Hronika | |||
Dragomir Sando: Kalendarsko vreme nema suštinskog značaja za crkvu |
utorak, 12. januar 2010. | |
Kalendari i njihova matematička i astronomska tačnost nisu bitni za versko učenje i pravoslavnu hrišćansku crkvu za koju je vreme posebna kategorija okrenuta večnosti, izjavio je profesor Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Dragomir Sando. Prema njegovim rečima, i zvanično i crkveno vreme imaju kao nultu tačku godinu rođenja Isusa Hrista, ali je za crkvu to samo jedna od odrednica jer je za njenu suštinu mnogo važnija "vertikala prema Bogu i eshaton koji kao pojam znači - jedinstveno vreme i sadašnjost u večnosti". "Precizni proračuni vremena nemaju značaja za suštinu vere", rekao je profesor Sando odgovarajući na pitanja o mogućem prelasku Srpske pravoslavne crkve, koja sutra dočekuje julijansku Novu godinu, na reformisani Gregorijanski kalendar. Objasnivši da je zvanični Gregorijanski kalendar kojeg su prihvatile zapadne i većina pravoslavnih crkava matematički ispravniji, on je podsetio da su do podele i dogmatskog raskola hrišćanstva sve crkve imale isti kalendar. "Reforme koje su usledile od vremena podela i odstupanje od osnovne hrišćanske dogme stvorile su nepoverenje prema zapadnoj hrišćanskoj dogmi koja je, kako smatraju pravoslavni teolozi, izneverila dogmatsku istinu - izvornu istinu hrišćanstva", ocenio je Sando i dodao da je i pitanje promene kalendara neka vrsta opreznosti prisutne u istočnom shvatanju hrišćanstva. Kalendari su važan detalj i to nije pitanje nauke i pragmatizma koji imaju za cilj da tačno zabeleže protok vremena, kaže pravoslavni profesor i protojerej-stavrofor i ističe da je za SPC tu mnogo važniji život vernika i ustaljenost prazničnih datuma koji se pominju kroz vekove. "Promena kalendara srušila bi čitavu jednu tradiciju i navike ukorenjene u narodu sto je veoma osetljivo pitanje", objasnio je on naglasivši da bi bilo potrebno najpre stvoriti osnov za sve te promene u narodu koji živi u svom verovanju i svake godine iščekuje jedan isti datum svog praznika ili porodične slave. "Svepravoslavni Sabor je svakako neophodan kao jedino rešenje", ocenio je on. Srpske slave i praznici, kako je rekao, vezuju se za datume i pitanje je da li bi bilo isto Bogojavljenje slaviti 6. umesto 19. januara i "da li bi to bila ista blagodat za vernike koji tog dana dolaze u crkvu po bogojavljensku vodicu za koju veruju da čuva zdravlje ukućana do sledećeg Bogojavljenja". Profesor Sando je objasnio da se to odnosi na sve istočne crkve i milione pravoslavnih vernika koji su vezani za mistične tajne pravoslavne vere i da se postavlja pitanje da li bi to uticalo na neke misteriozne pojave kakva je Sveti oganj koji se na Veliku subotu svake godine uoči Vaskrsa pojavljuje i iznosi iz crkve Hristovog groba u Jerusalimu. Istočno verovanje, objasnio je profesor Sando, vezano je za to određeno vreme pa te pravoslavne crkve promenu kalendara smatraju nepotrebnim iskušenjem. "U svakom slučaju to je polje bogoslovskih rasprava koje su jedini pravi put", rekao je on istakavši da prethodno narod treba pripremiti za pomene nečega što se ponavlja vekovima. "U svakom slučaju promene zahtevaju opreznost jer postojeći kalendar je vezan i za masu običaja koji nisu nastali preko noći i čije je uporište u dalekoj prošlosti", zaključio je profesor pravoslavne pedagogije. (Tanjug) |