Hronika | |||
Adem Zilkić: Uzrok vehabizma nejedinstvo u islamskoj zajednici i neke NVO |
sreda, 21. april 2010. | |
BEOGRAD – Reis ul ulema Islamske zajednice Srbije Adem Zilkić izjavio je, povodom pisanja strane štampe o „preseljenju” radikalne islamske scene iz BiH i Beča u Sandžak, da je u toj oblasti uočljivo prisustvo ljudi koji islam praktikuju drugačije nego što nalažu pravila Islamske zajednice. Zilkić smatra da to nije dobro i ukazuje da je posledica kako postojećeg nejedinstva u islamskoj zajednici, tako i previše tolerantnog odnosa prema delovanju pojedinih nevladinih organizacija. Austrijski „Prese” objavio je juče da je delovanje bosanskih vlasti protiv muslimanskih ekstremista doprinelo da je Bosna i Hercegovina izgubila na značaju kao centar za militantne vehabije, pa se ekstremna islamistička scena iz Austrije seli u Sandžak. Pripadnici vehabijskog pokreta, koji sebe smatraju jedinim naslednicima „izvornog islama, prepoznatljivi su po svojoj spoljašnosti - dugim bradama, kratkim brkovima, skraćenim pantalonama i košuljama bez kragni. Oni ne priznaju državne zakone, već isključivo šerijatsko pravo i ne prihvataju nikog ko nije iz njihove zajednice. „Nemam pouzdanih informacija koliko je tih ljudi iz Bosne prešlo u Srbiju. Ali, u svakom slučaju to nije dobro”, kazao je Zilkić Tanjugu. Reis ul ulema kaže da ti ljudi koriste pravni vakuum u neregulisanom odnosu unutar islamske zajednice kao „pogodno tle” za svoje aktivnosti i tako će, dodao je, biti sve dok država ne odluči koja od dve opcije te verske zajednice ima kapacitet da se aktivnije uključi i deluje i po tom pitanju. „Država ne bi smela u tom slučaju da primeni bilo kakvu represiju, ili bilo kakva nekonvencionalna sredstva”, ukazuje vrhovni poglavar, ali ističe da su islam, kao religija, a time i Islamska zajednica, protiv svakog oblika ekstremizma. On tvrdi da bi jasnim određivanjem prema jednoj od opcija islamske zajednice država „taj vruć krompir” dala islamskoj zajednici koja bi sasvim logično trebalo da se bavi tim pitanjem, jer je ono, pre svega, versko. Službe bezbednosti „iz razumljivih razloga” nisu želele da komentarišu pisanje bečkog dnevnika. Na komentarisanje ovog pitanja nisu bili spremni ni bošnjački ministri u Vladi Srbije Sulejman Ugljanin i Rasim Ljajić, kao ni sandžački muftija Muamer Zukorlić. Zukorlić predvodi drugu opciju unutar islamske zajednice koja deluje u Srbiji, a koja duhovno i organizaciono pripada Islamskoj zajednici BiH i res ul ulemu Mustafu Cerića priznaje za jedinog vrhovnog poglavara. Pisanje austrijskog dnevnika se, međutim, poklapa sa nedavnom izjavom šefa izraelske diplomatije Avigdora Libermana koji je rekao da Al Kaida i druge islamističke ekstremne grupe pokušavaju da uspostave baze na Balkanu. Poznavaoci prilika imaju različite stavove o pisanju bečkog dnevnika, ali se slažu da je u jednom trenutku Srbiji pretila opasnost od širenja vehabizma, posebno u Sandžaku kada je 2007. godine uhapšena jedna grupa pripadnika tog pokreta. Profesor beogradskog Fakulteta za bezbednost Darko Trifunović smatra da radikalni islamisti sve češće pokušavaju da se sa područja BIH prebace u Sandžak kako bi, kako je rekao, stanovništvo tog dela Srbije pridobilo za nelegalne aktivnosti - kriminal i terorizam, usmeren i ka evropskim državama. On navodi i da je neophodno, kako bi se ograničio i u što većoj meri sprečio radikalni islamski ekstremizam, doneti odgovarajuća zakonska rešenja prema kojima bi takve aktivnosti bile strogo zabranjene i sankcionisane. Trifunović je Tanjugu rekao da se takvim zakonskim rešenjima ne bi smelo uticati na verska opredeljenja Bošnjaka već bi ona trebalo da doprinesu boljem sprečavanju širenja kriminalnih i terorističkih aktivnosti. Njegov kolega, profesor Zoran Dragišić ne veruje navodima „Presea”, zapravo ukazuje da su migracije vehabija uobičajena pojava. „Treba imati u vidu da vehabijska zajednica na celom prostoru Balkana funkcioniše kao celina - i u Bosni, i na Sandžaku i u Makedoniji i na Kosovu tako da su ta pomeranja - migracije nešto što je karakteristično za njih”, kazao je Dragišić Tanjugu. On tvrdi da je broj vehabija na tom području značajno smanjen, posebno nakon policijskih akcija i, čak, otvorenih sukoba pre par godina. Dragišić ne isključuje mogućnost da oni u Sandžak dolaze zbog „okupljanja, predavanja ili manifestacija”, ali on kaže Sandžak ne vidi kao „komforno područje” na kome radikalni verski pokreti mogu normalno da funkcionišu. On dozvoljava mogućnost da se radikalni islamizam pojavi na Balkanu, ali da li će do toga doći zavisi, kaže, od različitih političkih okolnosti. (Tanjug)
|