петак, 01. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Споменици исламске културе из угла београдске политике

Kоментари (26) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 уторак, 02 март 2010 19:54
Posmatrac
Ovaj clanak ce zaista da doprinese produbljivanju
razumevanja izmedju Srba i "Bosnjaka"
Препоруке:
0
0
2 уторак, 02 март 2010 19:59
И онда је мрмот замотао чоколаду
Ето, да ми човек не рече, и даље бих веровао да су Турци овде дошли убијањем Срба и да су вековима палили, убијали и силовали. Овако је јасно, ми смо добровољно пристали да нас покоре, и не само то, него смо после били толико дрски да смо дигли устанак против њих, и тако им вратили за сва она доброчинства која су нам чинили вековима.
Препоруке:
0
0
3 уторак, 02 март 2010 20:08
Сидарта
Ово нису приговори,ово су претње
Препоруке:
0
0
4 уторак, 02 март 2010 20:27
bivsi sarajlija
Gospodo muslimani diljem bivse Jugoslavije imam jedno, u stvari dva pitanja za Vas.

Kako to da se tokom "nadmocne islamske kulture na podrucju Balkana od 14-og do 20-og vijeka" niko od Vas nije sjetio da se nazove Bosnjak, nego bas tek krajem 20-og vijeka, raspadom Jugoslavije, i taj cirkus se produzava i u 21-om vijeku?

Posto Sandzak naseljavaju Bosnjaci, po Vasem misljenju, de li je on naseljen imigracijom iz Bosne i Hercegovine, s obzirom na upotrebu imena Bosnjak, i kada? Ili je, ipak, imigracija isla suprotno, tj Sandzak-Sarajevo, pa nazivati se Bosnjak u Novom Pazaru gubi smisao?

Izvinite, evo rodi se i trece pitanje.

Da li je ipak blize istini da je odlaskom Otomanske imperije sa ovih prostora nastala kriza identiteta lokalnog stanovnistva koje je prihvatilo islam na cjelokupnom podrucju Balkana?
Препоруке:
0
0
5 уторак, 02 март 2010 20:31
Сизиф
Ислам сатанизује сам себе, нико му не треба у томе ни помагати. Сетимо се само приче о 70 малолетних девица које чекају у исламском рају после дизања у ваздух себе и "неверника".
Можда је истина да Турци нису насилно преводили у ислам (у смислу у којем су усташе покрштавале), али су чинили све да те принуде да пређеш у ислам ако би пожелео да успеш у таквом друштву.
Друга ствар, зар муфтија заборавља на јањичаре и данак у крви? Можда мисли да је то "српска пропаганда"?
Треће, зна се како су Турци дошли на Балкан и Европу, нису сигурно ширили веру попут Христових апостола или писменост попут Ћирила и Методија.
Стога, уз сво поштовање колико потомак једне породице која је морала да бежи у Аустрију како им аге и паше не би водиле кћерке у хареме и синове у јањичаре може да пружи, муфтија би, као религиозан човек, морао бити мало сензитивнији у својој "есејистици", а не да се поводи за надом да су НВО и стране обавештајне службе коначно поробиле Србију.
Препоруке:
0
0
6 уторак, 02 март 2010 20:45
Пера Детлић
Ћеле-кула је споменик исламске некултуре.
Препоруке:
0
0
7 уторак, 02 март 2010 20:57
Ala
Sada treba da cujemo i drugu stranu.Autor ne pominje sta je otomanska vlast porusila,popalila,pobila po tadasnjim srpskim zemljama.Kao i kako su crkve prepravljane u dzamije i sl.
Nije jasno i cemu vodi stotine novih minareta po Makedoniji ako je narod gladan i nezaposlen.

Autor nije citao ,mozda najlepse, "Ramazanske price"srpskog pisca i diplomate B.Nusica.Tu nema mrznje vec samo ljubavi.
Ne verujem da su autori imali nameru da minimiziraju islamsku kulturu i njene spomenike u Srbiji-mislim da je,kao i izrada predstavljanja Srbije u svetu(CNN) sve radjeno nestrucno i povrsno.
U Beogradu,inace, gradjani postuju porodicu Jusufspahic.
Srbija je dom mnogim Muslimanima.U egiptu svakodnevno ubijaju Kopte.U nekim arapskim drzavama nema hriscanskih hramova,pa morate da se molite u privatnim dvoristima Grka!
Препоруке:
0
0
8 уторак, 02 март 2010 22:24
Predrag Milosevic
Povika na Svajcarsku zarad minareta i dalje traje. A niko od vajnih ni ovde ni u celom svetu da se doseti da vec vise od pola milenijuma u muku cekamo da "multikulturni" u bivsem Konstantinopolju, danasnjem Istanbulu, Svetu Sofiju vrate pravoslavnoj crkvi, i to pravo u sluzbu hriscanima, i sve bez njoj nepripadajuca cetiri minareta. Zasto da ne.
Isto cekamo i za ostale u tom gradu, njih cak 136 pravoslavnih crkava koje su stolecima dzamije, ponekad muzeji, ako srusene odavno nisu.
Ne pominjem ovde brojeve koji vrede za celu danasnju Tursku.
Jedan arsin svima treba. Da ne bude niko licemer.
Pa da se, kako to vec nedavno na jednom mestu napisah, hriscanski i muslimanski deo Evrope zaista kulturno prozmu.
Препоруке:
0
0
9 уторак, 02 март 2010 22:35
Манојло
Има она народна: "ко може боље широко му поље". Ако браћа наша Мухамеданске вероисповести мисле да могу боље написати о сопственој историји на тлу Србије, верујем да нико не би имао ништа против такве једне публикације. Међутим, живо ме занима колико би она одражавала право чињенично стање када је реч о Српско Муслиманским односима кроз историју, почевши од 1389. године па на даље. Са моје стране ево само једне исправке очигледне неистине аутора овог текста када се ради о броју џамија у негдашњем Београду, и то на основу извештаја турских писаца Евлије Челебије и Хаџи Калфе, као и на основу истраживања проф. Радована Самарџића. Наиме, учени турски путописац Евлија Челебија оставио је заиста сликовит опис Београда у време када га је он походио у 17 веку. На месту где говори о зиданим грађевинама он саопштава да је са минарета једне од београдских џамија избројао 65 зиданих зграда и 70 задужбинских грађевина, међу које су, поред амама, текија, каравансераја, безистана, сараја, војничких зграда, спадале наравно и џамије. При том треба имати на уму да је Челебија генерално био склон тенденцији претеривања у бројчаним проценама. Један од најугледнијих наших историчара, покојни Радован Самарџић, је у својем делу "Београд под Турцима" изнео податак заснован на релевантним историјским истраживањима, да је у Београду постојало свега око 80 џамија. Док је Турски писац, Хаџи Калфа, савременик Евлије Челебије, записао да их није било више од 100.
Питам се онда, одакле је г. Плојовић извукао цифру од 350 џамија, што је број који се често среће у традиционалним хришћанским описима црквене архитектуре Цариграда из доба Византије, по којој је у Граду постојало 350 цркава, или по другој верзији, да је цар Константин Велики, при оснивању Цариграда подигао управо 350 цркава унутар градских зидина Константинопоља.
Препоруке:
0
0
10 уторак, 02 март 2010 22:45
Урош
Да ли ислам проповеда да муслиман који пређе у другу веру треба да се убије и за то прописује награду ? Шта је са Салмоном Руждијем или госпођом која је на прави начин скоро писала о исламу и положају жена у исламу ? Ко напише нешто што нам се не свиђа убићемо га! Врло културно!
Препоруке:
0
0
11 уторак, 02 март 2010 23:24
Плодови гнева
На Новом гробљу у Београду већ више од једног века постоје парцеле за покојнике муслиманске вероисповести. Аутор текста би то требао да зна. Или,и за њега, од свих муслиманских гробаља, постоји само ''Мезарје'' у Сребрници.

Један француски путописац из половине деветнаестог века говори о муслиманима на Балкану као о ''тужном остатку некадашње моћи Отоманске импрерије''. Данас је ситуација другачија. Националне и верске мањине су свете краве демократије и глобализма.
Препоруке:
0
0
12 среда, 03 март 2010 06:02
Vojislav
Počelo je izgleda drugo poluvreme, za konačno razbijanje Srbije. Lažima, falsifikatima, poluistinama, a kako bi drugo, uz svesrdnu pomoć istorijskih srpskih prijatelja koji nemaju alternativu, kao Nemačke, Vatikan,Turska,Austrija itd. Zločesta Srbija se treba svesti, uz pomoć i domaćih DEMOKRATA koji promarširaše neki dan Novim Sadom sa Vojvođanskim zastavama, da pokažu da su svoji na svome. Kucnuo je čas i Srbiju treba svesti na Beogradski, pašaluk. U ostalom Ćele kula u Nišu je tu,da svedoči o ljepotama i trajnosti islamske arhitekture,i kulture,održala se i do danas.Sada je vreme da se ostvari vekovni san Albanaca, Bošnjaka o probijanju ZETRE, bez obzira na gubitke. Iza leđa je majčica Turska,a, tu negde je i Azija sa miliardu braće i sestara koji čekaju na mig. Žrtve nisu važne kako reče rahmetli Alija u ovom svetom trenutku nakon čega će zavladati svetski kalifat, a hrišćani...Jači neka kači. Materijala za nove Ćele kule, neće manjkati...aferim
Препоруке:
0
0
13 среда, 03 март 2010 07:59
hroničar
Privukao me naslom "spomenici islamske kulture", ali o spomenicima ima malo i skoro nimalo, a sav tekst je mišljenje i interpretacije gospodina Plojovića.
Da li je Aja Sofija spomenik islamske kulture? Sigurno nije, a da li je na raspolaganju islamskim sveštenicima i vernicima, sigurno jeste.
Šta ju tu "naše", a šta nije je sigurno pitanje koje ili čeka ili ne čeka odgovor. Uglavnom, bilo ko pa i muslimani mogu uzurpirati Aja Sofiju, ali je ne mogu izgraditi. Več je izgrađena. Mogu je samo srušiti. I gradnja te crkve je izraz građevinske kulture onoga ko je gradio, a ne onoga ko je silom uzurpirao.
Toliko o tome šta je naše, a šta nije.
Međutim, bez ikakve zle namere, da vam ispričam kako sam se obrukao po pitanju "oslamskih spomenika kulture". Razgovarao sam sa jednim pravoslavnim Koptom iz Kaira i pričao mu kako su Hrvati u Mostatru porušili stari most, spomenik islamske kulture i remek delo turskog građevinarstva iz Srednjeg veka, a onda optužili Srbe da su to uradili.
Njegov odgovor je bio sledeći, pomalo ljutit i uvređen: "Otkuda turaka u građevinarstvu, to je spomenik hrišćanske kulture, taj most je pravio pravoslavni Kopt".. Majstor Hajrudin, koji je gradio taj most, koji je inače tipski, bilo ih je više istih takvih, je pravoslavni Kopt, iz Kaira, i svi majstori zanatlije su bili pravoslavni Kopti. Višemilenijumska je koptska tradicija građevinarstva. Zaista nema smisla svojatati je i podvoditi po "islamsku kulturu". Jedino, ako je u pitanju neznanje. Ali neznanje ne opravdava.
Препоруке:
0
0
14 среда, 03 март 2010 10:11
брм
читајући овај дрски памфлет у први мах сам се уздржавао да не псујем..али после сам схватио да би псовке требао да наменим аутору текста у Политици којег муфтија критикује...који Бујошевићев стручњак је смислио да наброји"..поред Бошњака и Албанаца, више од десет народа који чине припаднике исламске вере у Србији." а да политкоректно случајно не назове већину муслимана на Балкану правим именом - Србима, као што себе назива бројна дијаспора у Турској
пар цитата: "Мит о Чикагу као највећем „српском" граду после Београда опстао је само захваљујући чињеници да је деценијама било политички некоректно рећи да та титула заправо припада Истанбулу. Јер, на обалама Босфора живи чак три милиона људи пореклом са ових простора, које смо вековима пежоративно називали „потурицама""
и актуелна вест:
"Министарству за дијаспору саопштило је да је велики број људи из дијаспоре и региона заинтресован за држављанство Србије и да је највећи број захтева стигао из Босне и Херцеговине, као и од турских држављана пореклом из Рашке области."

информишите се какав је став "правих" исламских земаља о питањима која нас се тичу - нпр. о Косову и Босни - имамо ли осим Руса већих савезника.. и шта Арапи, Иранци и Турци мисле које су народности муслимани у Србији...можете лако д се информишете - сајт државе Иран има у понуди 6 језика _ персијски, арапски, енглески, хинду, руски и СРПСКИ..тамо се зна ред
Препоруке:
0
0
15 среда, 03 март 2010 11:19
Рада БиХ
Надам се да не могу фалсификовати толико историју. Господине ми добро знамо како су Срби исламизовани на балкану. Ево вам један примјер из прошлости (осамнаести век) моје фамилије у околини Сарајева. Тада су два брата прихватили ислам да не би ове остале прогонили, али су своју дјецу задужи да их сахране у православно гробље, јер су они крштени без обзира што су прихватили ислам. Међутим пошто нису престала прогоњења срба православаца тадашњи житељи нису дозволили да се они сахране у православно гробње по православном обичају, те су их сахранили у близини гробња, па и данас се виде та два гроба. Мој покојни стриц ми је причао да једна од тих фамилија чува икону Светог Николе.Тако да око 85% становника бивше југославије по генетском коду су Сби по народности. Али кроз историју белосветски моћници у сваком добу су исмишљаљи неки нови народ на овим просторима да само нису Срби те у претходном веку су тако измислили Црногорску народност и Бошњачку. Да ли би прихватили назив имена народа (ерцеги, далмати, горци или други)када би то светски моћници наредили.Нека вам је Бог на помоћи. Господ Исус Христос је рекао да ће нас само истина спасити.
Препоруке:
0
0
16 среда, 03 март 2010 11:24
goran sydney
bravo brm
s tim da procene o broju 'poturica' u danasnjoj turskoj idu do osam hiljada - izvor, drustvo srpsko-turskog prijateljstva
Препоруке:
0
0
17 среда, 03 март 2010 11:25
goran sydney
osam miliona, izvinjavam se
Препоруке:
0
0
18 среда, 03 март 2010 13:04
брм
једно мало појашњење које сам већ хиљаду пута разним поводима написао..потурица не означава све Србе муслиманске вере.. прецизнје уопште не означава људе који имају веру..у истом Горском вијенцу јасно је да владика поштује своје тадашње непријатеље убеђене муслимане из Никшића и сл....а краљ Никола им се касније обраћао недвосмисленио као својима позивајући их да остану у својој земљи...
потурице су они јадници (Црногорци би рекли јадови) који су због глади и ситних привилегија променили веру за вечеру, а који до убеђења и вере нимало не држе...дакле ови у Истанбулу нису потурице већ Срби исламске вере..као и "ови" у Рашкој, Бару, Подгорици, Босни....који нису потурице, тј. јадови..и све бројнији београдски и новосадски салонски конвертити -тренд сетери....

мени је најкомичније одређење Бошнаци из Бара и Подгорице--па њихови ђедови вероватно за Босну нису ни чули
Препоруке:
0
0
19 среда, 03 март 2010 16:29
Бранислав Матић
Поводом текста Решада Плојовића „Споменици исламске културе из угла београдске политике“
Међу нама речено, господине Решаде еф. Плојовићу, муфтијо београдско-новосадски, изнели сте у своме допису толико бесмислица и малициозности да то готово у потпуности онемогућава озбиљан дијалог. Међутим, због грађана Србије исламске вере и читалаца Едиције „Упознајте Србију”, неопходно је да укажем на неколико важних ствари које прећуткујете.
Општепознато је, господине муфтијо, да отоманска империја није на Балкан продрла огњем и мачем него смиљем и босиљем. Зна се да су Срби и други словенски народи на Балкану у ислам прелазили драге воље, озарени пријатељским убеђивањем и Речју Пророковом, те да није било зулума, набијања на колац, данка у крви, сече кнезова, паљења и пљачкања хришћанских светиња, силовања и обешчашћивања. Ћеле кула у Нишу је, дабоме, познати споменик православне културе.
Nastavak teksta na:
http://www.nspm.rs/polemike/niz-kolateralnih-koristi.html
Препоруке:
0
0
20 среда, 03 март 2010 17:03
zajam
To sto napise po meni jedan rezimski i dirigovan list ne treba da bude relevantno. Licno nisam sklon da muslimane Srbije nazivam "Bosnjacima" o kojima je i Magarasevic pre skoro 200 g. pisao kao o Srbima muslimanske vere. Princ Eugen je to izgleda smatrao istim narodom ako sudimo po Erlangenskom rukopisu kde postoji nemali broj muslimanskih pesama.
Препоруке:
0
0
21 среда, 03 март 2010 17:10
Одбрана и последњи дани
Кад је верски човек овако злонамеран шта очекивати од његове пастве.
Препоруке:
0
0
22 среда, 03 март 2010 22:40
Саша
Више је него добро да се јавно огласе и наши сународници мухамеданске вере. КАда они то не би чинили, ми Срби би смо живели у уверењу да је све у реду. Зато сам и захвалан Плојовићу што је рекао оно што мисли. Заиста сам захвалан, не фолирам.Из текста бих издвојио само два момента који вређају моја национална и верска осећања. Први, добро се сећам да је термин БОШЊАК 70-их и 80-их био строго забрањен. Ишло се у затвор. Да ли ће Ваш мешихат захтевати рехабилитацију и обештећење људи који су по том питању ``лежали``? Мислим да неће. Други, ако баш ништа од страхота нисте регистровали током овог ужаса у бившој СФРЈ осим ``неуспелог егзодуса Албанаца 1999.`` онда нешто између Вас и Аллаха не штима. Не верујем да је Аллах неправедан, а ви о себи размислите!
Препоруке:
0
0
23 четвртак, 04 март 2010 04:41
darko
istine radi, obnovu pecke patrijasije nije uradio sultan nego veliki vezir mehmed pasa sokolovi i njegov bliski rodjak makarije gagovic.i koristim priliku da se izvinim muslimanskom, bosnjackom narodu zbog ove veliko srpske cinjenice.
Препоруке:
0
0
24 петак, 05 март 2010 13:07
E. Veledar
Pažljivo sam pročitao tekst gospodina Plojovića i mislim da bi bilo sasvim normalno da se na sadržinu samog teksta osvrne onaj (ili oni) kojima je ovaj tekst i namenjen. Nisam siguran da je pametno da se bilo ko sa strane meša u unutarnja pitanja i razmerice u islamskim verskim zajedicama (zajednici). Voleo bih svakako da se g-din Plojović sa manje animoziteta, predrasuda, neznanja, nerazumevanja, nepoštovanja i ....... odnosi prema svojim komšijama Srbima pravoslavne veroispovesti. To je najmanje što se očekuje od jednog verskog službenika. Ali.... Želeo bih ovom prilikom da se pozovem na jednu izreku, za koju se nadam da uvaženi g-din Plojović zna odakle potiče, a koja glasi: " Nama vera naša, a njima vera njihova ". To je sasvim dovoljno za miran suživot, prožet razumevanjem, poštovanjem i tolerancijom drugog i drugačijeg. Bogatstvo je upravo u šarenilu različitosti, a nikako u beskrajnom siromaštvu jednoličnosti.
Препоруке:
0
0
25 петак, 05 март 2010 18:59
Мостарац @ E. Veledar
И ја сам чуо за изреку "Нама наше, вама ваше", можда то и не би био лош основ за решавање питања културне баштине, а и других кад би било примењиво. Нажалост, друге су изрерке у основи сагледавања и описивања и културне баштине и споменика културе. Некада се у оном Мостару говорило "дошли дивљи па истерали питоме", међутим према свим показатељима изгледа да у овом садашњем Мостару на снази је изрека "Дошли питоми па истерали дивље". Пише тако у новинама, а што се логике тиче, ко још концтатује логику.
Мене чуди једна друга ствар, како нисте уочили несклад између пледирања за недопустивост кориштења неисламских, или хришћанских израза "анђео" исламским свештеницима, са једне стране, а допустивост кориштења хришћанске цркве Света Софија у исламске сврхе са друге стране у интерпретацији Р. Плојовића. Или, недопустиво је неку џамију ставити на списак споменика културе у Србији, јер је џамија споменик турске културе, и исламске религије, а дозвољено је Стари мост у Мостару сврстати у споменик исламске културе и турског грађевинарства. Хајрудин је Коптско име и мајстор Хајрудин је био православни Копт, као главни пројектант и градитељ моста, и сви мајстори зидари и тесари и остали. Имали су мале иконе и крстили се са три прста и домаће становништво их је због тога волело за разлику од турских аскера које није волело. Међутим ти аскери су се некако одомаћили.
Елем, како је тај мост исламски, а није хришћански.
Није реч коме ће која вера већ чији је који споменик. Талибани би то решили талибански, а Европљани европски.
Препоруке:
0
0
26 субота, 06 март 2010 23:55
каурин
Ах, еф. Плојовићу, муфтијо београдско-новосадски, молим Вас, да у себи испитате разлог пежоративне напомене о србијанској пршути, србијанском опанку и србијанској шајкачи.
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер