikada neće da dozvoli.’

Narednog meseca, pred sam kraj 2021, Grad Beograd raspisao je međunarodni tender za upravljanje projektom i nadzor nad projektom izgradnje metroa – za lokaciju depo Makiš i prvu liniju, a zamenik gradonačelnika Goran Vesić saopštio je da je vrednost tendera 60 miliona evra. On je tada, u januaru 2022, pred nove beogradske, ali i vanredne parlamentarne izbore, objavio idejna rešenja za prvih šesnaest stanica metroa koje je izradio arhitektonski Studio OBE iz Beograda.

N1, 17. 1. 2020. godine

‘Cilj konkursa bio je da se izabere najkvalitetnije idejno rešenje sa autentičnim stilom i konceptom dizajna ne samo za metro stanice već i za brendiranje celokupne prve linije metroa.’ On je rekao da će metro linija 1 na potezu Makiš – Mirijevo biti duga oko 21,1 kilometar sa ukupno dvadeset i jednom stanicom. ‘Deo trase od stanice ‘Makiš’ do stanice ‘Bele vode’ planira se u otvorenom iskopu u dužini od oko 2,15 kilometara, potom će se na deonici dužine 11,2 kilometra od stanice ‘Bele vode’ do stanice ‘Pančevački most’ graditi metro u dubokom tunelu da bi se poslednja deonica dužine 5,7 kilometara od stanice ‘Pančevački most’ do Mirijeva radila u otvorenom iskopu’, rekao je Vesić za TV Pink.’

Da su u novembru 2021. počeli pripremni radovi, a da će glavni startovati 2023, kada stignu mašine koje će bušiti tunele, istakao je i ministar finansija Siniša Mali. On je kazao da je pravljenje jedne takve mašine ogroman inženjerski poduhvat za koji je potrebno 13 meseci, a da će ih u Beogradu biti dve koje će sa obe strane „napasti“ prvu i drugu liniju.

Tanjug, 3. 1. 2022. godine

‘Do kraja 2023. godine imaćemo obe ‘krtice’ u funkciji. Očekujem da će tada izgradnja prve linije metroa biti u punom jeku i da će već krenuti izgradnja druge linije, tako da ćemo paralelno graditi obe’, rekao je Mali.’

U aprilu 2022, Goran Vesić, tada još na funkciji zamenika gradonačelnika, obilazi radove na nasipanju Makiškog polja i ocenjuje da „teku po utvrđenoj dinamici“, dodajući kako u narednim fazama predstoji potpisivanje nekoliko ugovora i početak izgradnje. Kazao je da je na Makišu „do sada raščišćeno oko 11 hektara, a nasuto oko šest hektara od ukupno nešto više od 75 hektara“.

Beta, 13. 4. 2022. godine

‘U maju se potpisuje ugovor za pristupne saobraćajnice, koje će biti bulevarskog tipa, sa četiri trake, biciklističkim stazama, razdelnim ostrvom i trotoarima, kako bi građani iz svih krajeva Beograda mogli da dolaze na prvu stanicu metroa. U toku leta biće potpisana dva ugovora, ugovor o izgradnji prve linije metroa i ugovor o izgradnji depoa“, rekao je Vesić’, preneo je Beoinfo. Prema njegovim rečima, u novembru će početi izgradnja depoa, u martu sledeće godine grade se pristupne saobraćajnice, a u septembru 2023. godine počinju da se grade prve stanice metroa, jer je u međuvremenu već 16 stanica projektovano, kao i da se sada radi na projektima za izvođenje.’

U maju 2022. predsednik Srbije ponovi obilazi radove na Makiškom polju, navodeći da je zadovoljan „brzim napretkom“ i time što se radi „ispred predviđenih rokova“, dodajući da je važno da Beograd „najkasnije 2028. dobije svoj metro“.

predsednik.rs, 23. 5. 2022. godine

‘Izgleda impresivno. Za sada smo ispred plana, ali ima još dosta posla. Napori su ogromni, ne smemo da se zaustavljamo’, rekao je predsednik Vučić i dodao da je veoma važno da kada neko putuje metroom može lako da pređe na brzu prugu u stanici Prokop, te da je zato važno da se odmah, u startu, poveže metro sa prugom Beograd – Novi Sad. On je istakao da će Beograd dobiti prvu liniju metroa već za pet godina i da je važno da se sada ne napravi greška, već da se odmah suštinski reše saobraćajni problemi u Beogradu. Predsednik je zahvalio francuskim i kineskim partnerima na projektu, ali i domaćim kompanijama, koje su u značajnoj meri angažovane kao podizvođači, te radnicima koji su svakodnevno na gradilištu.’

Skoro godinu i po kasnije, predsednik opet ističe kako je zadovoljan dinamikom radova i dodaje da će „uskoro“ radovi biti vidljivi „na svakom koraku“.

TV Pink, 8. 8. 2023. godine

“Beogradski metro, videćete i sami, ja mislim da sada to ide dobro, uskoro ćete radove moći da vidite za metro na svakom koraku i nadamo se da ćemo pre kraja 2028. godine moći da otvorimo prvu liniju metroa.”

Mesec i po kasnije sa kineskom kompanijom „Pauer Čajna“ potpisan je Sporazum za projektovanje i izgradnju depoa Makiš, vredan 200 miliona evra.

Beta, 22. 9. 2023. godine

‘Potpisnici sporazum su ministar finansija Siniša Mali, vršilac dužnosti direktora Javno-komunalnog preduzeća ‘Beogradski metro i voz’ Andreja Mladenović, vršilac dužnosti sekretara Sekretarijata za javni prevoz Radovan Kremić i ovlašćeni predstavnik kompanije Power China Jang Fan. Potpisivanje ugovora za depo je najavljivano za februar 2022. godine. Zatim je ugovor sa kineskom kompanijom ‘Pauer Čajna’ najavljivan je za jul, pa za avgust 2023. godine.’

Polovinom prošlog meseca predsednik ističe da izgradnja metroa uskoro ulazi „u svoju snažniju fazu“, tvrdeći da se i sada radovi izvode „pre roka“.

TV Prva, 12. 10. 2023. godine

‘Izgradnja metroa ulazi u svoju snažniju fazu, iako smo i sada pre roka. (…) Dobićemo metro 2028, 2029, uz sve poteškoće, ne moram da vam pričam koliko problema ima.’

Ovih dana i predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić obišao je radove na izgradnji depoa na Makiškom polju i kazao da će u drugoj polovini 2024. godine biti vidljive konkretne stvari na toj lokaciji.

Tanjug, 17. 11. 2023. godine

‘Ogroman je posao urađen već sada, jer je nasuto od dva do četiri metra zemlje. Ovaj prostor po završenim radovima biće grad u gradu. Od ovog mesta pa do Čukaričke padine, pored kontrolnog mesta budućeg metroa i njegovog depoa trebalo bi da nikne i nova velika saobraćajnica, a oko nje poslovni i stambeni objekti, dok će Obrenovački put postati neka vrsta magistrale. Na ovaj način dobijamo novi urbani deo grada, koji je dosad bio potpuno neiskorišćen’, istakao je Šapić i podsetio da kompozicije budućeg beogradskog metroa neće imati vozače, nego će ceo sistem biti automatizovan. Najavio je da će u drugoj polovini 2024. godine biti vidljive konkretne stvari na izgradnji beogradskog metroa. ‘Očekujem da će do tada započeti radovi na velikom kolektoru koji će ići paralelno sa Obrenovačkim putem, a potom i radovi na saobraćajnici i poslovno-stambenom kompleksu, a ispod njih biće trasa prve linije metroa’, rekao je Šapić.’

A predsednik Srbije ne odustaje od tvrdnje da su radovi na Makišu „ispred roka“.

TV Pink, 26. 11. 2023. godine

“Otiđite da vidite kako izgledaju pripremni radovi na Makišu. Sad već ta površina potpuno drugačije izgleda. I to radovi su nam nešto ispred roka. Tako da 2028. godine Beograd će dobiti metro.”

(Istinomer-N1)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner