среда, 12. март 2025.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Београд би отворено требало да подржи Зилкића

Kоментари (16) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 04 фебруар 2012 11:24
ПА
Који Београд? Тома, Чеда, Тадић?
Препоруке:
53
2
2 субота, 04 фебруар 2012 13:32
синиша бр1.
Можда ни на једном питању као на питању Исаламске верске заједнице ДС и Тадић не показују огроман степен политичког дилетантизма и незнања из опредмета упоредни политички системи.

У питању положаја свих верских заједница овога света откако је света и века постоје два принципа Први је принцип достигнутих или постојећих права и други је принцип регистрације нових органиозација па и верских заједница и цркава.

У том смислу постоје разлике између традиционалних и новоформираних.
Од САД до Русије и Финске систем је исти. Не знам како је у Јапану, муслиманским земљама или Кини, али у европским и северноамеричким земљама је овако.

Држава и верске заједницње или цркве имају уговорни однос. Традиционалне цркве и верске заједнице имају УГОВОРЕ од раније на којима почивају и права и обавезе тих цркава.

УГОВОР о односу муслиманских верника и свештеника је формитран средином деветнаестог века за време власи Кнеза Милоша.
Препоруке:
33
1
3 субота, 04 фебруар 2012 13:41
синиша бр 2.
Уговор између на пример СПЦ и српске државе је утемељен још из доба Цара Душана који је својим Закоником прописао и права и обавезе СПЦ.

Такви уговори, мање стари и више стари постоје и у Америци и Канади и Францусккој. Постоје од државе признате цркве и верске заједнице чији су односи регулисани законски.

Исламска верска заједница Србије ( Зилкићева ) има нека стечена права већ скоро ДВЕСТА година. Ко сме и на којој основи да та права ускраћује или умањује од стране државе Србије уколико друга уговорна страна није учинила нешто мимо уговора а није.

Са Исламском верском заједницом у Србији, дакле Зукорлићевом заједницом ствари стоје овако. Она се јавља као ДЕО ИВЗ БиХ. Исламска верскла заједница БиХ никада није скллапала никакв УГОВОР са државом Србијом и као таква она није правни субјект у Србији, дакле она је правно НЕПРИЗНАТА. Наравно и ИВЗ БиХ као и Евангелистичка црква из Хамбурга или Англиканска црква са седиштем у Лондону има право да АПЛИЦИРА за регистрацију.
Препоруке:
38
1
4 субота, 04 фебруар 2012 13:42
vrabac
Koliko god nekada nismo imali sluha za Ljubljanu,Zageb,Sarajevo,Mitrovicu,Novi Sad,Prištinu, sledi isti scenario i za Sanđžak. Ništa bolje nismo ni zaslužili.Svi drugi su krivi, a mi smo nebeski narod i dalje je aktuelna parola.
Препоруке:
9
42
5 субота, 04 фебруар 2012 14:00
синиша бр 3.
Србија је у том смислу прилично либерална и лако даје дозволе за рад, али и Србија може из неких разлога, укључујући и дискреционо право да ускрати дозволу за рад. Немачка на пример је дала дозволу за рад и муслиманима и православним и мормонима и ко зна коме све не, али из неких разлога не дозвољавају рад Сајантолошке цркве на својој територији и нико их на то не може принудити.

Дакле Исламска верска заједница БиХ нема никаква права на територији Србије.

Исламска верска заједница БиХ је формирана пре 130 година у Бечу. Одласком турске империје из БиХ, а доласком Аустроугарске мења се и позиција муслиманских верника и свештеника и формира се ИЗВ БиХ. Степен аутономије у односу на државу варира од верске заједнице или цркве и од државе до државе. Нпр. у ВБ Краљица као поглавар Англикнске цркве лично именује кантемберијског бискупа, у другим црквама то се ради другачије.

Дакле у БиХ се формира ИЗВ пре 130 година. Падом Аустроугарске монархије ситуација се мења.
Препоруке:
27
2
6 субота, 04 фебруар 2012 14:06
!!!
@ПА
Свака част на коментару!
Званични Београд стварао и ствара политички амбијент за све антисрпске сецесионистичке политичке струје.
Препоруке:
29
1
7 субота, 04 фебруар 2012 14:15
синиша бр 4.
Краљевина Југославија склапа уговорни однос са исламском улемом и верницима и формира ИЗВ Југоаславије, која преузима надлежности српске ИЗВ Србије и аустроугарске ИЗВ БиХ.То стање траје до 1940 године кад се та југословенска ИЗВ укида и под покровитељством Геринга се формира нова исламска заједница која добија територију наступајуће НДХ. ( Хрватска, БиХ и делови Србије и Црне горе ).Победом над Хитлером 1945 та Герингова исламска заједница се расформира, а обнавља се рад југословенске ИЗВ. Распадом Југославије формира се ИВЗ БиХ на основу уговора од пре 130 година, и нове ИЗВ Македоније и ИЗВ "Косова " на новим уговорима. Тек пре извесног времена се обнавља рад Исламске заједнице Србије на темељу уговора из 1835 године.ДС дилетанти не знају разлику између ДРЖАВНОГ УГОВОРА и самоуправног споразума.
Препоруке:
27
1
8 субота, 04 фебруар 2012 14:36
Averoes
Srbija je tajno podrzala puc u IZ, to vise nije nikakva tajna. To je pogresno, i dokaz da mi ne mozemo vjerovati ovoj drzavi. Takvim nacinima drzava generise sukobe medju Bosnjacima (naravno, ovo pitajnje se najvise veze za Bosnjake, mada u Srbiji zivi i veliki broj muslimana raznih nacionalnosti), sto prouzrokuje nestabilnost u ovom dijelu zemlje. Ne razumijem kako neko misli da namece vjerske poglavare? Islam je svetinja svakom muslimanu, za njega zivimo i umiremo, i zasto nam to dirate? Necemo rijaset, necemo Zilkica i Jusufspahica! Moze drzava da ih instalira, ali neka posle racuna na to da ce veliki broj muslimana ostati izvan te intitucije i necemo je priznati, i moze nas na to niko natjerati. I tako jednu po jednu i docicemo do toga da necemo ni drzavu priznavati. O IZ treba da odlucuju muslimani, jedino tako se moze naci rjesenje, u suprotnom bojim se da bi bilo nemira, jer gospodo, situacije nije naivna.
Препоруке:
7
42
9 субота, 04 фебруар 2012 15:22
Јатаган
@Averoes
Свесно или несвесно мешаш веру са политиком. Никога у Србији не занима ко ће да предводи муслимане у Србији. Проблем лежи у томе које политичке опције те духовне вође нуде. Све опције које нарушавају и слабе устав Србије нису пожељне за државу. Конкретно то значи ако се верске заједнице као вехбије форсирају и које непризнају ниједно право осим шарије онда имамо проблем. Ако неко тражи сецесију онда имамо проблем и итд. Ваша изјава попут " Islam je svetinja svakom muslimanu, za njega zivimo i umiremo, i zasto nam to dirate?" Па сваком вернику је његова вера светиња или??? У осталом легитимно је да Србија подржава оног исламског представника кога сматра за умереног и честитог човека. А ви имате срећу да можете да бирате и да поштујете друге ставове.
Препоруке:
26
5
10 субота, 04 фебруар 2012 17:45
Ђуро Шкаре Ожболт
Што кажу чедисти, кад год Србија није разумелаБосну, Србија је страдала... Босну треба одгонетати, велика је то мудрост живота, смисао на аутопуту ка Апсолуту.
Препоруке:
11
3
11 субота, 04 фебруар 2012 18:17
синиша @ Averoes
Држава Србија је старија од Исламске верске заједнице. И не само исламске него и других верских заједнива и цркава. ИВЗ из БиХ није никада склопила државни уговор са државом Србијом и као таква нема ниокаквих надлежности. Држава, Србија, као и Турска, Немачка, САД, Русија, Италија Саудијска Арабија може да одлучи коме хоће, а коме неће дати дозволу за рад.
Наравно постоји стечено право, стечено право ИВЗ Србије старо двеста година и стечено право ИВЗ БиХ старо 130 година али у Босни и Херцеговини.
Схватате ли да су то данс две одвојене државе.
Држава не поставља свештенике, али има право да их прихвати или не.
Ево вам пример. Свештеник у САД, било које признате цркве или заједнице па и муслиманске има неке надлежности на пример има право да гарантује и да гаранције у погледу идентитета неке ообе и то држава признаје, али претходно тај свештеник или имам мора бити регистрован.

Не признаје ИВЗ државу, него обрнуто држава ИВЗ.
У целом је свету тако. Не глумите наивност.
Препоруке:
30
0
12 понедељак, 06 фебруар 2012 00:31
Mилодан
Уз уважавање свега што је написао @синиша за кога се, за разлику од мене, може рећи да је по овим питањима изванредно обавешптен морам да нагласим да стварање Исламске заједнице Србије није последица распада Југославије већ је то учињено са намером да се Бошњачки верници поделе и у међусобним размирицама смањи њихов утицај на политичке догађаје у Србији.
Паралелно са тим, уласком у Владу Љајића и Угљанина цео бошњачки корпус Санџака - Рашке области остаје без алтернативе чиме се отвара простор за политичко деловање верског "чиновника" муфтије ИЗ у Србији Муамера Зукорлића, коме неспособни српски властодршци - пређашњи и садашњи то несвесно сервирају на тацни.
Наравно, онакакв какав је, елоквентан, харизматичан и надасве интелигентан он ту прилику прихвата оберучке и у Србији настаје проблем. Својом трапавошћу спречавају оснивање БНВ чиме размирице на тим просторима попримају опасне размере. Зукорлић је основао странку са изгледима да пређе цензус.
Тражили сте, гледајте.
Препоруке:
5
1
13 понедељак, 06 фебруар 2012 00:57
Sabko
U drugom svjetskom ratu nije doslo ni do kakvih pravnih promjena u radu IVZ. Ni statut nije donjet. Ostao je isti rejs ul ulema kao i prije rata dok nije umro. Poslije toga nije izabran novi sve do oslobodjenja. Rejs ul ulema Spaho je odbio da koristi pecate sa zigom NDH a njegov nasljednik Fejic je bio saradnik partizana. Cak ni komunisi koji su pohapsili stotine imama i pozatvarali sve vjerske skole nisu nijekali kontiunitet IVZa.

Gluposti vezane za Geringa i IVZ su tipicna balkanska jeftina izmisljotina. Na osnovu jedne nevazne cinjenice konstruise se kolosalna laz i onda se uziva u njenoj distribuciji.
Препоруке:
4
1
14 понедељак, 06 фебруар 2012 09:18
siniša
IVZ sa sedištem u Beogradu i na čelu sa reisom Spahom je zaista ostala dosledna, ali deo uleme u Bosni i Hercegovini i na području tzv. Sandžaka predvođeni muftijama iz Sarajeva i Mostara, poslednji put smo diskutovali o muftiji Džabiću, jeste odbacio vođstvo Spaha, kao uostalom i političko vođstvo Mustafe Spaha, umro 1939. koji je nastupao isključivo sa jugoslovenskih pozicija i svi su se oni ( Spahe ) a i mnogi drugi SLOBODNO misleći muslimani izjašnjavali da su to što zaista i jesu Srbu Muhamedove vere. Uostalom kao i Sulejman Spaho danas. SDA bi ga rastrgali kad bi mogli, zbog toga što se oseća kako se oseća Srbim Muhamedove vere.

Islamska ulema u toku rata nije priznavala reisa Spaha baš isto kao što deo uleme danas u tzv Sandžaku ne priznaje Zilkića, jer je tada Spaha, a danas Zilkića priznala Srbija, odnosno Jugoslavija.

Naslednici geringovaca ne priznaju Srbiju nego hoće u IZV DRUGE DRŽAVE.
Препоруке:
9
3
15 среда, 08 фебруар 2012 01:50
Sabko @sinisa
Sve sto ste rekli je netacno, pokazuje silno neznanje i neobjektivnost.

Rejs ul ulema Fehim Spaho nikada nije bio stolovao u Beogradu nego je njegovo sjediste bilo u Sarajevu. Uvjet njegovog brata ministra Mehmeda Spahe da udje u vladu je bio da se smjeni marionetski rejs Maglajlic i da se srediste vrati u Sarajevo.

Geringovi kucni prijatelji Stojadinovic i princ Pavle su izgubili rat sa Spahama i morali su se odreci protektorata nad islamskom zajednicom.

Fehim Spaho se nacionalno izjasnjavao Hrvatom a Mehmed se odbijao nacionalno izjasniti jer je nacionalno Bosnjastvo (Muslimanstvo) bilo zabranjeno.

Islamska zajednica je priznavala Spahu ali ni on ni zajednica na cijem je bio celu nisu priznavali NDH.

Sulejman Spaho nije ni u kakvom rodu poznatoj braci Spaho i nema nikakvog znacaja.
Препоруке:
3
1
16 понедељак, 13 фебруар 2012 16:34
Dedo Sehovic
Kao i svi (u) Srbi(ji) koji pisu o problemima u IZ, autor pokazuje visok nivo tendecioznosti. Prvo treba reci da danas u Srbiji pricati o odvojenosti vere i politike nema nikakve veze. Te dve strukture su samo dva razlicita sloja vlasti koji su odavno gradjane lisili prava na odlucivanje i upravljanje. Sekularna Srbija je samo mrtvo slovo na papiru. Koreni problema u IZ leze u politici-Zilkic je bio samo jedan od pobunjenih imama iste te IZ kojoj pripada i Zukorlic a otcepljenje se desilo po nalogu SDA (Sulejman Ugljanin) i Kostunicine vlade. Novi problem je direktno generisala sadasnja vlada kradjom na nedavnim izborima za BNVS gde je ponistena volja gradjana koji su vecinski glasali za Zukorlica-vlada nije priznala izbore. Srbija bi trebala da se bavi problemima svojih gradjana-onih koji su ugrozeni i koji nemaju sva prava koja imaju ljudi iza mantija i imuniteta, a grupama i zajednicama da ostavi da same resavaju svoje probleme.
Препоруке:
3
0

Анкета

Да ли мислите да ће у 2025. години бити одржани ванредни парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер