U vezi ustajanja na himnu u Americi kad su nacionali praznici bih dodao i kad nisu. Uvek svakog dana na svakom univerzitetu, koledžu, srednjonj i osnovnoj školi radni dan počinje sviranjem himne i svi đaci stoje mirno dok se himna svira.
Izuzetak je da se ponekad pušta neka malo slobodnija varijanta u rok ili džezi fazonu kad se oni koji slušaju pomalo klate u ritmu. To je tek radi razbijanja monotonije.
Razmišljao sam šta bi se desilo da na primer u Beogradu na univerzotetu bilo kom, početak radnog dana obeleže intoniranjem "Bože pravde". Mislim da bi to bio razlog za bobardovanje u trajanju od najmanje dvesta dana neprekidno.
Preporuke:
53
3
2
utorak, 05 mart 2013 13:09
do koske
Odličan, ali zaista ODLIČAN tekst profesora Kecmanovića. Duhovit i bolno istinit istovremeno.
Preporuke:
38
3
3
utorak, 05 mart 2013 13:30
majstorski
Profesor Kecmanović je ubedljivo najbolji i najrealniji poznavaalc prilika u BiH, realan i bez mržnje prema bilo kome.
Preporuke:
38
3
4
utorak, 05 mart 2013 14:34
bojan
Hahaha, stvarno profesore svaka čast. BiH je zaista najčudnija, (ne)država na svetu. Od horizontalne i vertikalne organizacije vlasti, pa do ovih identitetskih pitanja, sve je specifično. Za himnu bi mogli uzeti neki narodnjak(sevdalinku neku) to svi vole da slušaju. :)
Preporuke:
25
3
5
utorak, 05 mart 2013 15:13
Ernesto
Bosna je dotakla dno u svakom smislu kao politicka jedinica,ma kako je nazvali!Razumijem da smo toliko presli granice da dalje nemozemo djeliti vlast na cjelom prostoru iste.tesko da iko moze da se nada da ce u buducnosti doci do neke promene koja bi izbrisala sve ove konflikte u glavama ljudi koji ovde zive.Naj tuznije od svega je to sto smo mi taoci te politike zajednicke drzave u kojoj niko cestit nemoze da prosperira. Na sve ovo nam dodje Sorensen i kaze kako je on optimista po pitanju ulaska BiH u EU,samo da je to proces koji ce trajati oko 100 god ali je ipak moguce!?
Preporuke:
17
3
6
utorak, 05 mart 2013 15:51
Zoran Đorđević
Treba ponovo pročitati Andrićevu priču "Pismo iz 1920."
Preporuke:
24
3
7
utorak, 05 mart 2013 17:17
SRBIN
Naizgled jednostavno rješenje za srpsko-muslimanske odnose, na slijdeći način.
Da se složimo oko činjenice da su muslimani islamizirani Srbi, jer je i suviše jasno da je to tako i da se složimo da to ne smije biti problem u međuosobnim odnosima, da smo jedan narod sa dva vjerska zakona.Naprotiv ta činjenica treba da nam bude spona i razlog za slogu a ne za razdvanje.Jasno je da bi to trebao biti zajednički interes, da dođe do pomirenja i da se ne ponavljaju zla koja nas međusobno upropaštavaju.Ja ne vidim problem da se prizna srpsko porijeklo i srpska krv u današnjim muslimanima.Da to mogu shvatiti svi mnogo bi se bolje živjelo i riješili bi se suludih sukoba i bili bi obostrano jači u borbi protiv interesa stranih zavojveča koji naše međusobne svađe debelo koriste...
Preporuke:
19
4
8
utorak, 05 mart 2013 17:27
SRBIN
Za muslimane je prvi čovek Al Fatih zato što je doneo islam... Ne znaju da je Al Fatiha rodila ćerka nemanjićke dinastije,ćerka Lazara i Milice. Imam sreću, iako sam Besim Spahić, da sam Vlah čiji su preci prešli na islam. Sad bi ja morao mrziti Vlahe. Volim više Vlahe nego planinu Vlašić", ističe Spahić.
Na linku:
http://www.kurir-info.rs/spremili-nam-novi-gradanski-rat-nema-nam-spasa-clanak-155322
Jako zanimljivo, ko je bila majka Mehmeda el Fatiha, Turskog osvajača...
Znači srpski sin je donijeo islam u Bosnu.Srspki sin, sin majke srpkinje.Ljudi zar treba nešto više da se shvati da su muslimani Srbi.I to srpkinje iz vladajuće srpske dinastije Nemanjića.Znači srpstvo i muslimani su nerazdvojni i žalosno je što se toliko međusobno satiru a jedno su...
Preporuke:
18
4
9
utorak, 05 mart 2013 20:18
stevan tomic
"...i da svako slavi samo svoje. Koji će nam đavo kada nas samo svađaju i inate."
@SRBIN
Ja mislim da je ovo ono sto je pisac hteo da kaze.
Mozda bi trebalo da se okanemo podvala tipa"bratstvo i jedinstvo". Oni nisu isto sto i mi, mozda nam je poreklo zajednicko, ali tu se prica zavrsava. Valjalo bi mozda da istresemo zmije iz nedara i ozdravimo svoju naciju, koja na jugu krvari, a u matici nestaje i cini se ozbiljno bolesna.
Preporuke:
5
2
10
utorak, 05 mart 2013 20:26
Vuk @SRBIN
Mehmeda Osvajača (Al Fatiha) rodila je Venecijanka, a maćeha (koju je on zvao pomajkom i uvažavao je do njene smrti) bila mu je Mara Đurđeva Branković. Do njene smrti, iz poštovanja prema njoj, nije hteo da okupira Srbiju.
Preporuke:
5
1
11
utorak, 05 mart 2013 22:04
SRBIN
Vjerovatno si u pravu...Poslije ovolike nesreće i ratova iluzorno je očekivati da dođe do sloge i dobra i svako ko gaji iluziju u tom smislu je u najmanjem naivan a iz naivnosti ispadne i blesav iako želi sve najbolje...Iskreno jako mi je žao zbog toga, ali ja nisam kriv ako sam naivno povjerovao i ponadao se da se može nešto učiniti u tom smislu.Teška srca i sa bolom u duši moram sebi priznati da je naivno očekivati da promjenim svijet koji je i suviše zakrvljen da bi se dao promjeniti...
Preporuke:
8
1
12
utorak, 05 mart 2013 22:12
SRBIN
stevan tomic...Vjerovatno si na neki način u pravu.I suviše se svijet zaujeo i suviše se nanijelo zla da se sve to može anulirati.Dao Bog da nije tako, ali jeste, nažalost jeste u vražiju mater.Desilo se i suviše zla da se sada može sve to popraviti.Ili bolje rečeno izgleda da nije sazrelo vrijeme za mirotvorce i pomiritelje, već je ovo vrijeme onih koji bi da se svađaju i dalje vode u sukobe i satiranja.Izgleda u ovom vremenu svaki pokušaj mirenja i želje da se nešto poravi udara na suviše tvrd teren da čovjek samo razbija sam sebi glavu a ništa ne može promjeniti.Žalosno ali isinito...
Preporuke:
6
0
13
utorak, 05 mart 2013 22:37
SRBIN
Neku noć na samo komunicirao sa prijeteljem i najboljim drugom iz djetinstva i rane mladosti Danijelom.On je sada u Kanadi.I tako pričali o svemu i svačemu, pa i o politici i uopšte mešu ljudskim i međunacionalnim odnosima.I on mi onako prijeteljski reče, da je ovo ludi Balkan koji se nikada neće umiriti i da ćemo se prije satrati između se nego li doći pameti i da sve to zna cijela Kanada i Amerika.Da je najbolje samo bježati odavdje i tražiti svoju sreću daleko od Balkana, od Srba, od muslimana, od Hrvata, Crnogoraca i njihovih frustracija.Tako mi reče moj drug i najbolji prijatelj iz djetinstva i rane mladosti.I da li je u pravu?Vjerovatno jeste???..
Preporuke:
4
6
14
sreda, 06 mart 2013 00:13
rešenje
Srpska, ako želi da utvrdi svoj identitet i na dugi rok ojača svoju državnost, to pod sadašnjim uslovima najbolje može da uradi potpunim vezivanjem srpskog jezika za ćirilicu.
Nema tvrđe granice od te. Svi u državi će je koristiti vremenom, a svi van nje verovatno neće. Eto granice koju u nekom povoljnom trenutku samo treba međunarodno potvrditi.
Ima i rešenje koje SRBIN predlaže: da poraste svest i samosvest kod Srba pravoslavaca i muslimana da su jedan narod, i da naprave jaku naciju od toga. Za to je potrebno dosta zrelosti i mudrosti, a ja nisam da smo se uzdigli toliko. No, ko zna, u budućnosti?
Preporuke:
6
2
15
sreda, 06 mart 2013 03:41
Bob
@SRBIN: sigurno nije u pravu; kao što je bio nesrećan ovde, biće i tamo.
Međutim, nekima objašnjavati da "sreća" nema nikakve veze sa prostorom, vremenom i materijom (parama, seksom) - uzaludan je posao.
Preporuke:
1
1
16
sreda, 06 mart 2013 07:49
Vuk
Bolno istinit i apsolutno posteno napisan tekst.Naravno od Profesora Kecmanovica nismo manje ni ocekivali.
Preporuke:
3
1
17
sreda, 06 mart 2013 11:00
Prvo skoci pa reci hop
Ne slažem se da ne postoji nijedan praznik sa kojim bi se poistovjetila sva tri naroda u Bosni i Hercegovini. Zašto tražiti praznike kojima smo mi ili naši bliži preci svjedočili(Dejton, Avnoj).
Zašto se ne bi malo spustili dublje u historiju koja krasi Bosnu, period koji je prethodio okupatorima Austrougarima i Osmanlijama...Bosnu koju svojataju i Srbi i Hrvati.
Zašto recimo današnji Srbi prisvajaju i Tvrtka i Kulina i ostale bosanske banove, a ti isti Srbi ne žele da se ponose tim istim banovima? Zašto je jedan Miloš ili Dušan veći Srbin u očima današnjih Srba, od naprijed navedenih?
Pošto i Srbi i Bošnjaci i Hrvati svojataju bosanske banove kao svoje, zašto se ne bi uzeo za praznik jedan događaj koji je krasio život jednog od tih banova, pa makar opet svako tumačio tog bana na svoj način.
Kad se hoće, sve se može. Samo što današnji bh Srbi i Hrvati neće, jer bi u tom slučaju matica Srbima i Hrvatima bila Bosna, a ne Srbija i Hrvatska. Jazuk.
Preporuke:
0
6
18
sreda, 06 mart 2013 11:23
Lapovac
Hvala komentatoru Zoranu što me je uputio da pročitam ovu Andrićevu pripovetku.Odmah sam je pronašao i pročitao. Mudri Andrić je verovatno pisao za vreme 2 sv. rata kad još nije bio svestan da će tada u Bosni biti ubijena četvrta (jevrejska) vera. U ovom zadnjem hteli su da ubiju još jednu (za njih neprijateljsku), al im ne uspe. Koji bi tek esej o mržnji u Bosni Andrić napisao da je mogao da doživi i ovaj zadnji isprepletani rat i pokušaj džihada.
Preporuke:
7
0
19
sreda, 06 mart 2013 11:34
Prvo skoci pa reci hop
Usput, u pogledu naziva "Turci" i "poturice", valja spomenuti sljedeće.
Naziv poturice je pogrešno (rekao bih zlonamjerno) shvaćen i interpretiran iz Njegošvog djela, jer taj naziv se nikako ne odnosi na današnje bh muslimane. Da se odnosi, onda Njegoš ne bi narod koji živi u Bosni zvao Bošnjacima u tom svom istom djelu. Prije će biti da se kovanica "poturice" odnosila na nekog drugog-iz njegovog bližeg okruženja.
A što se tiče naziva "Turci" u kontekstu Bosne i bh muslimana, zanimljiv je opis dat tog termina u listu "Srpska zora" izdanja avgustovskog iz 1876. godine u članku "Putne crte o Bosni", gdje je rečeno između ostalog:
"Poturčeni Bošnjaci zovu se ukratko Turci a pravi Turci, od porekla, zovu se Osmanlije"
Preporuke:
6
3
20
sreda, 06 mart 2013 11:45
Prvo skoci pa reci hop
@Lapovac
Lijepo je što ste saznali tek sad za to Andrićevo djelo i što imate nakanu da širite vlastite vidike u pogledu razumijevanja historije ovih prostora.
Ali,nemojte ostati na tome samo. Upitajte se, kad već spominjete stradanje Jevreja i Bosnu,odakle ti Jevreji uopšte u Bosni? Saznaćete da se radilo o Jevrejima Sefardima koji su protjerani od Španaca kršćana u XV vijeku,a da su do tada stotinama godina živjeli mirno pod muslimanskom vlašću Maura u današnjoj Španiji.
Onda se zapitajte ko je primio te protjerane Jevreje. Primila ih je,između ostalih,i Bosna. Nije ih primila ni Srbija(koja tad nije ni postojala pod tim imenom),ni Dalmacija, ni Slavonija, ni Hrvatska itd.
A onda se zapitajte je li bilo stradavanja tih Jevreja u Srbiji tokom II. svj. rata i koji je doprinos bio fašističo-nacističke Nedićeve Srbije tom stradavanju.
Nije sve tako crno-bijelo. Nadam se da ćete i vi jednog dana iskazati trunku simpatije i tolerancije prema Bosni kada je malo bolje upoznate.
Preporuke:
3
9
21
sreda, 06 mart 2013 11:52
bosnjo
lapovac,
mrznja je individualna kategorija. prije bi se reklo da u bosni postoji prezir. narocito je istaknut kod bosnjaka prema vlasima koji se u zadnjih 100 godina izjasnjavaju kao srbi. to je njihovo pravo, ali bosnjaci znaju kako su dosli u bosnu kecmanovici, noge, dzoge, dodici ( kud turska vojska a vlasi za ovcama i kravama za koje su bili zaduzeni).
u zadnjih 100 godina se prezir uvecao, jer takozvani srbi nikako da shvate gdje im je mjesto. tako nisu znali u hrvatskoj pa su dozivjeli das hodaju po labavoj zici ko pehlivani. zivot nije cirkus, moji novomisleci.....
Preporuke:
3
8
22
sreda, 06 mart 2013 12:26
Tonči
Vrijeme je za NOVI VLAŠKI ZAKON kako u Hr tako i u Bosni.
Taj uvezeni remetilački faktor se mora nekako obuzdati i integrirati u sustav.
Preporuke:
5
9
23
sreda, 06 mart 2013 13:59
Karavlah_Prnjavorski
Može li mi uvaženi Prof. Kecman objasniti gdje nestadoše bosanski Vlasi, Mortolozi i Cincari koji su živjeli prije stotinjak godina u Bosni??
Jesu li biološki nestali zbog slabog nataliteta ili ih je možda neko integrisao u neki drugi etnos?
Preporuke:
6
1
24
sreda, 06 mart 2013 14:32
siniša @ prvo skoči pa reci hop
Slažem se sa vama. Možda je najznačajniji dan u istoriji Bosne kad se Bosna u državotvornom smislu najviše uzdigla bilo krunisanje Kralja Tvrtka za kralja Bosne i Srba. To krunisanje je obavljeno u manastiru Mileševa i taj manastir i dan danas postoji i mileševski vladika i dan ndans činodejstvuje. Tu su tadašnje srpske vladike Tvrtku dale osveštani grb porodice Kotromanića i on ima svoju povelju upravo tu u Mileševi.
Ako se složimo da je taj datum značajan onda bi mogli na taj dan dan krunisanja Tvrtka kad ga je srpski vladika miropomazao u Hristu i pravoslavlju za Kralja da bude prilika da se svi mi koji smo iz Bosne i Hercegovine sastanemo u Mileševi i obeležimo to krunisanje.
Mislim da bi to bilo sasvim kul. Nismo ni mi od juče, da ceo svet vidi gde se odigravala istorija.
Preporuke:
8
1
25
sreda, 06 mart 2013 14:55
Tonči
Koja bre Mileševa??
Kralj Tvrtko I Kotromanić je krunisan u Milama današnjim Arnautovićima kod Visokog!
Okanite se već jednom friziranja povijesti?
Preporuke:
7
8
26
sreda, 06 mart 2013 15:38
Bosna ponosna
Izbori za nezavisnu RBiH su bili demokratski. Pisanja su maglovita:Jedan profesor je izjavio-koji?
Gorski vijenac(original tiskan pod naslovom Gorskıй vıenacъ, crnogor.ćiril Gorski vijenac), klasično djelo crnogorske nacionalne književnosti Petra II. Petrovića Njegoša, crnogorskog državnoga poglavara, mitropolita i pjesnika .Gorski vijenac je ep napisan narodnim, crnogorskim jezikom 1846. na Cetinju. Tiskan je 1847. u armenskom samostanu u Beču crkvenoslavenskom ortografijom. Njegoš u Gorskom vijencu pjeva o "istrazi poturica", događaju koji se navodno odigrao u Crnoj Gori koncem 17. stoljeća, no o čemu u povjesnoj znanosti nema nikakvih pouzdanih podataka. Gorski vijenac je crnogorsko djelo, nije srpsko, zasto ga svojatate?
Sve drzave imaju "zajenicke"i "odvojene" praznike osim BiH, jer imaju takve instrukcije od susjednih nacionalista. Zasto se srbi u BiH bune ustvrai, koce svoj razvoj i napredak, nije moj problem. Malo zajednistva ne skodi vec re
Preporuke:
4
8
27
sreda, 06 mart 2013 15:39
Bosna ponosna
Citajuci vasa omalovazavanja Bosne i Hercegovine i naroda koji tu zive, pokazujete vase frustracije i mrznju.
Preporuke:
6
6
28
sreda, 06 mart 2013 17:59
Prvo skoci pa reci hop
@siniša
Može, nije nikakav problem. Podržavam vaš prijedlog u potpunosti, ako i vi podržite moj sasvim logičan prijedlog, analogan vašem.
Da Srbija promijeni svoj naziv i postane sastavni dio Bosne, pa da fino svi živimo u jednoj državi ko normalni ljudi u kojoj će Srbi biti većina i osjećati se komotno, a Bosna biti mnogo veća no što je danas....a i što ne bi bila kad je starija od same Srbije i polaže više prava na Srbe no sama današnja Srbija. Pa da opet imamo nekog novog Trvtka koji će biti predsjednik i Bosne i Srba. Na taj način će se umiriti i današnji Sandžak jer će i svi Bošnjaci živjeti u jednoj državi-Bosni.
Bosna je kroz historiju pokazala mnogo više tolaracije od Srbije, a što se tiče islama nema potrebe da vas on straši jer statistika govori da je hrišćanstvo na ovim prostorima bilo mnogo okrutnije prema islamu i muslimanima no obratno...i to u vrlo vrlo kratkom vremenskom periodu. Teško je osporiti takvu efikasnost, kakva se rijetko viđa.
Preporuke:
2
7
29
četvrtak, 07 mart 2013 00:13
siniša @ Prvo skoči pa reci hop
Načelno nemam ništa protiv, ali takva zemlja je već postojala i zvala se Jugoslavija. Objedinjavala je i Bosnu i Srbiju. Što je ispustiste i što je ispustismo. Kao da nam je vrana mozak popila tih nesretnih devedesetih.
Rekog načelno,da nemam ništa protiv, ali praktično je malo teže. I to ne zbog mog pomanjkanja dobre volje. Koncept jugoslovenstva je pao i nije izdržao istorijsku probu, a koncept bošnjaštva ni jednog momenta nije uspio da se nametne ni u kom pogledu nikome pa ni delu bosanskih muslimana.
Ono što je nesumljivo zajedničko i Bošnjacima i Srbima je slovensko poreklo. Različite su vere, krst i luna, dva strašna simbola. Objedinjavanje Bosne i Srbije ako hoćete baš pod tim imenom, federacija Bosne i Srbije bi bila moguća jedino na tim zajedničkim slovenskim osnovama.
Znate li da se Karađorđe borio na strani beogradskog vezira protiv vidinskog vezira i sa tim parama podigao Prvi srpski ustanak protiv dahija, žaleći se sultanu 1804, na zulum dahija i štiteći svoj kapital.
Preporuke:
5
0
30
četvrtak, 07 mart 2013 00:32
siniša @ Prvo skoči pa reci hop br.2
Karađorđev ustanak 1804. te prve godine nije imao oslobodilački karakter, to je više bila dozvolite metaforu sindikalna pobuna. Dahije, janjičari, su žestoko zlostavljali narod, i nezadovoljstvo ugušili "sečom knezova". Karađrđe u strahu za svoj kapital, mnogo je zaradio ratujući na strani beogradskog vezira protiv vidinskog koji se pobunio protiv carevine. Karađorđe piše sultanu i kaže "Gospodaru" mi se nismo pobunili protiv vas nego protiv dahija, a sultan mu odgovara, neka ste, evo ja šaljem vojsku da zaustave dahije koji su bili pobunjenici protiv sultana,ali su se događaji preticali.
Tek 1805. godine u Prvom ustanku se pojavljuje ideja SLOBODE, na talasu zbivanja vezanih za Napoleonov pohod na Istok.
Smešno je govoriti o Karađorđevom istrebljivanju mirnih domaćih Bošnjaka u tom kovitlacu, buna, ratova, geopolitičkih previranja, da bi se osnažile prpagandne floskule " oni ( Srbi ) nas ( Bošnjake ) od pamtiveka zlostravljaju , molimo vas Gospodaru ( SAD ) pobijte Srbe i dajte nama sve".
Izuzetak je da se ponekad pušta neka malo slobodnija varijanta u rok ili džezi fazonu kad se oni koji slušaju pomalo klate u ritmu. To je tek radi razbijanja monotonije.
Razmišljao sam šta bi se desilo da na primer u Beogradu na univerzotetu bilo kom, početak radnog dana obeleže intoniranjem "Bože pravde". Mislim da bi to bio razlog za bobardovanje u trajanju od najmanje dvesta dana neprekidno.
Da se složimo oko činjenice da su muslimani islamizirani Srbi, jer je i suviše jasno da je to tako i da se složimo da to ne smije biti problem u međuosobnim odnosima, da smo jedan narod sa dva vjerska zakona.Naprotiv ta činjenica treba da nam bude spona i razlog za slogu a ne za razdvanje.Jasno je da bi to trebao biti zajednički interes, da dođe do pomirenja i da se ne ponavljaju zla koja nas međusobno upropaštavaju.Ja ne vidim problem da se prizna srpsko porijeklo i srpska krv u današnjim muslimanima.Da to mogu shvatiti svi mnogo bi se bolje živjelo i riješili bi se suludih sukoba i bili bi obostrano jači u borbi protiv interesa stranih zavojveča koji naše međusobne svađe debelo koriste...
Na linku:
http://www.kurir-info.rs/spremili-nam-novi-gradanski-rat-nema-nam-spasa-clanak-155322
Jako zanimljivo, ko je bila majka Mehmeda el Fatiha, Turskog osvajača...
Znači srpski sin je donijeo islam u Bosnu.Srspki sin, sin majke srpkinje.Ljudi zar treba nešto više da se shvati da su muslimani Srbi.I to srpkinje iz vladajuće srpske dinastije Nemanjića.Znači srpstvo i muslimani su nerazdvojni i žalosno je što se toliko međusobno satiru a jedno su...
@SRBIN
Ja mislim da je ovo ono sto je pisac hteo da kaze.
Mozda bi trebalo da se okanemo podvala tipa"bratstvo i jedinstvo". Oni nisu isto sto i mi, mozda nam je poreklo zajednicko, ali tu se prica zavrsava. Valjalo bi mozda da istresemo zmije iz nedara i ozdravimo svoju naciju, koja na jugu krvari, a u matici nestaje i cini se ozbiljno bolesna.
Nema tvrđe granice od te. Svi u državi će je koristiti vremenom, a svi van nje verovatno neće. Eto granice koju u nekom povoljnom trenutku samo treba međunarodno potvrditi.
Ima i rešenje koje SRBIN predlaže: da poraste svest i samosvest kod Srba pravoslavaca i muslimana da su jedan narod, i da naprave jaku naciju od toga. Za to je potrebno dosta zrelosti i mudrosti, a ja nisam da smo se uzdigli toliko. No, ko zna, u budućnosti?
Međutim, nekima objašnjavati da "sreća" nema nikakve veze sa prostorom, vremenom i materijom (parama, seksom) - uzaludan je posao.
Zašto se ne bi malo spustili dublje u historiju koja krasi Bosnu, period koji je prethodio okupatorima Austrougarima i Osmanlijama...Bosnu koju svojataju i Srbi i Hrvati.
Zašto recimo današnji Srbi prisvajaju i Tvrtka i Kulina i ostale bosanske banove, a ti isti Srbi ne žele da se ponose tim istim banovima? Zašto je jedan Miloš ili Dušan veći Srbin u očima današnjih Srba, od naprijed navedenih?
Pošto i Srbi i Bošnjaci i Hrvati svojataju bosanske banove kao svoje, zašto se ne bi uzeo za praznik jedan događaj koji je krasio život jednog od tih banova, pa makar opet svako tumačio tog bana na svoj način.
Kad se hoće, sve se može. Samo što današnji bh Srbi i Hrvati neće, jer bi u tom slučaju matica Srbima i Hrvatima bila Bosna, a ne Srbija i Hrvatska. Jazuk.
Naziv poturice je pogrešno (rekao bih zlonamjerno) shvaćen i interpretiran iz Njegošvog djela, jer taj naziv se nikako ne odnosi na današnje bh muslimane. Da se odnosi, onda Njegoš ne bi narod koji živi u Bosni zvao Bošnjacima u tom svom istom djelu. Prije će biti da se kovanica "poturice" odnosila na nekog drugog-iz njegovog bližeg okruženja.
A što se tiče naziva "Turci" u kontekstu Bosne i bh muslimana, zanimljiv je opis dat tog termina u listu "Srpska zora" izdanja avgustovskog iz 1876. godine u članku "Putne crte o Bosni", gdje je rečeno između ostalog:
"Poturčeni Bošnjaci zovu se ukratko Turci a pravi Turci, od porekla, zovu se Osmanlije"
Lijepo je što ste saznali tek sad za to Andrićevo djelo i što imate nakanu da širite vlastite vidike u pogledu razumijevanja historije ovih prostora.
Ali,nemojte ostati na tome samo. Upitajte se, kad već spominjete stradanje Jevreja i Bosnu,odakle ti Jevreji uopšte u Bosni? Saznaćete da se radilo o Jevrejima Sefardima koji su protjerani od Španaca kršćana u XV vijeku,a da su do tada stotinama godina živjeli mirno pod muslimanskom vlašću Maura u današnjoj Španiji.
Onda se zapitajte ko je primio te protjerane Jevreje. Primila ih je,između ostalih,i Bosna. Nije ih primila ni Srbija(koja tad nije ni postojala pod tim imenom),ni Dalmacija, ni Slavonija, ni Hrvatska itd.
A onda se zapitajte je li bilo stradavanja tih Jevreja u Srbiji tokom II. svj. rata i koji je doprinos bio fašističo-nacističke Nedićeve Srbije tom stradavanju.
Nije sve tako crno-bijelo. Nadam se da ćete i vi jednog dana iskazati trunku simpatije i tolerancije prema Bosni kada je malo bolje upoznate.
mrznja je individualna kategorija. prije bi se reklo da u bosni postoji prezir. narocito je istaknut kod bosnjaka prema vlasima koji se u zadnjih 100 godina izjasnjavaju kao srbi. to je njihovo pravo, ali bosnjaci znaju kako su dosli u bosnu kecmanovici, noge, dzoge, dodici ( kud turska vojska a vlasi za ovcama i kravama za koje su bili zaduzeni).
u zadnjih 100 godina se prezir uvecao, jer takozvani srbi nikako da shvate gdje im je mjesto. tako nisu znali u hrvatskoj pa su dozivjeli das hodaju po labavoj zici ko pehlivani. zivot nije cirkus, moji novomisleci.....
Taj uvezeni remetilački faktor se mora nekako obuzdati i integrirati u sustav.
Jesu li biološki nestali zbog slabog nataliteta ili ih je možda neko integrisao u neki drugi etnos?
Ako se složimo da je taj datum značajan onda bi mogli na taj dan dan krunisanja Tvrtka kad ga je srpski vladika miropomazao u Hristu i pravoslavlju za Kralja da bude prilika da se svi mi koji smo iz Bosne i Hercegovine sastanemo u Mileševi i obeležimo to krunisanje.
Mislim da bi to bilo sasvim kul. Nismo ni mi od juče, da ceo svet vidi gde se odigravala istorija.
Kralj Tvrtko I Kotromanić je krunisan u Milama današnjim Arnautovićima kod Visokog!
Okanite se već jednom friziranja povijesti?
Gorski vijenac(original tiskan pod naslovom Gorskıй vıenacъ, crnogor.ćiril Gorski vijenac), klasično djelo crnogorske nacionalne književnosti Petra II. Petrovića Njegoša, crnogorskog državnoga poglavara, mitropolita i pjesnika .Gorski vijenac je ep napisan narodnim, crnogorskim jezikom 1846. na Cetinju. Tiskan je 1847. u armenskom samostanu u Beču crkvenoslavenskom ortografijom. Njegoš u Gorskom vijencu pjeva o "istrazi poturica", događaju koji se navodno odigrao u Crnoj Gori koncem 17. stoljeća, no o čemu u povjesnoj znanosti nema nikakvih pouzdanih podataka. Gorski vijenac je crnogorsko djelo, nije srpsko, zasto ga svojatate?
Sve drzave imaju "zajenicke"i "odvojene" praznike osim BiH, jer imaju takve instrukcije od susjednih nacionalista. Zasto se srbi u BiH bune ustvrai, koce svoj razvoj i napredak, nije moj problem. Malo zajednistva ne skodi vec re
Može, nije nikakav problem. Podržavam vaš prijedlog u potpunosti, ako i vi podržite moj sasvim logičan prijedlog, analogan vašem.
Da Srbija promijeni svoj naziv i postane sastavni dio Bosne, pa da fino svi živimo u jednoj državi ko normalni ljudi u kojoj će Srbi biti većina i osjećati se komotno, a Bosna biti mnogo veća no što je danas....a i što ne bi bila kad je starija od same Srbije i polaže više prava na Srbe no sama današnja Srbija. Pa da opet imamo nekog novog Trvtka koji će biti predsjednik i Bosne i Srba. Na taj način će se umiriti i današnji Sandžak jer će i svi Bošnjaci živjeti u jednoj državi-Bosni.
Bosna je kroz historiju pokazala mnogo više tolaracije od Srbije, a što se tiče islama nema potrebe da vas on straši jer statistika govori da je hrišćanstvo na ovim prostorima bilo mnogo okrutnije prema islamu i muslimanima no obratno...i to u vrlo vrlo kratkom vremenskom periodu. Teško je osporiti takvu efikasnost, kakva se rijetko viđa.
Rekog načelno,da nemam ništa protiv, ali praktično je malo teže. I to ne zbog mog pomanjkanja dobre volje. Koncept jugoslovenstva je pao i nije izdržao istorijsku probu, a koncept bošnjaštva ni jednog momenta nije uspio da se nametne ni u kom pogledu nikome pa ni delu bosanskih muslimana.
Ono što je nesumljivo zajedničko i Bošnjacima i Srbima je slovensko poreklo. Različite su vere, krst i luna, dva strašna simbola. Objedinjavanje Bosne i Srbije ako hoćete baš pod tim imenom, federacija Bosne i Srbije bi bila moguća jedino na tim zajedničkim slovenskim osnovama.
Znate li da se Karađorđe borio na strani beogradskog vezira protiv vidinskog vezira i sa tim parama podigao Prvi srpski ustanak protiv dahija, žaleći se sultanu 1804, na zulum dahija i štiteći svoj kapital.
Tek 1805. godine u Prvom ustanku se pojavljuje ideja SLOBODE, na talasu zbivanja vezanih za Napoleonov pohod na Istok.
Smešno je govoriti o Karađorđevom istrebljivanju mirnih domaćih Bošnjaka u tom kovitlacu, buna, ratova, geopolitičkih previranja, da bi se osnažile prpagandne floskule " oni ( Srbi ) nas ( Bošnjake ) od pamtiveka zlostravljaju , molimo vas Gospodaru ( SAD ) pobijte Srbe i dajte nama sve".